Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 29 WRZEŚNIA 2017

 

Zmiany w warunkach organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci niepełnosprawnych i niedostosowanych społecznie

 

Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty

 

Podstawa prawna:

 

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r. poz. 1578),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2015 r. poz. 1113 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2017 r. poz. 649).

 

Od 1 września 2017 r. obowiązuje nowe Rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Wejście w życie tego aktu nie spowodowało jednak całkowitego uchylenia Rozporządzenia o tym samym tytule – zachowuje ono moc do czasu zakończenia kształcenia w tych typach szkół (m.in. gimnazjach), które zostały założone i funkcjonowały na podstawie Ustawy o systemie oświaty i nie są przewidziane w nowym ustroju szkolnym (zgodnie z art. 363 Przepisów wprowadzających).

 

Powód, dla którego w ograniczonym zakresie wciąż obowiązuje stare Rozporządzenie, jest jednocześnie czynnikiem implikującym wydanie nowego aktu. Było to niezbędne, gdyż Rozporządzenie z 2015 r. nie ma zastosowania do typów szkół przewidzianych w ustawie Prawo oświatowe, z których część zaczęła funkcjonować od nowego roku szkolnego.

 

Jak wskazuje uzasadnienie do nowego aktu, przewiduje on analogiczne rozwiązania do tych zawartych w poprzednim Rozporządzeniu. Wprowadzono w nim jednak pewne zmiany – wynikają one nie tylko z reformy oświatowej, ale są też odpowiedzią na niektóre postulaty zgłaszane do MEN-u przez podmioty działające na rzecz dzieci niepełnosprawnych i niedostosowanych społecznie. Ponadto w Rozporządzeniu pojawiły się zmiany o charakterze porządkującym.

 

Regulacje nowego Rozporządzenia

 

Pierwszą zmianą wprowadzoną nowym Rozporządzeniem jest oczywiście uwzględnienie szkół przewidzianych w nowym ustroju szkolnym, ale jednym z podmiotów, do których mają zastosowanie jego regulacje, są też oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych. Zgodnie z § 2 Rozporządzenia kształcenie, wychowanie i opiekę dla uczniów niepełnosprawnych organizuje się m.in. w:

 

  1. przedszkolach: ogólnodostępnych, ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi, integracyjnych, ogólnodostępnych z oddziałami specjalnymi, specjalnych,
  2. oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych.
  3. innych formach wychowania przedszkolnego.

 

Zgodnie z ust. 2 tej regulacji kształcenie, wychowanie i opiekę dla uczniów niepełnosprawnych w ww. placówkach organizuje się w integracji z uczniami pełnosprawnymi, przy czym powinny to być placówki najbliższe miejsca zamieszkania ucznia niepełnosprawnego

 

Z kolei § 5 Rozporządzenia