OPUBLIKOWANO: 27 PAŹDZIERNIKA 2017
Zmiany w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Część II
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r. poz. 1578).
Nowe przepisy dotyczące pomocy uczniowi niepełnosprawnemu, zagrożonemu niedostosowaniem społecznym i niedostosowanemu społecznie obligują placówki oświatowe do wprowadzenia istotnych zmian w organizacji procesu kształcenia i wychowania tej grupy dzieci i młodzieży.
W pierwszej części przeanalizowano m.in. zakres obowiązków specjalistów, strukturę pomocy psychologiczno-pedagogicznej, wskazania i możliwie formy udzielania wsparcia oraz przepisy przejściowe. W drugiej zostały przedstawione wskazówki dotyczące tworzenia zespołu, nowych zasad prowadzenia wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia oraz indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego. Omówiona została również nowelizacja zatrudniania asystenta i pomocy w nauczaniu ogólnodostępnym, integracyjnym i specjalnym.
Uczeń z potrzebą kształcenia specjalnego
Zgodnie z nowym Rozporządzeniem MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (dalej: Rozporządzenie) za ucznia, który może ubiegać się o orzeczenie kształcenia specjalnego, uznaje się dziecko, którego problemy wynikają z niepełnosprawności, zagrożenia niedostosowaniem społecznym lub niedostosowania społecznego.
Może się ono kształcić w systemie ogólnodostępnym, integracyjnym lub specjalnym (§ 2 Rozporządzenia). O wyborze spośród wskazanych w orzeczeniu form decydują rodzic lub pełnoletni uczeń. Uczniowie, których problemy wynikają z zagrożenia niedostosowaniem społecznym i niedostosowania społecznego, mogą zostać umieszczeni w ośrodkach o charakterze socjoterapeutycznym lub wychowawczym. Nie tworzy się dla nich oddziałów specjalnych w szkołach ogólnodostępnych.
| Przedmiot orzeczenia o kształceniu specjalnym |
Możliwość kształcenia |
|
|
|
|
|
|
W związku ze zmianami w systemie edukacji ustawodawca zmienił również wiek (§ 4 Rozporządzenia), do którego mogą się kształcić uczniowie z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego:
- 20. rok życia – w przypadku szkoły podstawowej,
- 24. rok życia – w przypadku szkoły ponadpodstawowej.
Warunki kształcenia
Placówka oświatowa, do której uczęszcza uczeń z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, ma obowiązek (§ 5 Rozporządzenia):


