Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 25 SIERPNIA 2017

 

Przedszkole ekologiczne

 

Opracowała: Joanna Łukowicz-Loska, autorka indywidualnych metod pracy z uczniami wybitnie zdolnymi i dysfunkcyjnymi, prywatny nauczyciel wielu uczniów i studentów, autorka badań i analiz dotyczących zagadnień filologicznych, pedagogicznych i społecznych, recenzentka, krytyk, powieściopisarka

 

„Pij mleko, będziesz wielki” – takim hasłem posługiwały się swego czasu gwiazdy muzyki i sportu. Oddźwięk był natychmiastowy. Dziś wypada być ekologicznym. Przedrostek eko- zyskał na znaczeniu. Ekologicznie mamy żyć, odżywiać się, zachowywać i takich właśnie postaw powinniśmy uczyć nasze dzieci. Ekologiczne stają się domy, miejsca pracy, placówki edukacyjne. Dlatego hasło „Jestem eko” to już nie tylko slogan reklamowy – to zadanie realizowane w wielu dziedzinach życia i związanych z nimi instytucjach, w tym także placówkach przedszkolnych. Czy ekoprzedszkole może stać się innowacyjnym programem twórczych i świadomych dyrektorów?

 

Oferta przedszkola ekologicznego

 

Przedszkole niepubliczne, w przeciwieństwie do publicznego, może być z założenia przedszkolem ekologicznym, ponieważ określanie profilu stanowi przywilej placówek prywatnych. Nie znaczy to, że pewne nowoczesne standardy, wzory, rozwiązania nie mogą być wprowadzane również w przedszkolach państwowych. Przedszkola profilowane mają tu jednak przewagę, stanowiąc alternatywę, na którą decyduje się coraz więcej rodziców.

 

Na definicję przedszkola ekologicznego warto spojrzeć możliwie szeroko, by uzyskać pełny i niezafałszowany obraz tego typu placówki. Ekologiczne przedszkole to nie tylko miejsce, gdzie dziecku oferuje się „właściwe odżywianie” – właściwe, a zatem prawidłowe pod względem kaloryczności i urozmaicenia, ma obowiązek oferować każda przedszkolna placówka. Nie powinno się więc wprowadzać rodziców w błąd, sugerując, że karmi się dzieci lepiej niż gdzie indziej. Należy raczej przesunąć akcent i zaznaczyć, że dostarcza się maluchom żywność możliwe najzdrowszą, nieprzetworzoną, świeżą, pochodzącą z ekologicznych, certyfikowanych upraw. Warto również kłaść nacisk na edukację ekologiczną, stanowiącą realizację wytycznych zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.

 

W przedszkolach ekologicznych realizuje się ponadto szereg zajęć sportowych, których istotą jest ruch na świeżym powietrzu. Nastawiony na ekologię powinien być plan dnia, tak aby poszczególne zajęcia sprzyjały kształtowaniu postaw proekologicznych. Z punktu widzenia dyrektora uczciwiej jest zatem przemyśleć ofertę programową i uczynić ją w pełni ekologiczną, niż określać ją „na wyrost”, mając do zaoferowania jedynie zdrową żywność.

 

Ekoprogram

 

Edukacja ekologiczna dziecka przedszkolnego polega na procesie poznawania przez nie środowiska przyrodniczego, doświadczania go i uwzględniania w swoich postawach, wyborach, działaniu. Dyrektorzy ekologicznych przedszkoli (nie tylko za pomocą przekazu werbalnego, lecz także własnym przykładem) powinni uświadamiać nawet najmłodsze dzieci, jak ważny jest szacunek wobec natury, ochrona zwierząt, oszczędzanie wody, segregacja odpadów itp. Dziecko, któremu uzmysłowi się potrzebę bycia ekologicznym, nie stanie się dorosłym „barbarzyńcą w ogrodzie” świata.