Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 15 WRZEŚNIA 2017

 

Od myśli do czynów – czym są i jak działają przekonania

 

Opracowała: Magdalena Widłak-Langer, psycholog, trener umiejętności społecznych, praktyk terapii dr Edwarda Bacha. Pracuje w nurcie psychologii pozytywnej, patrząc na ludzi holistycznie. Prowadzi gabinet psychologiczno-trenerski w Poznaniu, pracuje z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi

 

Przekonania to utrwalone myśli, które długo są przechowywane w głowie. Pojawiają się w okresie dzieciństwa na skutek wielu wydarzeń. Największy wpływ na tworzenie się przekonań dziecka mają rodzice lub inni dorośli będący ważnymi postaciami w jego życiu. Zwykle przekonania nam służą, ale tylko do pewnego momentu.

 

Posiadanie przekonań można porównać do działania na autopilocie. Nie zastanawiamy się w racjonalny sposób nad każdą decyzją, jaką podejmujemy w życiu. Zakorzenione w głowie przekonania stanowią pewnego rodzaju sito eliminacyjne, co pozwala na szybkie podejmowanie decyzji. Okazuje się jednak, że przekonania, które sprawdzają się w okresie dzieciństwa, niekoniecznie są dobre w późniejszym okresie życia. Dziecko może nauczyć się, że słuchanie osób starszych jest dobrym zachowaniem, ponieważ według rodziców jest to pożądane. W późniejszym okresie może się to jednak okazać niebezpieczne, prowadząc do przekonania, że tylko poprzez posłuszne wykonywanie poleceń osób starszych uzyska się akceptację.

 

Co ciekawe, przekonania nie zawsze są rzeczywiste. To jedynie utrwalone myśli, w których prawdziwość wierzy posiadająca je osoba, nawet jeśli nie ma ku temu racjonalnych powodów. Zawsze jednak traktujemy swoje przekonania jako prawdziwe i słuszne. Na tym polega trudność pracy z przekonaniami – ich rozpoznanie i nazwanie nie jest łatwe. Na skutek fałszywych przekonań odczuwamy wiele przykrych emocji. Zarówno przykre, jak i pozytywne emocje są potrzebne w życiu, ale kiedy zdecydowanie przeważają te pierwsze, bardzo trudno zachować dystans i optymalnie funkcjonować.

 

Przekonania a mózg