Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 27 PAŹDZIERNIKA 2017

 

Ocena ryzyka zawodowego dyrektora szkoły

 

Opracowała: Małgorzata Celuch, wicedyrektorka w zespole szkół, nauczycielka matematyki i informatyki. Zaktualizował: Michał Łyszczarz, prawnik, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty

 
Podstawa prawna:
 

  • Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (t.j. Dz.U. z 2003 r. Nr 169 poz. 1650 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1666 ze zm.),
  • Norma PN-N-18002:2011 Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. Ogólne wytyczne do oceny ryzyka zawodowego.

 
Co to jest ryzyko zawodowe?
 
Ryzyko zawodowe to ryzyko ponoszone przez pracownika w związku z wykonywaną pracą. Jest ono konsekwencją występowania zagrożeń i określa prawdopodobieństwo, z jakim mogą one spowodować urazy lub zachorowania. Ocenianie ryzyka zawodowego występującego na poszczególnych stanowiskach pracy ma na celu uświadomienie pracownikom istnienia zagrożeń oraz wypracowanie zasad zmniejszających prawdopodobieństwo ich wystąpienia, a w konsekwencji zwiększenie bezpieczeństwa w zakładzie pracy.
 
Procedura oceny ryzyka zawodowego
 
Ocena ryzyka zawodowego może przebiegać zgodnie z poniższą procedurą.
 
Krok 1 – zgromadzenie informacji potrzebnych do przeprowadzenia oceny ryzyka zawodowego
 

  • Jakie stanowiska pracy są w szkole?
  • Jakie osoby pracują na tych stanowiskach?
  • Jakie maszyny, narzędzia wykorzystuje się na stanowiskach?
  • Jakie czynniki niebezpieczne, szkodliwe występują na stanowiskach pracy?
  • Jakie środki ochrony zbiorowej i indywidualnej są stosowane na stanowiskach pracy?
  • Jakie są już zidentyfikowane zagrożenia i możliwe skutki ich wystąpienia?

 
Krok 2 – identyfikacja zagrożeń
 
Określenie dla każdego stanowiska pracy, jakie zagrożenia na nim występują: używanie niebezpiecznych urządzeń, środków chemicznych, prądu, praca na wysokościach, zagrożenia biologiczne, stres.
 
Krok 3 – oszacowanie ryzyka
 
Można skorzystać z prostej metody oceny ryzyka wg Polskiej Normy PN-N-18002. W zależności od tego, jak duże jest prawdopodobieństwo wystąpienia wypadków czy chorób i jak poważne są ich konsekwencje, ryzyko może być małe, średnie lub duże. To ostatnie uznaje się za niedopuszczalne i jego zaistnienie wymaga natychmiastowych działań.
 
Krok 4 – określenie działań eliminujących lub ograniczających ryzyko zawodowe
 
Zaczynając od zagrożeń najbardziej niebezpiecznych i najczęściej występujących, należy ustalić, jakie trzeba podjąć działania zmierzające do ich ograniczenia lub całkowitej eliminacji.
 
Krok 5 – dokumentowanie wyników oceny ryzyka zawodowego