Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 16 SIERPNIA 2017

 

Zadania dyrektora związane z kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2017/2018

 

Opracował: Wojciech Wasielewski, pracownik kuratorium oświaty

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 marca 2017 r. w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego do publicznych przedszkoli, szkół i placówek (Dz.U. z 2017 r. poz. 610),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 listopada 2007 r. w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 263),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U z 2017 r. poz. 703),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 1113),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2015 r. poz. 1113).

 

Podobnie jak w poprzednich latach, w czasie wakacji minister edukacji narodowej ogłosił podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej na nowy rok szkolny. Do wydania takiego dokumentu jest on zobowiązany przepisami Ustawy Prawo oświatowe (art. 60 ust. 3 pkt 1) oraz Ustawy Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe (art. 307); wcześniej takie zobowiązanie wynikało z przepisów Ustawy o systemie oświaty. Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa są obligatoryjne dla organów nadzoru pedagogicznego i placówek doskonalenia nauczycieli, natomiast dyrektorzy szkół i placówek publicznych mogą, w sposób pośredni, wykorzystywać je do planowania własnego nadzoru i organizacji pracy szkoły. Wdrażana reforma oświaty zachowała, a nawet wzmocniła (ewaluacja zewnętrzna) autonomię szkoły w zakresie planowania nadzoru pedagogicznego, co oznacza, że dyrektor szkoły przygotowuje plan nadzoru zgodnie z potrzebami danej placówki, uwzględniając w szczególności wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego w poprzednim roku szkolnym.

 

W nadchodzącym roku szkolnym (2017/2018) podstawowymi kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa będą:

 

  • wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego,
  • podniesienie jakości edukacji matematycznej, przyrodniczej i informatycznej,
  • bezpieczeństwo w internecie – odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznych,
  • wprowadzanie doradztwa zawodowego do szkół i placówek,
  • wzmacnianie wychowawczej roli szkoły,
  • podnoszenie jakości edukacji włączającej w szkołach i placówkach systemu oświaty.

 

Wdrażanie nowej podstawy programowej

 

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego to, zgodnie z art. 4 pkt 24 Ustawy Prawo oświatowe, obowiązkowy zestaw celów kształcenia i treści nauczania. Od 1 września 2017 r. nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego oraz ramowe plany nauczania będą obowiązywały w klasach I, IV oraz VII szkół podstawowych oraz w szkołach branżowych. W pozostałych klasach obowiązywać będzie dotychczasowa podstawa programowa. Obowiązkiem dyrektora jest przede wszystkim przyjęcie do realizacji właściwych programów nauczania w klasach, w których obowiązuje nowa podstawa programowa, oraz odpowiednich nazw przedmiotów, zgodnie z ramowym planem nauczania. W związku z powyższym dyrektor szkoły powinien sprawdzić, czy realizowane w szkole programy nauczania zawierają zgodne z nowa podstawą programową:

 

  • umiejętności opisane w formie ogólnych i szczegółowych wymagań dotyczących wiedzy i umiejętności,
  • zadania wychowawczo-profilaktyczne szkoły, uwzględniane odpowiednio w programach wychowania przedszkolnego, programach nauczania i podczas realizacji zajęć z wychowawcą,
  • warunki i sposób realizacji tych podstaw programowych.

 

Dodatkowo nauczyciele powinni zaktualizować kryteria ocen szkolnych w zakresie umiejętności opisanych w nowej podstawie programowej.

 

Podniesienie jakości edukacji matematycznej, przyrodniczej i informatycznej

 

Działania podejmowane przez dyrektora w zakresie podniesienia jakości edukacji matematycznej, przyrodniczej i informacyjnej powinny uwzględniać najnowsze wyniki badań w zakresie neurobiologii i neurodydaktyki, które jednoznacznie wskazują na rolę aktywności poznawczej uczniów oraz konstruowania przez nich własnych strategii rozwiązywania problemów. Analiza nowej podstawy programowej w zakresie przedmiotów przyrodniczych wskazuje na potrzebę zaplanowania cyklu obserwacji i doświadczeń prowadzonych przez ucznia lub mały zespół uczniowski, samodzielnie oraz pod kierunkiem nauczyciela. Podczas planowania i przeprowadzania doświadczeń oraz obserwacji szkoła powinna stworzyć warunki umożliwiające uczniom zadawanie pytań weryfikowalnych metodami naukowymi, zbieranie danych, analizowanie i prezentowanie danych, konstruowanie odpowiedzi na zadane pytania.