Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 10 SIERPNIA 2017

 

Rekrutacja – jak zgodnie z prawem znaleźć odpowiedniego pracownika

 

Opracował: Marcin Majchrzak, prawnik oraz członek Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1666 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1189),
  • Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 902 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 416 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (Dz.U. z 2017 r. poz. 894).

 

Początkiem procedury rekrutacyjnej jest podanie do publicznej wiadomości informacji o wolnych stanowiskach pedagogicznych bądź niepedagogicznych oraz o mającym nastąpić naborze do pracy. Podstawa prawna tego procesu jest zróżnicowana i zależy od tego, czy mamy zamiar zatrudnić nauczyciela czy też pracownika niepedagogicznego. W przypadku pracownika pedagogicznego art. 9 Ustawy Karta nauczyciela określa jedynie wymagania dotyczące kwalifikacji, jakie muszą być spełnione, aby otrzymać stanowisko nauczycielskie. Nie podaje się natomiast, w jaki sposób należy poinformować o wolnych etatach pedagogicznych. W celu uzyskania jak największej liczby aplikacji od potencjalnych kandydatów zaleca się zamieszczenie informacji na stronach internetowych placówki, kuratorium, a także organu prowadzącego, w ramach tzw. banków wolnych stanowisk, oraz w lokalnej prasie.

 

W ogłoszeniu należy podać podstawowe wiadomości dotyczące rekrutacji, a mianowicie:

 

  • dane placówki,
  • rodzaj stanowiska,
  • miejsce wykonywania pracy,
  • podstawę zatrudnienia,
  • wymagania kwalifikacyjne i zdrowotne,
  • zakres obowiązków,
  • wymagane dokumenty:

 

  • stwierdzające posiadane kwalifikacje zawodowe (np. dyplom ukończenia studiów, świadectwa ukończenia kursów i szkoleń),
  • akt nadania stopnia awansu zawodowego,
  • zaświadczenie o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego (KRK),