Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 11 SIERPNIA 2017

 

Kierunki polityki oświatowej państwa

 

Opracował: Wojciech Wasielewski, pracownik kuratorium oświaty

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 2017 r. poz. 703).

 

Minister edukacji narodowej, na podstawie art. 60 ust. 3 pkt 1 Ustawy Prawo oświatowe w związku z art. 307 Ustawy Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe, ustalił podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2017/2018. Warto podkreślić, że z kierunków tych wynikają zadania dla organów nadzoru pedagogicznego i placówek doskonalenia nauczycieli, natomiast dyrektorzy szkół i placówek publicznych mogą, w sposób pośredni, wykorzystywać je do planowania własnego nadzoru i organizacji pracy szkoły. W tym zakresie kontynuowane są dotychczasowe rozstrzygnięcia, które precyzowały, że nadzór pedagogiczny planuje się zgodnie z potrzebami szkoły. W roku szkolnym 2017/2018 dyrektor nadal planuje nadzór pedagogiczny, w tym ewaluacje wewnętrzne, uwzględniając wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego w poprzednim roku szkolnym.

 

W nadchodzącym roku szkolnym podstawowymi kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa będą:

 

  • wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego,
  • podniesienie jakości edukacji matematycznej, przyrodniczej i informatycznej,
  • bezpieczeństwo w internecie – odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznych,
  • wprowadzanie doradztwa zawodowego do szkół i placówek,
  • wzmacnianie wychowawczej roli szkoły,
  • podnoszenie jakości edukacji włączającej w szkołach i placówkach systemu oświaty.

 

Wdrażanie nowej podstawy programowej

 

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego to, zgodnie z art. 4 pkt 24 Ustawy Prawo oświatowe, obowiązkowy zestaw celów kształcenia i treści nauczania. W podstawie programowej opisane są również umiejętności ujęte w formie ogólnych i szczegółowych wymagań dotyczących wiedzy i umiejętności, które powinien posiadać uczeń po zakończeniu określonego etapu edukacyjnego, oraz zadania wychowawczo-profilaktyczne szkoły, uwzględniane, odpowiednio, w programach wychowania przedszkolnego, programach nauczania i podczas realizacji zajęć z wychowawcą. Powyższe umiejętności umożliwiają ustalenie kryteriów ocen szkolnych i wymagań egzaminacyjnych, a także warunki i sposób realizacji tych podstaw programowych. Od 1 września 2017 r. nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego oraz ramowe plany nauczania będą obowiązywały w klasach I, IV, VII szkół podstawowych oraz w szkołach branżowych. W pozostałych klasach obowiązywać będzie dotychczasowa podstawa programowa.

 

Wdrażając nową podstawę programową, należy zwrócić uwagę na odmienne regulacje w zakresie:

 

  • powrotu do spiralnego układu treści nauczania ‒ w rozumieniu powtarzania i utrwalania materiału na kolejnych, wyższych etapach nauczania,
  • wzmocnienia wychowawczej i profilaktycznej funkcji szkoły poprzez szersze uwzględnienie w podstawie programowej zadań wychowawczo-profilaktycznych,
  • zastąpienia, począwszy od klasy V szkoły podstawowej, idei integracji przedmiotowej korelacją przedmiotową (w ramach przedmiotów humanistycznych oraz przedmiotów przyrodniczych i ścisłych),
  • wzmocnienia edukacji w zakresie języków obcych nowożytnych, naukę drugiego języka obecnego, jak również możliwość kształcenia dwujęzycznego (począwszy od klasy VII szkoły podstawowej),
  • szerszego uwzględniania w podstawie programowej poszczególnych przedmiotów technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK), co umożliwi kształcenie kompetencji i umiejętności cyfrowych uczniów również w ramach innych przedmiotów,
  • wprowadzenia nauki programowania, począwszy od edukacji wczesnoszkolnej,
  • szerszego niż obecnie uwzględnienia problematyki edukacji dla bezpieczeństwa, w tym ratownictwa medycznego,
  • ustalenia takiego zakresu treści nauczania, który, biorąc pod uwagę przewidzianą w projektowanych zmianach przepisów określających ramowy plan nauczania dla szkoły podstawowej liczbę godzin zajęć poszczególnych przedmiotów, umożliwi nauczycielom rozwijanie umiejętności pracy zespołowej uczniów, rozwiązywania problemów i realizację ciekawych projektów edukacyjnych.