OPUBLIKOWANO: 29 WRZEŚNIA 2017
Nowe Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym – omówienie
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2015 r. poz. 1113),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2017 r. poz. 649),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r. poz. 1578).
1 września 2017 r. weszła w życie nie tylko nowa Ustawa Prawo oświatowe, ale również szereg aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie. Artykuł 127 ust. 19 pkt 2 tej Ustawy nakłada na ministra właściwego ds. oświaty i wychowania obowiązek określenia, w drodze rozporządzenia, warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
Większość rozwiązań zastosowanych w nowym rozporządzeniu powiela te zawarte w dotychczas obowiązującym Rozporządzeniu w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Wprowadzone zmiany mają głównie charakter dostosowujący do stanu po reformie oświatowej, a częściowo mają na celu uwzględnienie postulatów zgłaszanych do MEN-u przez środowiska działające na rzecz dzieci i młodzieży niepełnosprawnej.
Kierunek zintegrowanych oddziaływań nauczycieli, specjalistów i wychowawców grup wychowawczych
Nowe Rozporządzenie uzupełniło przepis określający treść indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego (IPET) – § 6. Zakłada ono, że IPET ucznia powinien określać również kierunek zintegrowanych oddziaływań nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem, a w przypadku młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych – dodatkowo oddziaływań wychowawców grup wychowawczych. Oddziaływania te miałyby w konsekwencji wpłynąć na poprawę funkcjonowania ucznia, a także na wzmocnienie jego uczestnictwa w życiu szkoły lub placówki. Przepis w nowym brzmieniu wskazuje, że nauczyciele, specjaliści i wychowawcy grup wychowawczych będą zobowiązani do wspierania potencjału rozwojowego ucznia.
Doradztwo zawodowe i wybór kierunku kształcenia i zawodu
Nowe Rozporządzenie wprowadziło obowiązek określenia w Ipecie zajęć z zakresu doradztwa zawodowego oraz zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu realizowanych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego (art. 109 ust. 1 pkt 7 Prawa oświatowego) będą przy tym organizowane dla uczniów klasy VII i VIII szkoły podstawowej, branżowej szkoły I stopnia, liceum ogólnokształcącego i technikum, natomiast zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu realizowane w ramach pomocy psychologiczno‑pedagogicznej – zgodnie z przepisami Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r. poz. 1591).
Dostosowanie warunków organizacji kształcenia
Paragraf 6 ust. 1 pkt 7 nowego Rozporządzenia


