Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 11 PAŹDZIERNIKA 2017 

 

Zadania poradni w obliczu zmian zasad udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej 

 

Opracowała: Jagna Niepokólczycka-Gac, pedagog, socjoterapeuta, wieloletni kurator społecznego sądu rodzinnego i dla nieletnich

 

Podstawa prawna:

 

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1647),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. z 2013 r. poz. 199 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r. poz. 1591),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r. poz. 1578),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz.U. 2017  poz.  1743).

 

Rok szkolny 2017/2018 niesie z sobą wiele zmian w funkcjonowaniu systemu oświaty – nowy podział etapów edukacyjnych, nowa podstawa programowa, wprowadzenie szkół branżowych. Innowacje dotykają również poradni psychologiczno-pedagogicznych i zostały one określone w Rozporządzeniu zmieniającym rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych. W związku ze zmianami pracownicy poradni będą mieli wiele obowiązków, których naczelną zasadą jest ściślejsza współpraca z przedszkolami, szkołami i podległymi placówkami oświatowymi.

 

Wsparcie dla zespołów

 

Praca z dzieckiem posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wymaga pracy zespołowej, o czym informuje § 6 ust. 3 Rozporządzenia w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Jednym z jej elementów są posiedzenia zespołu, które muszą odbywać się regularnie, jednak nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym (§ 6 ust. 7 Rozporządzenia). Zgodnie z § 6 ust. 8 na wniosek dyrektora szkoły udział w posiedzeniu może wziąć także przedstawiciel poradni psychologiczno-pedagogicznej, przy czym jest on zapraszany jedynie w szczególnych przypadkach, zwłaszcza jeżeli szkoła sama dysponuje specjalistą. Dlatego po wpłynięciu do poradni wniosku o oddelegowanie pracownika warto ustalić, jakie szkoła ma wobec niego oczekiwania.