Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 11 PAŹDZIERNIKA 2017

 

Orzeczenia i opinie poradni – zmiany w prawie

 

Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty

 

Podstawa prawna:

 

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1743),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz.U. z 2008 r. Nr 173 poz. 1072) – akt uchylony,
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2017 r. poz. 1575).

 

15 września 2017 r. weszło w życie Rozporządzenie w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, zastępując dotychczasowy akt, czyli Rozporządzenie z 18 września 2008 r. o tym samym tytule. Jakie są najważniejsze wprowadzane przez nie zmiany?

 

Zmiany w regulacjach

 

Pierwsza zmiana, którą łatwo zauważyć w treści nowego Rozporządzenia, nie tyle modyfikuje dotychczasowe zasady wydawania orzeczeń i opinii, co przyczynia się do czytelności nowego aktu. W § 2 Rozporządzenia wprowadzono bowiem słowniczek wyjaśniający pojęcia stosowane w Rozporządzeniu. Przykładowo, zgodnie z pkt 2 i 3 tego przepisu, ilekroć w Rozporządzeniu jest mowa o orzeczeniach, należy przez to rozumieć orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania lub orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, natomiast ilekroć Rozporządzenie mówi o opinii, należy przez to rozumieć opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Już sam słowniczek pozwala zatem na ustalenie, jakiego typu orzeczenia i opinię są wydawane.

 

Kolejna zmiana dotyczy właściwości miejscowej poradni