Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 20 PAŹDZIERNIKA 2017
 

Przekształcanie przedszkola publicznego w niepubliczne i niepublicznego w publiczne
 

Opracował: dr Paweł Kuczma, doktor nauk prawnych, radca prawny, nauczyciel akademicki, autor ponad 60 publikacji naukowych, w tym 4 książek

 
Podstawa prawna:
 

  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.).

 
W obecnym stanie prawnym możemy wyróżnić dwa podstawowe typy przedszkoli: publiczne i niepubliczne. Wniosek ten wynika wprost z treści art. 8 Ustawy Prawo oświatowe, która stanowi, że „szkoła i placówka może być szkołą lub placówką publiczną lub niepubliczną”. Przy czym należy pamiętać że „ilekroć w przepisach (tej Ustawy – przyp. red.) jest mowa bez bliższego określenia o szkole, należy przez to rozumieć także przedszkole” (art. 4 pkt 2).
 
Ustawodawca nie przewiduje tu innych rozwiązań. Placówki niepubliczne mogą być zakładane i prowadzone przez osoby fizyczne i osoby prawne, natomiast przedszkola publiczne przez jednostki samorządu terytorialnego (dalej JST). Dokładniej rzecz ujmując: do zadań własnych gminy należy zakładanie i prowadzenie publicznych przedszkoli, w tym z oddziałami integracyjnymi lub specjalnymi, przedszkoli integracyjnych i specjalnych oraz innych form wychowania przedszkolnego, a także szkół podstawowych. W tym miejscu warto zwrócić uwagę, że posiadanie przez placówkę przymiotu niepubliczności oznacza „bezwzględny obowiązek respektowania przez wymienione w przepisie szkoły niepubliczne standardów i wymagań (…) pod rygorem likwidacji szkoły” (zob. M. Pilich, Ustawa o systemie oświaty, Lex 2015). Niepubliczność placówki nie oznacza zatem w żadnym wypadku dowolności w jej funkcjonowaniu.
 
Przedszkole publiczne a niepubliczne
 
Pomijając kwestie własnościowe przedszkola, różnice między placówką publiczną i niepubliczną wynikają wprost z przepisów Prawa oświatowego (art. 13 ust. 1). Mianowicie przedszkole publiczne:
 

  • realizuje programy wychowania przedszkolnego uwzględniające podstawę programową wychowania przedszkolnego,
  • zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie ustalonym przez organ prowadzący, nie krótszym niż pięć godzin dziennie,
  • przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności,
  • zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach, z zastrzeżeniem art. 15 ust. 1.

 
Przedszkole niepubliczne musi wywiązywać się z pierwszego i ostatniego z wymienionych obowiązków, jest więc zobowiązane realizować programy wychowania przedszkolnego uwzględniające podstawę programową wychowania przedszkolnego oraz zatrudniać nauczycieli posiadających kwalifikacje określone dla nauczycieli przedszkoli publicznych (art. 13 ust. 6 Prawa oświatowego). Pozostałe kwestie odnoszące się m.in. do odpłatności za pobyt dzieci w placówce czy zasady rekrutacji może już jednak regulować swobodnie, tj. w zgodzie z własnym statutem.
 
Przekształcenie przedszkola niepublicznego w publiczne
 
Okazuje się, że obowiązujące przepisy nie przewidują procedury, na podstawie której możliwe byłoby przekształcenie przedszkola niepublicznego w publiczne. W szczególności procedura taka nie została określona w rozdz. 8 Ustawy Prawo oświatowe, która stanowi lex spacialis (ustawę specjalną) wobec innych unormowań ustawowych i jest poświęcona m.in. organizacji i funkcjonowaniu przedszkoli. Przepisy Prawa oświatowego