OPUBLIKOWANO: 11 PAŹDZIERNIKA 2017
Orzeczenia i opinie poradni – zmiany w prawie
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1743),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz.U. z 2008 r. Nr 173 poz. 1072) – akt uchylony,
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2017 r. poz. 1575).
15 września 2017 r. weszło w życie Rozporządzenie w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, zastępując dotychczasowy akt, czyli Rozporządzenie z 18 września 2008 r. o tym samym tytule. Jakie są najważniejsze wprowadzane przez nie zmiany?
Zmiany w regulacjach
Pierwsza zmiana, którą łatwo zauważyć w treści nowego Rozporządzenia, nie tyle modyfikuje dotychczasowe zasady wydawania orzeczeń i opinii, co przyczynia się do czytelności nowego aktu. W § 2 Rozporządzenia wprowadzono bowiem słowniczek wyjaśniający pojęcia stosowane w Rozporządzeniu. Przykładowo, zgodnie z pkt 2 i 3 tego przepisu, ilekroć w Rozporządzeniu jest mowa o orzeczeniach, należy przez to rozumieć orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania lub orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, natomiast ilekroć Rozporządzenie mówi o opinii, należy przez to rozumieć opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Już sam słowniczek pozwala zatem na ustalenie, jakiego typu orzeczenia i opinię są wydawane.
Kolejna zmiana dotyczy właściwości miejscowej poradni


