Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 18 SIERPNIA 2017

 

Statut przedszkola a reforma systemu oświaty

 

Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 października 2013 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. z 2013 r. poz. 1257),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. z 2001 r. Nr 61 poz. 624 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2017 r. poz. 649),
  • Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 283),
  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60 ze zm.).

 

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe weszła w życie już z początkiem 2017 r., aczkolwiek tylko w części dotyczącej przeprowadzania rekrutacji na rok szkolny 2017/2018. 1 września zaczną natomiast obowiązywać regulacje określające wymogi dotyczące treści statutów przedszkoli. Odnoszą się one zarówno do przedszkoli publicznych, jak i niepublicznych. Nowe regulacje powodują konieczność zaktualizowania treści obecnie obowiązujących statutów.

 

O ile statut przedszkola niepublicznego może nie wymagać aktualizacji i szczególnego dostosowania do wymogów Prawa oświatowego, o tyle statut przedszkola publicznego trzeba będzie w szerszym zakresie uzgodnić z wymogami nowej Ustawy.

 

W niniejszym artykule wyjaśnimy m.in. jaki jest termin przeprowadzenia takiej aktualizacji oraz w jaki sposób jej dokonać. Na początku warto zapoznać się z zakresem wymaganych zmian.

 

Nowe wymogi dotyczące treści statutów

 

Podstawa prawna do opracowania statutu przedszkola publicznego była zawarta w dwóch zasadniczych aktach prawnych – Ustawie o systemie oświaty oraz Rozporządzeniu w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół, wydanym na podstawie art. 60 ust. 2 Ustawy o systemie oświaty. Od nowego roku szkolnego to się zmieni, bowiem wymogi statutowe będą określone w Prawie oświatowymRozporządzeniu w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli. Co istotne, została jednak zmieniona szczegółowość regulacji – o ile Ustawa o systemie oświaty określała wyłącznie wymogi podstawowe, które były uszczegóławiane przez ramowe statuty, o tyle Prawo oświatowe w art. 102 zawiera już bardzo rozbudowaną regulację wskazującą elementy, jakie statut przedszkola ma określać. Nowe Rozporządzenie zawiera w porównaniu z ramowymi statutami wyłącznie fragmentaryczne regulacje dotyczące przedszkoli, określając np. liczebność oddziałów. Aby porównać wymogi dotyczące treści statutu, należy zatem Prawo oświatowe skonfrontować nie tylko z treścią Ustawy o systemie oświaty, ale również z przepisami dotyczącymi ramowych statutów.

 

Wymogi dotyczące treści statutów – porównanie przepisów

 

Zgodnie z art. 60 ust. 1 Ustawy o systemie oświaty oraz Rozporządzeniem w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół statut przedszkola publicznego określa w szczególności:

Zgodnie z art. 102 ust. 1 Prawa oświatowego statut przedszkola publicznego zawiera w szczególności:

  • nazwę i typ przedszkola oraz jego cele i zadania,
  • organ prowadzący przedszkole,
  • organy przedszkola oraz ich kompetencje,
  • organizację przedszkola,
  • zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola,
  • prawa i obowiązki uczniów, w tym przypadki, w których uczeń może zostać skreślony z listy uczniów przedszkola,
  • cele i zadania przedszkola wynikające z przepisów prawa, w szczególności w zakresie:
  • udzielania dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
  • organizowania opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi,
  • umożliwiania dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej;
  • sposób realizacji zadań przedszkola, z uwzględnieniem wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka oraz wspomagania rodziny w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do nauki w szkole, a w przypadku dzieci niepełnosprawnych – ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju i stopnia niepełnosprawności,