OPUBLIKOWANO: 29 WRZEŚNIA 2017
Realizacja reformy oświatowej w przedszkolu publicznym
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r. poz. 1591),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r. poz. 1578),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1658),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. z 2017 r. poz. 1611),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2017 r. poz. 649).
Z początkiem września 2017 r. weszła w życie nowa Ustawa Prawo oświatowe oraz szereg wydanych na jej podstawie rozporządzeń. Tym samym formalnie rozpoczęła się reforma systemu oświaty, która swoim zasięgiem obejmuje również przedszkola. Warto zatem przeprowadzić pewne podsumowanie, pozwalające na sprawdzenie, czy przedszkole podjęło wszystkie kroki niezbędne do uwzględnienia wprowadzanych w prawie zmian. Co powinno już zostać zrobione, a co jeszcze należy uczynić, żeby prawidłowo wdrożyć reformę oświatową w placówkach przedszkolnych?
Zmiana statutów przedszkola
Wejście w życie Ustawy Prawo oświatowe wprowadziło pewne zmiany dotyczące statutów przedszkoli. Obecnie elementy, które powinny zostać zawarte w statucie, określa przepis art. 102 Ustawy. Zakres zmian, jakie muszą zostać wprowadzone w statucie przedszkola, zależy od tego, jakie było jego brzmienie przed zmianą przepisów oświatowych. Jeżeli statut przedszkola uwzględniał już wcześniej kwestie, które po wejściu w życie Prawa oświatowego stały się obowiązkowe, to liczba koniecznych zmian w statucie będzie mniejsza. Analizując funkcjonujący w przedszkolu statut pod kątem ewentualnych zmian, warto skonfrontować jego zapisy ze wszystkimi wymogami określonymi we wspomnianym art. 102. Może się bowiem okazać, że w statucie zabrakło również innych zapisów wymaganych przepisami prawa (niekoniecznie takich, które we wrześniu 2017 r. uległy zmianie). Zgodnie z art. 322 ust. 1 Ustawy Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe dotychczasowe statuty przedszkoli zachowują moc do dnia wejścia w życie statutów wydanych na podstawie Ustawy Prawo oświatowe (a więc do 1 września 2017 r.), nie dłużej jednak niż do 30 listopada 2017 r. Niedostosowanie statutów do nowego stanu prawnego spowoduje, że statut przedszkola po 30 listopada 2017 r. straci moc prawną, a przedszkole będzie faktycznie funkcjonować bez statutu.
Nowa podstawa programowa wychowania przedszkolnego
1 września 2017 r. weszło w życie Rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego


