Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 24 LISTOPADA 2020
Organizacja procesu kształcenia dziecka
o specjalnych potrzebach edukacyjnych – część II
Opracowała i zaktualizowała: Jagna Niepokólczycka-Gac, pedagog, socjoterapeuta, wieloletni kurator społeczny sądu rodzinnego i dla nieletnich, trener, współtwórca Instytutu Szkoleń Oświatowych. W swojej pracy zawodowej skupia się głównie na udzielaniu pomocy dziecku obarczonemu szeroko rozumianymi dysfunkcjami i jego rodzinie
Podstawa prawna:
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie wa-runków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepeł-nosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecz-nym (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1309).
Przepisy prawa oświatowego obligują niepubliczne przedszkola do stosowania, w sposób od-powiedni, przepisów dotyczących organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci niepełnosprawnych, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, skierowa-nych dla przedszkoli publicznych. Jakie obowiązki wynikają w związku z tym dla obydwu typów placówek?
W pierwszej części publikacji przeanalizowano m.in. zakres obowiązków specjalistów, struk-turę pomocy psychologiczno-pedagogicznej, wskazania i możliwe formy udzielania wsparcia oraz przepisy przejściowe. W drugiej przedstawiamy wskazówki dotyczące tworzenia zespołu, zasad prowadzenia wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania dziecka oraz indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego.
Dziecko z potrzebą kształcenia specjalnego
Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształce-nia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych spo-łecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym za dziecko, które może ubiegać się o orzeczenie kształcenia specjalnego, uznaje dziecko, którego problemy wynikają z niepełno-sprawności. Może się ono kształcić w systemie ogólnodostępnym, integracyjnym lub specjal-nym (§ 2 Rozporządzenia). O wyborze spośród wskazanych w orzeczeniu form, w przypadku przedszkolaków, decydują rodzice.
Przedmiot orzeczenia o kształceniu specjalnym Możliwość kształcenia
• niesłyszenie i słabosłyszenie,
• niewidzenie, słabowidzenie,
• niepełnosprawność ruchowa, w tym afazja,
• niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym,
• autyzm, w tym zespół Aspergera,
• niepełnosprawności sprzężone przedszkola: ogólnodostępne, ogólnodostępne z oddziałami integracyjnymi, integracyjne, ogólnodostępne z oddziałami specjalnymi, specjalne (uwaga! nie organizuje się oddzia-łów specjalnych dla dzieci z niepełnosprawnością umysło-wą w stopniu lekkim), oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych, inne formy wychowania przedszkolnego
Warunki kształcenia
Placówka oświatowa, do której uczęszcza dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia spe-cjalnego, ma obowiązek (§ 5 Rozporządzenia):
• zapewnienia realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia spe-cjalnego,
• stworzenia odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i eduka-cyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci warunków do nauki,
• zapewnienia odpowiedniego sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych,
• zapewnienia zajęć specjalistycznych oraz innych zajęć odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci,
• zapewnienia integracji dzieci z orzeczeniem ze środowiskiem rówieśniczym, w tym z dziećmi pełnosprawnymi,
• zapewnienia rozwoju samodzielności.
Zespół – zadania i obowiązki
Dla dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w placówce oświatowej, do której uczęszcza, zostaje utworzony zespół. W jego skład wchodzą wychowawca, nauczyciele oraz specjaliści prowadzący z nim zajęcia (§ 6 ust. 3 Rozporządzenia). W przedszkolu koor-dynacją prac zespołu zajmuje się dyrektor. Zespół spotyka się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż dwa razy w roku szkolnym. W jego posiedzeniach mogą uczestniczyć w zależności od potrzeb:
• na wniosek dyrektora – przedstawiciel poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, pomoc nauczyciela,
• na wniosek rodziców lub za ich zgodą – inne osoby, np. lekarz, psycholog, pedagog, logopeda lub inny specjalista.
Osoby biorące udział w spotkaniach zespołu są obowiązane przez prawo do zachowania ta-jemnicy.
Nauczyciel wspomagający i pomoc nauczyciela
W ramach kształcenia ogólnodostępnego oraz integracyjnego Rozporządzenie przewiduje (§ 7) zatrudnienie osób posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego, z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawar-tych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
Rodzaj i poziom
kształcenia Rodzaj dysfunkcji Rodzaj wsparcia oraz
posiadane kwalifikacje
przedszkola ogólnodo-stępne, inne formy wy-chowania przedszkolnego i szkoły ogólnodostępne orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone • nauczyciele lub specjali-ści posiadający kwalifi-kacje z zakresu pedago-giki specjalnej jako nau-czyciele wspomagający,
• pomoc nauczyciela
przedszkola ogólnodo-stępne, inne formy wy-chowania przedszkolnego i szkoły ogólnodostępne orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane dzieciom
niewidzącym i niedowidzącym, nie-słyszącym i niedosłyszącym, z pro-blemami w poruszaniu się, w tym z afazją, z niepełnosprawnością sprzężoną, niedostosowaniem spo-łecznym lub zagrożeniem niedosto-sowaniem społecznym • nauczyciele lub specjali-ści posiadający kwalifi-kacje z zakresu pedago-giki specjalnej jako nau-czyciele wspomagający,
• pomoc nauczyciela
przedszkola specjalne, ogólnodostępne z oddzia-łami specjalnymi, klasy I–IV w szkołach podsta-wowych specjalnych oraz szkoły ogólnodostępne z oddziałami specjalnymi dziecko z niepełnosprawnością inte-lektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, z niepełnosprawno-ścią ruchową, w tym z afazją, z au-tyzmem, w tym z zespołem Asper-gera, z niepełnosprawnościami sprzężonymi pomoc nauczyciela
przedszkola i szkoły: spe-cjalne, integracyjne, ogólnodostępne z oddzia-łami specjalnymi lub in-tegracyjnymi orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane dzieciom
niewidzącym i niedowidzącym, nie-słyszącym i niedosłyszącym, dziecko z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim za zgodą organu prowadzą-cego można zatrudnić do-datkowo pomoc nauczyciela
Do obowiązków nauczycieli lub specjalistów posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej, zatrudnionych w celu współorganizowania kształcenia dzieci niepełnosprawnych, należą:
• udzielanie pomocy w doborze form i metod pracy z dziećmi niepełnosprawnymi,
• prowadzenie wspólnie z innymi nauczycielami zajęć edukacyjnych,
• realizacja zintegrowanych działań i zajęć określonych w programie wspólnie z innymi nauczycielami, specjalistami i wychowawcami,
• praca wychowawcza z dziećmi niepełnosprawnymi,
• w miarę potrzeb uczestniczenie w zajęciach edukacyjnych prowadzonych przez innych nauczycieli oraz w zintegrowanych działaniach i zajęciach, określonych w programie, realizowanych przez nauczycieli, specjalistów i wychowawców.
Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania dziecka
Do zadań zespołu należy wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania dziecka (§ 6 ust. 4 i 10 Rozporządzenia). Zespół dokonuje jej we współpracy z rejonową lub specjali-styczną poradnią psychologiczno-pedagogiczną. Ponadto zespół dokonuje okresowej wielo-specjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania. Częstotliwość jej dokonywania jest zależna od potrzeb, ale powinna być przeprowadzana nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym. Musi ona uwzględniać:
• informacje i zalecenia zawarte w orzeczeniu,
• indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne, uwzględniające mocne strony, pre-dyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia,
• przyczyny niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dziecka,
• trudności w zakresie włączenia dziecka w zajęcia realizowane wspólnie z innymi dziećmi, oddziałem przedszkolnym lub szkolnym oraz efekty działań podejmowanych w celu ich przezwyciężenia.
Prawa rodzica
Prawodawca za pomocą Rozporządzeniu (§ 6 ust. 8, 11, 12) nadał wiele praw rodzicom dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, włączając ich w prace zespołu i czyniąc ich współodpowiedzialnymi za realizację jego postanowień. Mają oni prawo uczest-niczyć w pracach zespołu, jego posiedzeniach związanych z wielospecjalistyczną oceną po-ziomu funkcjonowania oraz tworzeniem indywidualnego programu edukacyjno-
-terapeutycznego. Obowiązkiem dyrektora jest informowanie rodziców, na piśmie, w sposób przyjęty w danej placówce oświatowej, o posiedzeniach zespołu. Otrzymują oni kopię wielo-specjalistycznej oceny oraz programu.
Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny
Według Rozporządzenia (§ 6 ust. 1–5) wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania dziecka jest podstawą, na której zespół opracowuje indywidualny program edukacyjno-
-terapeutyczny. Prawodawca dookreślił zakres merytoryczny dokumentu, nie wskazując w Rozporządzeniu jego wzoru. IPET musi zawierać:
• zakres i sposób dostosowania programu wychowania przedszkolnego do indywidual-nych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka przez zastosowanie odpowiednich metod i form pracy,
• zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem, ukierunkowane na poprawę funkcjonowania dziecka,
• wzmacnianie uczestnictwa dziecka w życiu przedszkolnym poprzez działania o cha-rakterze rewalidacyjnym,
• formy i okres udzielania dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane,
• działania wspierające rodziców dziecka,
• zakres współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym porad-niami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami poza-rządowymi, innymi instytucjami oraz podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży,
• zakres współpracy nauczycieli i specjalistów z rodzicami dziecka w realizacji: zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, warunków do nauki, za-pewnienia sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psycho-fizyczne dziecka, zajęć specjalistycznych, integracji dzieci ze środowiskiem rówieśni-czym,
• wybrane zajęcia wychowania przedszkolnego, które są realizowane indywidualnie z dzieckiem lub w grupie liczącej do pięciu dzieci.
W zakresie zajęć rewalidacyjnych, prowadzonych w ramach IPET-u, ustawodawca kładzie główny nacisk na umiejętności komunikacyjne. Wśród nich wymienia w przypadku:
• dziecka niewidomego – naukę orientacji przestrzennej i poruszania się, naukę systemu Brailleʼa oraz innych alternatywnych metod komunikacji,
• dziecka niepełnosprawnego z zaburzeniami mowy lub jej brakiem – naukę języka mi-gowego lub innych sposobów komunikowania się wspomagających i alternatywnych (AAC),
• dziecka z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera – zajęcia rozwijające umiejętności społeczne, w tym umiejętności komunikacyjne.
Program opracowuje się na okres, na jaki zostało wydane orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, nie dłuższy jednak niż etap edukacyjny. Program przygotowuje się w terminie:
• do 30 września roku szkolnego dla dziecka, które rozpoczyna wychowanie przed-szkolne albo
• do 30 dni od dnia złożenia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Załącznikami do artykułu są:
• arkusz wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania dziecka,
• wzór indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego.