Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
DZIENNIK USTAW
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Warszawa, dnia 29 września 2023 r.
Poz. 2061
OBWIESZCZENIE
MINISTRA EDUKACJI I NAUKI1)
z dnia 31 sierpnia 2023 r.
w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie orzeczeń i opinii
wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-
pedagogicznych
1. Na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych
aktów prawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1461) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia jednolity tekst rozporządzenia
Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły
orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-
pedagogicznych (Dz. U. poz. 1743), z uwzględnieniem
zmiany wprowadzonej rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 30 listopada 2021 r. zmieniającym rozporządzenie
w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-
-pedagogicznych (Dz. U. poz. 2294).
2. Podany w załączniku do niniejszego obwieszczenia tekst jednolity rozporządzenia nie obejmuje § 2 rozporządzenia
Ministra Edukacji i Nauki z dnia 30 listopada 2021 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych
przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-
pedagogicznych (Dz. U. poz. 2294),
który stanowi:
„§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.”.
Minister Edukacji i Nauki: P. Czarnek
1) Minister Edukacji i Nauki kieruje działem administracji rządowej – oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji i Nauki
(Dz. U. z 2022 r. poz. 18 i 1842).
Dziennik Ustaw – 2 – Poz. 2061
Załącznik do obwieszczenia Ministra Edukacji i Nauki
z dnia 31 sierpnia 2023 r. (Dz. U. poz. 2061)
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ1)
z dnia 7 września 2017 r.
w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach
psychologiczno-
pedagogicznych
Na podstawie art. 127 ust. 18 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900, 1672 i 1718)
zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) skład i tryb powołania zespołów orzekających działających w publicznych poradniach psychologiczno-
pedagogicznych,
w tym w publicznych poradniach specjalistycznych;
2) szczegółowe zasady działania zespołów orzekających, o których mowa w pkt 1;
3) tryb postępowania odwoławczego od wydanego orzeczenia;
4) wzory orzeczeń i opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wydawanych przez zespoły orzekające,
o których mowa w pkt 1.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe;
2) orzeczeniach – należy przez to rozumieć orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczenia o potrzebie indywidualnego
obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania
lub orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-
wychowawczych;
3) opinii – należy przez to rozumieć opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;
4) ośrodkach – należy przez to rozumieć ośrodki, o których mowa w art. 2 pkt 7 ustawy;
5) placówkach – należy przez to rozumieć placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania
nauki poza miejscem stałego zamieszkania, o których mowa w art. 2 pkt 8 ustawy;
6) poradniach – należy przez to rozumieć publiczne poradnie psychologiczno-
pedagogiczne, w tym publiczne poradnie
specjalistyczne;
7) zespołach – należy przez to rozumieć zespoły orzekające działające w poradniach;
8) przedszkolu – należy przez to rozumieć przedszkole, inną formę wychowania przedszkolnego lub oddział przedszkolny
w szkole podstawowej;
9) dyrektorze – należy przez to rozumieć dyrektora przedszkola, szkoły, ośrodka lub placówki, a w przypadku innej formy
wychowania przedszkolnego prowadzonej przez osobę prawną niebędącą jednostką samorządu terytorialnego lub osobę
fizyczną – osobę kierującą inną formą wychowania przedszkolnego.
§ 3. 1. Zespoły wydają orzeczenia i opinie dla dzieci i uczniów uczęszczających do przedszkoli, szkół i ośrodków, mających
siedzibę na terenie działania poradni.
2. W przypadku dzieci, które nie rozpoczęły spełniania obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i nie
korzystają z wychowania przedszkolnego, oraz dzieci, które nie są objęte zajęciami rewalidacyjno-
wychowawczymi, orzeczenia
o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania
przedszkolnego, orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-
wychowawczych i opinie wydają zespoły działające w poradniach
właściwych ze względu na miejsce zamieszkania tych dzieci.
1) Obecnie działem administracji rządowej – oświata i wychowanie kieruje Minister Edukacji i Nauki, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji
i Nauki (Dz. U. z 2022 r. poz. 18 i 1842).
Dziennik Ustaw – 3 – Poz. 2061
3. W przypadku dzieci i młodzieży nieuczęszczających do przedszkola, szkoły lub ośrodka orzeczenia wydają zespoły
działające w poradniach właściwych ze względu na miejsce zamieszkania dziecka.
4. Orzeczenia i opinie dla dzieci i uczniów niesłyszących, słabosłyszących, niewidomych, słabowidzących i z autyzmem,
w tym z zespołem Aspergera, wydają zespoły działające w poradniach wskazanych przez kuratora oświaty, za zgodą
organów prowadzących te poradnie.
5. Kurator oświaty, wskazując poradnię, w której będą działały zespoły wydające orzeczenia i opinie dla dzieci i uczniów
wymienionych w ust. 4, uwzględnia spełnienie przez poradnię warunków:
1) posiadania przez kadrę pedagogiczną poradni kwalifikacji określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 9
ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2023 r. poz. 984, 1234, 1586 i 1672) w zakresie
odpowiednim do rodzaju niepełnosprawności;
2) wyposażenia poradni w narzędzia diagnostyczne umożliwiające ocenę indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych
oraz możliwości psychofizycznych dzieci i uczniów odpowiednio niesłyszących, słabosłyszących, niewidomych,
słabowidzących i z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera.
§ 4. 1. Zespół powołuje dyrektor poradni.
2. W skład zespołu wchodzą:
1) dyrektor poradni lub upoważniona przez niego osoba – jako przewodniczący zespołu;
2) psycholog;
3) pedagog;
4) lekarz;
5) inni specjaliści, w szczególności posiadający kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej, jeżeli ich udział w pracach
zespołu jest niezbędny.
3. Pracą zespołu kieruje jego przewodniczący.
4. W posiedzeniach zespołu, z głosem doradczym, mogą uczestniczyć:
1) na wniosek przewodniczącego zespołu i za zgodą rodzica dziecka lub ucznia lub za zgodą pełnoletniego ucznia:
a) nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści, prowadzący zajęcia z dzieckiem lub uczniem
w przedszkolu, szkole, ośrodku lub placówce,
b) asystent nauczyciela lub osoby niebędącej nauczycielem lub asystent wychowawcy świetlicy, o których mowa
w art. 15 ust. 72) ustawy,
c) pomoc nauczyciela,
d) asystent edukacji romskiej
– wyznaczeni przez ich dyrektora;
2) na wniosek lub za zgodą rodzica dziecka lub ucznia lub na wniosek lub za zgodą pełnoletniego ucznia – inne osoby,
w szczególności psycholog, pedagog, logopeda, lekarz lub specjalista inni niż wymienieni w ust. 2 pkt 2–5.
5. Rodzice dziecka lub ucznia lub pełnoletni uczeń mają prawo uczestniczyć w posiedzeniu zespołu i przedstawić swoje
stanowisko.
6. Osoby biorące udział w posiedzeniu zespołu są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu,
które mogą naruszać dobra osobiste dziecka lub ucznia, rodziców dziecka lub ucznia, osób wchodzących w skład zespołu
oraz osób, o których mowa w ust. 4.
2) Uchylony przez art. 86 pkt 4 lit. b ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. poz. 2203),
która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2018 r.
Dziennik Ustaw – 4 – Poz. 2061
§ 5. 1. Zespoły wydają orzeczenia i opinie na pisemny wniosek rodzica dziecka lub ucznia lub na pisemny wniosek
pełnoletniego ucznia, zwanych dalej „wnioskodawcą”.
2. Wniosek o wydanie orzeczenia lub opinii składa się do zespołu, o którym mowa w § 3. Wniosek składa się w postaci
papierowej albo elektronicznej.
3. Wniosek w postaci elektronicznej składa się za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej utworzonej na
podstawie ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U.
z 2023 r. poz. 57, 1123, 1234 i 1703). Do wniosku wnioskodawca dołącza elektroniczne kopie dokumentów, o których mowa
w § 6 ust. 3–6, uwierzytelnione przy użyciu kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub podpisu potwierdzonego profilem
zaufanym ePUAP. Na żądanie przewodniczącego zespołu wnioskodawca przedstawia oryginały dokumentów.
4. Jeżeli wniosek o wydanie orzeczenia lub opinii został złożony do zespołu niewłaściwego do jego rozpatrzenia, przewodniczący
zespołu niezwłocznie przekazuje wniosek do poradni, w której działa zespół właściwy do rozpatrzenia wniosku,
zawiadamiając o tym wnioskodawcę.
5. Jeżeli z treści wniosku o wydanie orzeczenia lub opinii wynika, że nie dotyczy on wydania orzeczenia lub opinii, albo
jest złożony przez osobę nieuprawnioną, przewodniczący zespołu niezwłocznie zwraca wniosek wraz z wyjaśnieniem przyczyny
zwrotu wniosku oraz informacją o możliwym sposobie załatwienia sprawy.
6. W przypadku potrzeby wydania dziecku lub uczniowi:
1) dwóch rodzajów orzeczeń albo
2) orzeczenia i opinii, albo
3) dwóch rodzajów orzeczeń i opinii
– wnioskodawca składa jeden wniosek.
§ 6. 1. Wniosek o wydanie orzeczenia lub opinii zawiera:
1) imię (imiona) i nazwisko dziecka lub ucznia;
2) datę i miejsce urodzenia dziecka lub ucznia;
3) numer PESEL dziecka lub ucznia, a w przypadku braku numeru PESEL – serię i numer dokumentu potwierdzającego
jego tożsamość;
4) adres zamieszkania dziecka lub ucznia;
5) w przypadku dziecka lub ucznia uczęszczającego do przedszkola, szkoły lub ośrodka:
a) nazwę i adres przedszkola, szkoły lub ośrodka,
b) oznaczenie oddziału w szkole, do którego uczeń uczęszcza,
c) nazwę zawodu – w przypadku ucznia szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe;
6) imiona i nazwiska rodziców dziecka lub ucznia, adres ich zamieszkania oraz adres do korespondencji, jeżeli jest inny
niż adres zamieszkania;
7) określenie przyczyny i celu, dla których jest niezbędne uzyskanie orzeczenia lub opinii;
8) informację o poprzednio wydanych dla dziecka lub ucznia orzeczeniach lub opiniach – jeżeli takie zostały wydane,
wraz ze wskazaniem nazwy poradni, w której działał zespół, który wydał orzeczenie lub opinię, a w przypadku opinii
wydanych przez zespół opiniujący działający w niepublicznej poradni psychologiczno-
pedagogicznej – nazwy niepublicznej
poradni psychologiczno-
pedagogicznej;
9) informację o stosowanych metodach komunikowania się – w przypadku gdy dziecko lub uczeń wymaga wspomagających
lub alternatywnych metod komunikacji (AAC) lub nie posługuje się językiem polskim w stopniu komunikatywnym;
10) adres poczty elektronicznej i numer telefonu wnioskodawcy, jeżeli takie posiada;
11) podpis wnioskodawcy.
Dziennik Ustaw – 5 – Poz. 2061
2. Wniosek o wydanie orzeczenia lub opinii zawiera także:
1) (uchylony);3)
2) oświadczenie wnioskodawcy o wyrażeniu zgody albo niewyrażeniu zgody, o której mowa w § 4 ust. 4 pkt 1;
3) wniosek, o którym mowa w § 4 ust. 4 pkt 2, lub oświadczenie wnioskodawcy o wyrażeniu zgody albo niewyrażeniu
zgody, o której mowa w § 4 ust. 4 pkt 2;
4) oświadczenie wnioskodawcy, że jest on rodzicem sprawującym władzę rodzicielską nad dzieckiem lub uczniem,
prawnym opiekunem dziecka lub ucznia lub osobą (podmiotem) sprawującym pieczę zastępczą nad dzieckiem lub
uczniem – jeżeli dotyczy;
5) oświadczenie wnioskodawcy o wyrażeniu zgody albo niewyrażeniu zgody na doręczanie pism za pomocą środków
komunikacji elektronicznej.
3. Wnioskodawca dołącza do wniosku o wydanie orzeczenia lub opinii dokumentację uzasadniającą wniosek, w szczególności
wydane przez specjalistów opinie, zaświadczenia oraz wyniki obserwacji i badań psychologicznych, pedagogicznych
i lekarskich, dokumentację medyczną dotyczącą leczenia specjalistycznego oraz poprzednio wydane orzeczenia lub
opinie, jeżeli takie zostały wydane. Jeżeli złożenie wniosku o wydanie orzeczenia lub opinii było poprzedzone obserwacjami
lub badaniami diagnostycznymi dziecka lub ucznia prowadzonymi przez pracowników poradni, w której działa zespół,
wyniki przeprowadzonych obserwacji i badań przewodniczący zespołu dołącza do wniosku, informując o tym wnioskodawcę.
4. Jeżeli do wydania orzeczenia lub opinii jest niezbędna informacja o stanie zdrowia dziecka lub ucznia, wnioskodawca
dołącza do wniosku wydane przez lekarza zaświadczenie o stanie zdrowia dziecka lub ucznia.
5. Do wniosku o wydanie orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego
albo orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania wnioskodawca dołącza zaświadczenie o stanie zdrowia dziecka
lub ucznia wydane przez lekarza specjalistę lub lekarza podstawowej opieki zdrowotnej na podstawie dokumentacji medycznej
leczenia specjalistycznego. W zaświadczeniu lekarz określa:
1) przewidywany okres, nie krótszy jednak niż 30 dni, w którym stan zdrowia dziecka lub ucznia uniemożliwia lub
znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub szkoły;
2) rozpoznanie choroby lub innego problemu zdrowotnego wraz z oznaczeniem alfanumerycznym, zgodnym z aktualnie
obowiązującą Międzynarodową Statystyczną Klasyfikacją Chorób i Problemów Zdrowotnych (ICD), oraz wynikające
z tej choroby lub innego problemu zdrowotnego ograniczenia w funkcjonowaniu dziecka lub ucznia, które uniemożliwiają
lub znacznie utrudniają uczęszczanie do przedszkola lub szkoły.
6. W przypadku ucznia szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe do wniosku o wydanie orzeczenia o potrzebie indywidualnego
nauczania wnioskodawca dołącza zaświadczenie wydane przez lekarza medycyny pracy określające możliwość
dalszego kształcenia w zawodzie, w tym warunki realizacji praktycznej nauki zawodu, jeżeli zespół, po zapoznaniu się
z dokumentacją, o której mowa w ust. 3–5, stwierdzi, że zaświadczenie to jest niezbędne do wydania tego orzeczenia. Przewodniczący
zespołu wzywa wnioskodawcę do przedstawienia zaświadczenia w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia
otrzymania wezwania.
7. Jeżeli wniosek nie zawiera danych, o których mowa w ust. 1, lub oświadczeń i wniosku, o których mowa w ust. 2, lub
wnioskodawca nie dołączył do wniosku o wydanie orzeczenia lub opinii dokumentacji, o której mowa w ust. 3–5, przewodniczący
zespołu wzywa wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku lub do przedstawienia tej dokumentacji w terminie nie
krótszym niż 14 dni od dnia otrzymania wezwania.
8. Jeżeli wnioskodawca nie posiada dokumentacji, o której mowa w ust. 3–5, albo dołączona przez niego do wniosku
dokumentacja jest niewystarczająca do wydania orzeczenia lub opinii, badania niezbędne do wydania orzeczenia lub opinii
przeprowadzają specjaliści poradni wskazani przez przewodniczącego zespołu, odpowiednio do posiadanej specjalności,
z wyłączeniem badań niezbędnych do wydania zaświadczenia, o którym mowa w ust. 4–6.
3) Przez § 1 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 30 listopada 2021 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie orzeczeń
i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-
pedagogicznych (Dz. U.
poz. 2294), które weszło w życie z dniem 28 grudnia 2021 r.
Dziennik Ustaw – 6 – Poz. 2061
§ 7. 1. Wniosek o wydanie orzeczenia lub opinii wraz z dokumentacją przewodniczący zespołu kieruje do członków
zespołu oraz ustala termin posiedzenia zespołu.
2. W celu uzyskania informacji o sytuacji dydaktycznej i wychowawczej dziecka lub ucznia przewodniczący zespołu
może zwrócić się do właściwego dyrektora z prośbą o wydanie opinii przez nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych
lub specjalistów, prowadzących zajęcia z dzieckiem lub uczniem, informując o tym wnioskodawcę. Opinię wydaje
się w terminie 7 dni od dnia otrzymania przez dyrektora prośby o wydanie opinii. Kopię opinii przekazuje się rodzicom
dziecka lub ucznia lub pełnoletniemu uczniowi. O wydanie opinii może również zwrócić się wnioskodawca.
3. Opinia, o której mowa w ust. 2, zawiera w szczególności:
1) informację o rozpoznanych przez nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych lub specjalistów prowadzących
zajęcia z dzieckiem lub uczniem indywidualnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwościach psychofizycznych
dziecka lub ucznia, w tym mocnych stronach i uzdolnieniach;
2) informację o funkcjonowaniu dziecka lub ucznia w przedszkolu, szkole, ośrodku lub placówce, w tym występujących
trudnościach, a w przypadku dzieci lub uczniów:
a) niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym objętych
kształceniem specjalnym – wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania dziecka lub ucznia,
b) z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim objętych zajęciami rewalidacyjno-
wychowawczymi –
okresową ocenę funkcjonowania dziecka;
3) informację o działaniach podjętych przez nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych lub specjalistów w celu
poprawy funkcjonowania dziecka lub ucznia w przedszkolu, szkole, ośrodku lub placówce, formach udzielonej dziecku
lub uczniowi pomocy psychologiczno-
pedagogicznej, okresie ich udzielania oraz efektach podjętych działań
i udzielanej pomocy oraz wnioskach dotyczących dalszej pracy z dzieckiem lub uczniem mających na celu poprawę
funkcjonowania dziecka lub ucznia.
4. O terminie posiedzenia zespołu przewodniczący zespołu zawiadamia:
1) wnioskodawcę;
2) dyrektora – w przypadku udziału osób, o których mowa w § 4 ust. 4 pkt 1, w posiedzeniu zespołu;
3) osoby, o których mowa w § 4 ust. 4 pkt 2 – w przypadku udziału tych osób w posiedzeniu zespołu.
§ 8. 1. W przypadku wydania orzeczenia lub opinii dotyczących dzieci i uczniów należących do mniejszości narodowych
i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym oraz dzieci i uczniów, które nie znają języka
polskiego albo znają go na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki, należy uwzględnić ich odmienność językową
i kulturową. W badaniach, o których mowa w § 6 ust. 3 i 8, należy stosować narzędzia diagnostyczne dostosowane do
możliwości językowych tych dzieci i uczniów, w tym testy niewerbalne oraz nieobciążone kulturowo.
2. W przeprowadzanych badaniach i wywiadach z:
1) dziećmi i uczniami pochodzenia romskiego,
2) dziećmi i uczniami, o których mowa w art. 165 ust. 7 i 9 ustawy,
3) rodzicami dzieci i uczniów, o których mowa w pkt 1 i 2
– jest wskazane korzystanie z pomocy odpowiednio asystenta edukacji romskiej lub osoby władającej językiem kraju pochodzenia
dzieci i uczniów.
3. W przypadku wydania orzeczenia lub opinii dotyczących dzieci i uczniów z zaburzoną komunikacją werbalną należy
uwzględnić ich możliwości komunikacyjne. W badaniach, o których mowa w § 6 ust. 3 i 8, należy uwzględnić sposoby
i środki komunikacji dostosowane do potrzeb tych dzieci i uczniów, z wykorzystaniem wspomagających i alternatywnych
metod komunikacji (AAC), którymi posługuje się dziecko lub uczeń, w tym testy niewerbalne.
§ 9. 1. Zespół wydaje orzeczenie lub opinię większością głosów.
2. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego zespołu.
Dziennik Ustaw – 7 – Poz. 2061
3. Z posiedzenia zespołu sporządza się protokół. Protokół zawiera w szczególności:
1) informację o:
a) podjętym rozstrzygnięciu wraz z uzasadnieniem,
b) zgłoszonym przez członka zespołu innym stanowisku dotyczącym podjętego rozstrzygnięcia wraz z uzasadnieniem
tego stanowiska,
c) osobach uczestniczących w posiedzeniu zespołu z głosem doradczym, o których mowa w § 4 ust. 4, oraz przedstawionym
przez nich stanowisku,
d) stanowisku wnioskodawcy, o którym mowa w § 4 ust. 5;
2) podpis przewodniczącego zespołu i członków zespołu.
4. Orzeczenie i opinię przygotowuje wyznaczony przez przewodniczącego zespołu członek zespołu, którego imię i nazwisko
umieszcza się w protokole.
5. W przypadku gdy wnioskodawca nie uczestniczy w posiedzeniu zespołu, przewodniczący zespołu, na prośbę wnioskodawcy,
informuje go o przebiegu posiedzenia zespołu i podjętym rozstrzygnięciu, w sposób ustalony z wnioskodawcą.
§ 10. 1. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-
wychowawczych
oraz opinię wydaje się w terminie nie dłuższym niż 30 dni, od dnia złożenia wniosku o wydanie orzeczenia lub opinii lub od
dnia uzupełnienia wniosku lub przedstawienia dokumentacji zgodnie z § 6 ust. 7.
2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach uwarunkowanych stanem zdrowia dziecka lub ucznia lub złożonością
procesu diagnostycznego, orzeczenia, o których mowa w ust. 1, oraz opinia mogą być wydane w terminie nie dłuższym niż
60 dni od dnia złożenia wniosku o wydanie orzeczenia lub opinii lub od dnia uzupełnienia wniosku lub przedstawienia dokumentacji
zgodnie z § 6 ust. 7.
§ 11. Orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego oraz orzeczenie
o potrzebie indywidualnego nauczania wydaje się w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia złożenia wniosku o wydanie
orzeczenia lub od dnia uzupełnienia wniosku lub przedstawienia dokumentacji zgodnie z § 6 ust. 7.
§ 12. W przypadku uwzględnienia wniosku o wydanie orzeczenia zespół wydaje odpowiednio:
1) orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,
2) orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego,
3) orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania,
4) orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-
wychowawczych
– według wzorów stanowiących odpowiednio załączniki nr 1–4 do rozporządzenia.
§ 13. 1. Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydaje się dla dzieci i uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych
społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki
i metod pracy, o których mowa w przepisach w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla
dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
2. W orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego zespół określa:
1) diagnozę funkcjonowania dziecka lub ucznia, z uwzględnieniem potencjału rozwojowego oraz mocnych stron i uzdolnień
dziecka lub ucznia oraz występujących w środowisku nauczania i wychowania barier i ograniczeń utrudniających
jego funkcjonowanie;
2) okres, w jakim zachodzi potrzeba kształcenia specjalnego;
3) zalecane warunki i formy wsparcia umożliwiające realizację indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych
dziecka lub ucznia, w tym warunki rozwijania jego potencjalnych możliwości i mocnych stron, wzmacniania aktywności
i uczestnictwa dziecka lub ucznia w życiu przedszkola, szkoły, ośrodka lub placówki, oraz jeżeli zachodzi potrzeba
indywidualnego wsparcia dziecka lub ucznia ze strony dodatkowo zatrudnionej kadry, o której mowa w przepisach
w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym – zakres tego wsparcia;
Dziennik Ustaw – 8 – Poz. 2061
4) zalecane cele rozwojowe i terapeutyczne do realizacji podczas zajęć wychowania przedszkolnego lub zajęć edukacyjnych,
zajęć rewalidacyjnych, socjoterapeutycznych i resocjalizacyjnych oraz w ramach pomocy psychologiczno-
pedagogicznej udzielanej dziecku lub uczniowi i, w zależności od potrzeb, jego rodzicom, przez przedszkole, szkołę,
ośrodek lub placówkę oraz poradnię, wraz ze wskazaniem zalecanych form pomocy psychologiczno-
pedagogicznej,
a w przypadku dzieci i uczniów niepełnosprawnych – również zalecanych rodzajów zajęć rewalidacyjnych;
5) wszystkie możliwe formy kształcenia specjalnego, poczynając od najkorzystniejszej dla dziecka lub ucznia, według
zespołu, formy kształcenia specjalnego spośród następujących:
a) w przedszkolu (oddziale) ogólnodostępnym, integracyjnym, specjalnym, innej formie wychowania przedszkolnego
– w przypadku dzieci niepełnosprawnych,
b) w szkole (oddziale) ogólnodostępnej, integracyjnej lub specjalnej – w przypadku uczniów niepełnosprawnych,
niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
c) w szkole specjalnej w młodzieżowym ośrodku wychowawczym – w przypadku nieletnich, wobec których sąd
rodzinny orzekł o umieszczeniu w tym ośrodku,
d) w szkole specjalnej w młodzieżowym ośrodku socjoterapii – w przypadku uczniów zagrożonych niedostosowaniem
społecznym,
e) w przedszkolu specjalnym albo szkole specjalnej w specjalnym ośrodku szkolno-
wychowawczym – w przypadku
dzieci lub uczniów, którzy z powodu niepełnosprawności nie mogą uczęszczać do przedszkola lub szkoły w miejscu
zamieszkania,
f) w specjalnym ośrodku wychowawczym – w przypadku uczniów:
– niepełnosprawnych, którzy z powodu niepełnosprawności nie mogą uczęszczać do szkoły w miejscu zamieszkania,
specjalnego ośrodka szkolno-
wychowawczego lub nie mogą przebywać w bursie,
– zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
g) w ośrodku rewalidacyjno-
wychowawczym – w przypadku dzieci lub uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi,
z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna;
6) potrzebę realizacji wybranych zajęć wychowania przedszkolnego lub zajęć edukacyjnych indywidualnie z dzieckiem
lub uczniem lub w grupie liczącej do 5 dzieci lub uczniów – w przypadku dziecka lub ucznia napotykającego na trudności
w funkcjonowaniu wspólnie z oddziałem przedszkolnym lub szkolnym;
7) zalecane działania ukierunkowane na poprawę funkcjonowania dziecka lub ucznia i wzmacnianie jego uczestnictwa
w życiu przedszkola, szkoły, ośrodka lub placówki oraz działania wspierające rodziców dziecka lub ucznia;
8) w zależności od potrzeb dziecka lub ucznia niepełnosprawnego, niezbędny w procesie kształcenia sprzęt specjalistyczny
i środki dydaktyczne, w tym z wykorzystaniem technologii informacyjno-
komunikacyjnych;
9) zalecane sposoby oceny efektów działań podjętych przez przedszkole, szkołę, ośrodek lub placówkę w celu realizacji
zaleceń, o których mowa w pkt 3–8.
3. Zalecenia, o których mowa w ust. 2 pkt 3–8, uwzględniają rozpoznanie potrzeb rozwojowych i edukacyjnych wynikających
z funkcjonowania dziecka lub ucznia, w szczególności informacje zawarte w opinii, o której mowa w § 7 ust. 2.
4. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydaje się na okres wychowania przedszkolnego, roku szkolnego
albo etapu edukacyjnego.
§ 14. 1. Orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego wydaje się
dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola.
2. W orzeczeniu o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego zespół określa:
1) ograniczenia w funkcjonowaniu dziecka wynikające z przebiegu choroby lub procesu terapeutycznego;
2) okres, w jakim zachodzi potrzeba indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego;
3) zalecane, w zależności od potrzeb, warunki i formy wsparcia umożliwiające realizację indywidualnych potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka, w tym warunki rozwijania jego potencjalnych
możliwości i mocnych stron;
Dziennik Ustaw – 9 – Poz. 2061
4) zalecane działania sprzyjające integracji dziecka ze środowiskiem przedszkolnym oraz ułatwiające powrót dziecka do
przedszkola;
5) zalecane, w zależności od potrzeb, cele rozwojowe i terapeutyczne do realizacji podczas zajęć indywidualnego obowiązkowego
rocznego przygotowania przedszkolnego oraz w ramach pomocy psychologiczno-
pedagogicznej udzielanej
dziecku i, w zależności od potrzeb, jego rodzicom, przez przedszkole oraz poradnię, wraz ze wskazaniem zalecanych
form pomocy psychologiczno-
pedagogicznej.
3. Orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego wydaje się na
okres nie krótszy niż 30 dni i nie dłuższy niż jeden rok szkolny.
§ 15. 1. Orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania wydaje się dla uczniów, których stan zdrowia uniemożliwia
lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły.
2. W orzeczeniu o potrzebie indywidualnego nauczania zespół określa:
1) ograniczenia w funkcjonowaniu ucznia wynikające z przebiegu choroby lub procesu terapeutycznego;
2) okres, w jakim zachodzi potrzeba indywidualnego nauczania;
3) zalecane warunki i formy wsparcia umożliwiające realizację indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych
oraz możliwości psychofizycznych ucznia, w tym warunki rozwijania jego potencjalnych możliwości i mocnych
stron;
4) zalecane działania sprzyjające integracji ucznia ze środowiskiem szkolnym oraz ułatwiające powrót ucznia do szkoły;
5) zalecane, w zależności od potrzeb, cele rozwojowe i terapeutyczne do realizacji podczas zajęć indywidualnego nauczania
oraz w ramach pomocy psychologiczno-
pedagogicznej udzielanej uczniowi i, w zależności od potrzeb, jego
rodzicom przez szkołę oraz poradnię, wraz ze wskazaniem zalecanych form pomocy psychologiczno-
pedagogicznej;
6) w przypadku ucznia szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe – także możliwość dalszego kształcenia w zawodzie,
w tym warunki realizacji praktycznej nauki zawodu.
3. Orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania wydaje się na okres nie krótszy niż 30 dni i nie dłuższy niż jeden
rok szkolny.
§ 16. 1. Orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-
wychowawczych wydaje się dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością
intelektualną w stopniu głębokim.
2. W orzeczeniu o potrzebie zajęć rewalidacyjno-
wychowawczych zespół określa:
1) formę zajęć rewalidacyjno-
wychowawczych: indywidualną lub zespołową;
2) diagnozę funkcjonowania dziecka, z uwzględnieniem potencjału rozwojowego, mocnych stron dziecka oraz występujących
w środowisku nauczania i wychowania barier i ograniczeń utrudniających jego funkcjonowanie;
3) okres, w jakim zachodzi potrzeba objęcia dziecka zajęciami rewalidacyjno-
wychowawczymi;
4) zalecane warunki i formy wsparcia umożliwiające realizację indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych
oraz możliwości psychofizycznych dziecka, w tym warunki rozwijania jego potencjalnych możliwości i mocnych
stron oraz wzmacniania aktywności i uczestnictwa dziecka w życiu przedszkola, szkoły lub ośrodka;
5) zalecane cele rozwojowe i terapeutyczne do realizacji podczas zajęć rewalidacyjno-
wychowawczych oraz, w zależności
od potrzeb, w ramach pomocy psychologiczno-
pedagogicznej udzielanej dziecku i jego rodzicom, przez przedszkole,
szkołę lub ośrodek oraz poradnię, wraz ze wskazaniem zalecanych form pomocy psychologiczno-
pedagogicznej;
6) w zależności od potrzeb dziecka, niezbędny w ramach realizacji zajęć rewalidacyjno-
wychowawczych sprzęt specjalistyczny
i środki dydaktyczne, w tym z wykorzystaniem technologii informacyjno-
komunikacyjnych;
7) zalecane sposoby oceny efektów działań podjętych przez przedszkole, szkołę lub ośrodek w celu realizacji zaleceń,
o których mowa w pkt 4–6.
3. Orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-
wychowawczych wydaje się na okres nie dłuższy niż 5 lat szkolnych.
Dziennik Ustaw – 10 – Poz. 2061
§ 17. W przypadku nieuwzględnienia wniosku o wydanie orzeczenia zespół wydaje odpowiednio:
1) orzeczenie o braku potrzeby kształcenia specjalnego,
2) orzeczenie o braku potrzeby indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego,
3) orzeczenie o braku potrzeby indywidualnego nauczania,
4) orzeczenie o braku potrzeby zajęć rewalidacyjno-
wychowawczych
– w terminach, o których mowa w § 10 i 11, według wzorów stanowiących odpowiednio załączniki nr 5–8 do rozporządzenia.
§ 18. 1. Zespół, na wniosek wnioskodawcy, wydaje nowe orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo nowe
orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-
wychowawczych w przypadku:
1) zmiany okoliczności stanowiących podstawę wydania poprzedniego orzeczenia;
2) potrzeby zmiany zaleceń wskazanych w poprzednim orzeczeniu;
3) potrzeby zmiany okresu, na jaki zostało wydane poprzednie orzeczenie.
2. Nowe orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo nowe orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-
wychowawczych
wydaje się w terminach, o których mowa w § 10, według wzorów stanowiących odpowiednio załączniki nr 1 i 4 do rozporządzenia.
3. Nowe orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo nowe orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-
wychowawczych
jednocześnie uchyla poprzednie orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenie o potrzebie zajęć
rewalidacyjno-
wychowawczych.
4. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, przepisy § 6 stosuje się.
§ 19. 1. Zespół, na wniosek wnioskodawcy, wydaje nowe orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego
przygotowania przedszkolnego albo nowe orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania w przypadku zmiany
okoliczności stanowiących podstawę wydania poprzedniego orzeczenia.
2. Nowe orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego albo nowe
orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania wydaje się w terminach, o których mowa w § 11, według wzorów stanowiących
odpowiednio załączniki nr 2 i 3 do rozporządzenia.
3. Nowe orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego albo nowe
orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania jednocześnie uchyla poprzednie orzeczenie o potrzebie indywidualnego
obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego albo orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania.
4. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, przepisy § 6 stosuje się.
§ 20. W przypadku nieuwzględnienia wniosku, o którym mowa w § 18 ust. 1 lub § 19 ust. 1, zespół wydaje odpowiednio:
1) orzeczenie o odmowie uchylenia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego,
2) orzeczenie o odmowie uchylenia orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania
przedszkolnego,
3) orzeczenie o odmowie uchylenia orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania,
4) orzeczenie o odmowie uchylenia orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-
wychowawczych
– w terminach, o których mowa w § 10 i 11, według wzorów stanowiących odpowiednio załączniki nr 9–12 do rozporządzenia.
§ 21. 1. W przypadku uwzględnienia wniosku o wydanie opinii zespół wydaje opinię o potrzebie wczesnego wspomagania
rozwoju dziecka według wzoru stanowiącego załącznik nr 13 do rozporządzenia.
2. W opinii zespół określa:
1) diagnozę poziomu funkcjonowania dziecka, w tym informację o potencjale rozwojowym i mocnych stronach dziecka
oraz występujących w środowisku barierach i ograniczeniach utrudniających jego funkcjonowanie;
2) okres, w jakim zachodzi potrzeba wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;
Dziennik Ustaw – 11 – Poz. 2061
3) zalecane warunki i formy wsparcia umożliwiające realizację indywidualnych potrzeb rozwojowych dziecka,
z uwzględnieniem możliwości psychofizycznych oraz potencjału rozwojowego dziecka, w tym sprzyjające wzmacnianiu
jego aktywności i uczestnictwa w życiu społecznym;
4) zalecane cele rozwojowe i terapeutyczne do realizacji podczas zajęć w ramach wczesnego wspomagania rozwoju
dziecka oraz w ramach pomocy i wsparcia udzielanych dziecku i rodzinie, w szczególności pomocy psychologiczno-
-pedagogicznej, wraz ze wskazaniem form tej pomocy;
5) zalecane sposoby oceny efektów działań podjętych w celu realizacji zaleceń, o których mowa w pkt 3 i 4.
§ 22. W przypadku nieuwzględnienia wniosku o wydanie opinii zespół wydaje opinię o braku potrzeby wczesnego
wspomagania rozwoju dziecka, w terminie, o którym mowa w § 10, według wzoru stanowiącego załącznik nr 14 do rozporządzenia.
§ 23. 1. Zespół, na wniosek wnioskodawcy, wydaje nową opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
w przypadku konieczności zmiany zaleceń wskazanych w poprzedniej opinii.
2. Nową opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wydaje się w terminie, o którym mowa w § 10,
według wzoru stanowiącego załącznik nr 13 do rozporządzenia.
3. Nowa opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka jednocześnie uchyla poprzednią opinię o potrzebie
wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
4. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, przepisy § 6 stosuje się.
§ 24. 1. Orzeczenie lub opinię przekazuje się wnioskodawcy na adres wskazany we wniosku w terminie 7 dni od dnia
wydania orzeczenia lub opinii.
2. Orzeczenie lub opinia mogą być również przekazane wnioskodawcy, za pokwitowaniem, w poradni, w terminie,
o którym mowa w ust. 1.
3. Orzeczenie lub opinię przekazuje się w jednym egzemplarzu.
4. Wnioskodawca może wystąpić o kopię orzeczenia lub opinii poświadczoną za zgodność z oryginałem przez dyrektora
poradni lub upoważnioną przez niego osobę.
§ 25. 1. Od orzeczenia wnioskodawca może wnieść odwołanie do kuratora oświaty, za pośrednictwem zespołu, który
wydał orzeczenie, w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia.
2. Jeżeli zespół uzna, że odwołanie zasługuje w całości lub części na uwzględnienie, uchyla zaskarżone orzeczenie i wydaje
nowe.
3. Od nowego orzeczenia służy wnioskodawcy odwołanie.
4. Przewodniczący zespołu jest obowiązany przekazać odwołanie wraz z aktami sprawy kuratorowi oświaty w terminie
14 dni od dnia, w którym otrzymał odwołanie, jeżeli w tym terminie nie wydał nowego orzeczenia, zgodnie z ust. 2.
5. Kurator oświaty, w zależności od potrzeby, zasięga opinii psychologa, pedagoga, lekarza lub innego specjalisty.
6. Kurator oświaty rozpatruje odwołanie w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania, a w przypadku potrzeby zasięgnięcia
opinii, o której mowa w ust. 5, w terminie 14 dni od dnia, w którym otrzymał tę opinię.
§ 26. 1. Wnioski o wydanie orzeczenia albo opinii wraz z dokumentacją, o której mowa w § 6 ust. 3–6, złożone przed
dniem wejścia w życie rozporządzenia zachowują ważność. Przewodniczący zespołu wzywa wnioskodawców do uzupełnienia
wniosków o dane, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 3, 5 i 8–10, oraz o wniosek i oświadczenia, o których mowa w § 6
ust. 2, w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
2. Do postępowań wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia stosuje się przepisy niniejszego
rozporządzenia.
3. Wniosek o wydanie orzeczenia lub opinii można składać w postaci elektronicznej zgodnie z § 5 ust. 2 i 3 począwszy
od dnia 1 stycznia 2019 r.
Dziennik Ustaw – 12 – Poz. 2061
§ 27. Poradnie, w których działają zespoły wydające orzeczenia i opinie dla dzieci i uczniów niewidomych, słabowidzących,
niesłyszących, słabosłyszących i z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, wskazane przez kuratora oświaty przed
dniem wejścia w życie rozporządzenia na podstawie § 3 ust. 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września
2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach
psychologiczno-
pedagogicznych (Dz. U. poz. 1072), dostosują warunki działania do wymogów określonych w § 3 ust. 5
w terminie do dnia 1 września 2019 r.
§ 28. Przepisy rozporządzenia stosuje się także do orzeczeń wydawanych dla uczniów dotychczasowych gimnazjów
i szkół ponadgimnazjalnych oraz klas tych szkół prowadzonych w szkołach innego typu oraz do dotychczasowych szkół
artystycznych do czasu zakończenia kształcenia w tych szkołach i klasach.
§ 29. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia4).5)
4) Rozporządzenie zostało ogłoszone w dniu 14 września 2017 r.
5) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie
orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-
pedagogicznych
(Dz. U. poz. 1072), które utraciło moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na podstawie art. 365 ustawy z dnia
14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60 i 949).
Dziennik Ustaw – 13 – Poz. 2061
Załączniki do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 7 września 2017 r. (Dz. U. z 2023 r. poz. …)
Załącznik nr 1
W Z Ó R
………………………………………………….. ……………………………………………………
(pieczęć publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej) (miejscowość, data)
ORZECZENIE NR ……
o potrzebie kształcenia specjalnego
Działając na podstawie art. 127 ust. 10 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe
(Dz. U. z 2023 r. poz. 900, 1672 i 1718),
na wniosek …………………………………………………………………………………….. ,
(imię i nazwisko wnioskodawcy)
Zespół Orzekający……………………………………………………………………………………………….
(nazwa i adres publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej)
…………………………………………………………………………………………………...
w składzie:
............................................................................. – Przewodniczący Zespołu Orzekającego
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
orzeka o potrzebie kształcenia specjalnego
……………………………………………………………………………………………………………………….
(imię/imiona i nazwisko dziecka lub ucznia)
………………………………………………………………………………………………………………………
(data i miejsce urodzenia dziecka lub ucznia)
……………………………………………………………………………………………………………………….
(numer PESEL dziecka lub ucznia, a w przypadku braku numeru PESEL – seria i numer dokumentu potwierdzającego jego tożsamość)
……………………………………………………………………………………………………………………….
(adres zamieszkania dziecka lub ucznia)
……………………………………………………………………………………………………………………….
(nazwa i adres przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego, szkoły lub ośrodka, o którym mowa w art. 2 pkt 7 ustawy z dnia
14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, a w przypadku ucznia – także oznaczenie oddziału w szkole oraz nazwa zawodu1))
……………………………………………………………………………………………………………………….
(imiona i nazwiska rodziców2) oraz adres ich zamieszkania)
1) Nazwę zawodu wpisuje się wyłącznie w przypadku ucznia uczęszczającego do szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe.
2) Zgodnie z art. 4 pkt 19 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe przez rodziców należy rozumieć także prawnych
opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem.
Załączniki do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 7 września 2017 r. (Dz. U. z 2023 r. poz. 2061)
Załącznik nr 1
WZÓR
Dziennik Ustaw – 14 – Poz. 2061
na okres3) …………………………………………………………………………......................
ze względu na4):
1) niepełnosprawność dziecka lub ucznia:
a) niesłyszące
b) słabosłyszące
c) niewidzące
d) słabowidzące
e) niepełnosprawne ruchowo, w tym z afazją
f) niepełnosprawne intelektualnie w stopniu lekkim
g) niepełnosprawne intelektualnie w stopniu umiarkowanym
h) niepełnosprawne intelektualnie w stopniu znacznym
i) z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera
j) z niepełnosprawnością sprzężoną5)……………………………………………………...
2) niedostosowanie społeczne
3) zagrożenie niedostosowaniem społecznym.
Diagnoza
Zespół Orzekający przedstawia diagnozę funkcjonowania dziecka lub ucznia,
z uwzględnieniem potencjału rozwojowego oraz mocnych stron i uzdolnień dziecka lub ucznia
oraz występujących w środowisku nauczania i wychowania barier i ograniczeń utrudniających
jego funkcjonowanie:
..……………………………………………………………………………………………………………………
..……………………………………………………………………………………………………………………
..……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………………………..
..……………………………………………………………………………………………………………………
..……………………………………………………………………………………………………………………
..……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………..
..……………………………………………………………………………………………………………………
..……………………………………………………………………………………………………………………
..……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………..
..……………………………………………………………………………………………………………………
..……………………………………………………………………………………………………………………
..……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………..
3) Orzeczenie wydaje się na okres wychowania przedszkolnego, roku szkolnego albo etapu edukacyjnego. W przypadku
ucznia szkoły ponadpodstawowej lub ponadgimnazjalnej termin ważności orzeczenia nie może przypadać później niż
koniec roku szkolnego, w roku kalendarzowym, w którym uczeń kończy 24. rok życia.
4) Właściwe podkreślić; w przypadku gdy potrzeba kształcenia specjalnego wynika zarówno z występowania u ucznia
niepełnosprawności, jak i niedostosowania społecznego albo zagrożenia niedostosowaniem społecznym, należy podkreślić
występującą u ucznia niepełnosprawność lub niepełnosprawności (pkt 1 lit. a–j) oraz niedostosowanie społeczne (pkt 2)
albo zagrożenie niedostosowaniem społecznym (pkt 3).
5) Wskazać współwystępujące niepełnosprawności, o których mowa w lit. a–i.
Dziennik Ustaw – 15 – Poz. 2061
Zalecenia
Zespół Orzekający zaleca:
1) (należy określić zalecane warunki i formy wsparcia umożliwiające realizację indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych
dziecka lub ucznia, w tym warunki rozwijania jego potencjalnych możliwości i mocnych stron, wzmacniania aktywności i uczestnictwa
dziecka lub ucznia w życiu przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego, szkoły, ośrodka lub placówki, o których mowa w art. 2
pkt 7 i 8 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, oraz jeżeli zachodzi potrzeba indywidualnego wsparcia dziecka lub ucznia ze
strony dodatkowo zatrudnionej kadry – zakres tego wsparcia, wraz z uzasadnieniem)
....................................................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
2) (należy określić zalecane cele rozwojowe i terapeutyczne do realizacji podczas zajęć wychowania przedszkolnego lub zajęć edukacyjnych,
zajęć rewalidacyjnych, socjoterapeutycznych i resocjalizacyjnych oraz w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej dziecku
lub uczniowi i, w zależności od potrzeb, jego rodzicom, przez przedszkole, inną formę wychowania przedszkolnego, szkołę, ośrodek lub
placówkę, o których mowa w art. 2 pkt 7 i 8 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, oraz poradnię, wraz ze wskazaniem
zalecanych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a w przypadku dzieci i uczniów niepełnosprawnych – również zalecanych rodzajów
zajęć rewalidacyjnych, wraz z uzasadnieniem)
....................................................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................................... ...........
.....................................................................................................................................................................................
3) (należy określić wszystkie możliwe formy kształcenia specjalnego, poczynając od najkorzystniejszej dla dziecka lub ucznia, według
Zespołu Orzekającego, formy kształcenia specjalnego, wraz z uzasadnieniem)
....................................................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
4) (należy określić potrzebę realizacji wybranych zajęć wychowania przedszkolnego lub zajęć edukacyjnych indywidualnie z dzieckiem lub
uczniem lub w grupie liczącej do 5 dzieci lub uczniów – w przypadku dziecka lub ucznia napotykającego na trudności w funkcjonowaniu
wspólnie z oddziałem przedszkolnym lub szkolnym, wraz z uzasadnieniem)
.................................................................................................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................... .........................
....................................................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
5) (należy określić zalecane działania ukierunkowane na poprawę funkcjonowania dziecka lub ucznia i wzmacnianie jego uczestnictwa
w życiu przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego, szkoły, ośrodka lub placówki, o których mowa w art. 2 pkt 7 i 8 ustawy z dnia
14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, oraz działania wspierające rodziców dziecka lub ucznia, wraz z uzasadnieniem)
.................................................................................................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Dziennik Ustaw – 16 – Poz. 2061
6) (należy określić, w zależności od potrzeb dziecka lub ucznia niepełnosprawnego, niezbędny w procesie kształcenia sprzęt specjalistyczny
i środki dydaktyczne, w tym z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych, wraz z uzasadnieniem6))
....................................................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
7) (należy określić zalecane sposoby oceny efektów działań podjętych przez przedszkole, inną formę wychowania przedszkolnego, szkołę,
ośrodek lub placówkę, o których mowa w art. 2 pkt 7 i 8 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w celu realizacji zaleceń,
o których mowa w pkt 1–6)
....................................................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
Dodatkowe informacje
(w zależności od potrzeb podaje się dodatkowe istotne informacje o dziecku lub uczniu, w szczególności o wspomagającej lub
alternatywnej metodzie komunikacji (AAC), którą posługuje się dziecko lub uczeń)
....................................................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
W przypadku wydania nowego orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego należy wskazać
okoliczności, które Zespół Orzekający uznał za istotne dla rozstrzygnięcia, oraz wyjaśnić
powody, na podstawie których stwierdzono potrzebę wydania nowego orzeczenia7):
....................................................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................................... ..........
.....................................................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................................................
Orzeczenie uchyla8):
1) orzeczenie nr …………… o potrzebie kształcenia specjalnego z dnia ………………….
wydane przez ……………………………………………………………..……………………………………..
………………………………………………………………………………………………….................................
2) orzeczenie nr ………….. o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych zespołowych/
indywidualnych9) z dnia …………………………… wydane przez ………………………………….
……………………………………………………………………………………………………………………….
6) Wypełnia się w przypadku dziecka lub ucznia niepełnosprawnego.
7) Wypełnia się w przypadkach, o których mowa w § 18 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września
2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach
psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 2061).
8) Wypełnia się w przypadku wydania nowego orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
9) Właściwe podkreślić.
Dziennik Ustaw – 17 – Poz. 2061
Od niniejszego orzeczenia przysługuje odwołanie do Kuratora Oświaty
w .................................................................................................................... za pośrednictwem Zespołu
Orzekającego, który wydał orzeczenie, w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia.
……………..............................................................................
(podpis Przewodniczącego Zespołu Orzekającego)
Otrzymuje:
Wnioskodawca
…………………………