Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 28 SIERPNIA 2017 

ZAKTUALIZOWANO: 11 PAŹDZIERNIKA 2017 

 

Orzeczenia i opinie publicznych poradni

 

Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty

 

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1743).

 

Aktem, który do 14 września 2017 r. regulował zasady wydawania orzeczeń i opinii poradni publicznych, było Rozporządzenie w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Rozporządzenie to zostało wydane na podstawie art. 71b ust. 6 Ustawy o systemie oświaty, czyli regulacji, która straciła moc wraz z wejściem w życie Ustawy Prawo oświatowe. Nie oznaczało to jednak, że wraz z uchyleniem przepisu upoważniającego straciło moc również samo Rozporządzenie, bowiem w tej sprawie miał zastosowanie art. 365 Ustawy Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe, zgodnie z którym dotychczasowe rozporządzenia, w tym Rozporządzenie w sprawie orzeczeń i opinii (…), zachowują moc do czasu wejścia w życie nowych przepisów wykonawczych, wydanych już na podstawie Prawa oświatowego. Takim nowym przepisem wykonawczym jest Rozporządzenie MEN z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych.

 

Regulacje Rozporządzenia

 

Orzeczenia i opinie publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych wydawane są przez zespoły orzekające działające w tych poradniach. Zgodnie z regulacją § 3 Rozporządzenia zespoły wydają orzeczenia i opinie dla dzieci i uczniów uczęszczających do przedszkoli, szkół i ośrodków, mających siedzibę na terenie działania poradni. W przypadku dzieci, które nie rozpoczęły spełniania obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i nie korzystają z wychowania przedszkolnego, oraz dzieci, które nie są objęte zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi, orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych i opinie wydają zespoły działające w poradniach właściwych ze względu na miejsce zamieszkania tych dzieci.

 

W przypadku dzieci i młodzieży nieuczęszczających do przedszkola, szkoły lub ośrodka orzeczenia wydają zespoły działające w poradniach właściwych ze względu na miejsce zamieszkania dziecka.

 

Orzeczenia i opinie dla dzieci i uczniów niesłyszących, słabosłyszących, niewidomych, słabowidzących i z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, wydają zespoły działające w poradniach wskazanych przez kuratora oświaty, za zgodą organów prowadzących te poradnie. Wskazując poradnię, kurator oświaty uwzględnia spełnianie przez nią następujących warunków:

 

  • posiadania przez kadrę pedagogiczną poradni kwalifikacji określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 2 Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (Dz.U. z 2017 r. poz. 1189) w zakresie odpowiednim do rodzaju niepełnosprawności,
  • wyposażenia poradni w narzędzia diagnostyczne umożliwiające ocenę indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i uczniów odpowiednio niesłyszących, słabosłyszących, niewidomych, słabowidzących i z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera.

 

Zespoły działające w poradniach

 

Zgodnie z § 4 Rozporządzenia zespół powołuje dyrektor poradni. W skład zespołu wchodzą:

 

  • dyrektor poradni lub upoważniona przez niego osoba – jako przewodniczący zespołu,
  • psycholog,
  • pedagog,
  • lekarz,
  • inni specjaliści, w szczególności posiadający kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej, jeżeli ich udział w pracach zespołu jest niezbędny.

 

Na wniosek przewodniczącego zespołu i za zgodą rodzica dziecka lub ucznia lub za zgodą pełnoletniego ucznia w posiedzeniach zespołu mogą również uczestniczyć, z głosem doradczym, wyznaczeni przez dyrektora:

 

  • nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści prowadzący zajęcia z dzieckiem lub uczniem w przedszkolu, szkole, ośrodku lub placówce,
  • asystent nauczyciela lub osoby niebędącej nauczycielem lub asystent wychowawcy świetlicy,
  • pomoc nauczyciela,
  • asystent edukacji romskiej.

 

Na wniosek lub za zgodą rodzica dziecka lub ucznia albo na wniosek lub za zgodą pełnoletniego ucznia w posiedzeniach zespołu, z głosem doradczym, mogą uczestniczyć również inne osoby, w szczególności psycholog, pedagog, logopeda, lekarz lub specjalista.

 

Na podstawie § 4 ust. 5 Rozporządzenia rodzice dziecka lub ucznia lub pełnoletni uczeń mają prawo uczestniczyć w posiedzeniu zespołu i przedstawić swoje stanowisko.

 

Zgodnie z ust. 6 przywołanej regulacji osoby biorące udział w posiedzeniu zespołu zobowiązane są do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu, które mogą naruszać dobra osobiste dziecka lub ucznia, rodziców dziecka lub ucznia, osób wchodzących w skład zespołu.

 

 Tryb wnioskowy

 

Zgodnie z § 5 Rozporządzenia zespoły działające w poradniach wydają orzeczenia i opinie na pisemny wniosek rodzica dziecka lub ucznia lub na pisemny wniosek pełnoletniego ucznia, przy czym wniosek w postaci papierowej lub elektronicznej składa się bezpośrednio do zespołu. Wniosek w postaci elektronicznej składa się za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej. Kopie dokumentów dołączanych do wniosku składanego elektronicznie muszą zostać uwierzytelnione przy użyciu kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub podpisu potwierdzonego profilem zaufanym ePUAP. Na żądanie przewodniczącego zespołu wnioskodawca przedstawia oryginały dokumentów.