Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 27 PAŹDZIERNIKA 2017 


Zmiany w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Część II

 

Opracowała: Jagna Niepokólczycka-Gac, pedagog, socjoterapeuta, wieloletni kurator społecznego sądu rodzinnego i dla nieletnich

 
Podstawa prawna:
 

  • Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r. poz. 1578).

 
 
Nowe przepisy dotyczące pomocy uczniowi niepełnosprawnemu, zagrożonemu niedostosowaniem społecznym i niedostosowanemu społecznie obligują placówki oświatowe do wprowadzenia istotnych zmian w organizacji procesu kształcenia i wychowania tej grupy dzieci i młodzieży.
 

W pierwszej części przeanalizowano m.in. zakres obowiązków specjalistów, strukturę pomocy psychologiczno-pedagogicznej, wskazania i możliwie formy udzielania wsparcia oraz przepisy przejściowe. W drugiej zostały przedstawione wskazówki dotyczące tworzenia zespołu, nowych zasad prowadzenia wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia oraz indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego. Omówiona została również nowelizacja zatrudniania asystenta i pomocy w nauczaniu ogólnodostępnym, integracyjnym i specjalnym.
 

Uczeń z potrzebą kształcenia specjalnego
 

Zgodnie z nowym Rozporządzeniem MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (dalej: Rozporządzenie) za ucznia, który może ubiegać się o orzeczenie kształcenia specjalnego, uznaje się dziecko, którego problemy wynikają z niepełnosprawności, zagrożenia niedostosowaniem społecznym lub niedostosowania społecznego.
 

Może się ono kształcić w systemie ogólnodostępnym, integracyjnym lub specjalnym (§ 2 Rozporządzenia). O wyborze spośród wskazanych w orzeczeniu form decydują rodzic lub pełnoletni uczeń. Uczniowie, których problemy wynikają z zagrożenia niedostosowaniem społecznym i niedostosowania społecznego, mogą zostać umieszczeni w ośrodkach o charakterze socjoterapeutycznym lub wychowawczym. Nie tworzy się dla nich oddziałów specjalnych w szkołach ogólnodostępnych.

 

Przedmiot orzeczenia
o kształceniu specjalnym
Możliwość kształcenia
  • niesłyszenie i słabosłyszenie,
  • niewidzenie, słabowidzenie,
  • niepełnosprawność ruchowa, w tym afazja,
  • niepełnosprawność intelektualna
    w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym,
  • autyzm, w tym zespół Aspergera,
  • niepełnosprawności sprzężone
  • przedszkola: ogólnodostępne, ogólnodostępne
    z oddziałami integracyjnymi, integracyjne, ogólnodostępne z oddziałami specjalnymi, specjalne (uwaga! nie organizuje się oddziałów specjalnych dla dzieci
    z niepełnosprawnością umysłową w stopniu lekkim), oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych, inne formy wychowania przedszkolnego,
  • szkoły: ogólnodostępne, ogólnodostępne z oddziałami integracyjnymi, integracyjne, ogólnodostępne z oddziałami specjalnymi, specjalne, w tym szkoły specjalne przysposabiające do pracy
  • niedostosowanie społeczne
  • szkoły: ogólnodostępne, ogólnodostępne z oddziałami integracyjnymi, integracyjne, ogólnodostępne z oddziałami specjalnymi, specjalne, w tym szkoły specjalne przysposabiające do pracy, młodzieżowe ośrodki wychowawcze
  • zagrożenie niedostosowaniem społecznym
  • szkoły: ogólnodostępne, ogólnodostępne z oddziałami integracyjnymi, integracyjne, ogólnodostępne z oddziałami specjalnymi, specjalne, w tym szkoły specjalne przysposabiające do pracy, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki wychowawcze

 

W związku ze zmianami w systemie edukacji ustawodawca zmienił również wiek (§ 4 Rozporządzenia), do którego mogą się kształcić uczniowie z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego:
 

  • 20. rok życia – w przypadku szkoły podstawowej,
  • 24. rok życia – w przypadku szkoły ponadpodstawowej.

 

Warunki kształcenia
 

Placówka oświatowa, do której uczęszcza uczeń z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, ma obowiązek (§ 5 Rozporządzenia):