Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 14 WRZEŚNIA 2017

 

Indywidualizacja kształcenia – uczniowie ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi

 

Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2015 r. poz. 1113).

 

9 sierpnia 2017 r. minister edukacji podpisała trzy rozporządzenia dotyczące uczniów ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi:

 

  • Rozporządzenie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach,
  • Rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
  • Rozporządzenie w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży.

 

Zgodnie z informacją dostępną na stronie MEN-u (men.gov.pl) kluczowe rozwiązania proponowane w tych rozporządzeniach to indywidualne zajęcia w szkole dla uczniów z niepełnosprawnością, zindywidualizowana ścieżka kształcenia dla uczniów chorych oraz indywidualne nauczanie dla uczniów chorych, którzy nie mogą chodzić do szkoły.

 

Rozporządzenie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach

 

Rozporządzenie to zostało wydane na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 Ustawy Prawo oświatowe i zostały w nim zachowane dotychczasowe rozwiązania dotyczące organizowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Zmienione regulacje mają natomiast na celu uszczegółowienie zadań nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów. Jak wskazuje uzasadnienie do projektu nowego aktu, zasadniczą zmianą w porównaniu z dotychczasowym stanem prawnym jest wskazanie w § 2 Rozporządzenia, że pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu jego indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w jednostce oświatowej, w celu wspierania potencjału rozwojowego ucznia i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola, szkoły i placówki oraz w środowisku społecznym.

 

Uzasadnienie podkreśla, że nowe przepisy nie wskazują na obowiązek diagnozowania potrzeb uczniów, ale na rozpoznawanie i zaspokajanie ich indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz rozpoznawanie indywidualnych możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych wpływających na ich funkcjonowanie w szkole (przedszkolu), w celu wspierania potencjału rozwojowego ucznia i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola, szkoły i placówki oraz w środowisku społecznym. Rozporządzenie wprowadza zatem zmiany w przepisach regulujących zadania nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych oraz specjalistów. W § 20 ust. 9 Rozporządzenia nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści udzielający pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniowi w formach przewidzianych Rozporządzeniem oceniają efektywność udzielonej pomocy i formułują wnioski dotyczące dalszych działań mających na celu poprawę funkcjonowania ucznia.

 

Uzasadnienie wskazuje również, że w Rozporządzeniu podkreślono konieczność współpracy nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów. Zgodnie z treścią § 20 ust. 8 w przypadku uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści udzielający uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej wspierają nauczycieli obowiązkowych zajęć edukacyjnych w dostosowaniu sposobów i metod pracy do możliwości psychofizycznych ucznia.

 

Wzmocnieniu wsparcia nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów oraz ich doskonalenia w zakresie rozpoznawania specjalnych potrzeb dzieci i młodzież służy § 6 ust. 6 Rozporządzenia