Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 25 LIPCA 2017

 

Jak zbudować dobry zespół?

Część IV. Rozwiązywanie konfliktów

 

Opracowała: Wioletta Gieracka – coach, doradca zawodowy, oligofrenopedagog, wykładowca na studiach podyplomowych. Prowadzi szkolenia z umiejętności miękkich, zarządzania i tematyki oświatowej

 

 

Konflikty pojawiają się w każdym zespole. O ich częstotliwości decyduje etap rozwoju, na jakim znajduje się zespół. Nie ulega wątpliwości, że tylko efektywny team potrafi podejść do sporu w sposób konstruktywny.

 

Reakcje na sytuacje konfliktowe

 

Konflikt to spór między osobami, które są od siebie zależne, nic więc dziwnego, że praca w zespole może się wiązać z powstawaniem nieporozumień między pracownikami. Oczywiście nie każda sporna sytuacja przeradza się w konflikt. Zależy to od tego, jak dane zdarzenie postrzegają osoby zainteresowane i jakie podejmą w związku z tym działania.

 

Posłużmy się przykładem pracy po godzinach. Dla szefa jest oczywiste, że w sytuacji awaryjnej prosi podwładnego o pozostanie dłużej w pracy. Natomiast dla pracownika taka prośba może być postrzegana zupełnie inaczej, szczególnie wtedy, gdy koliduje ona z jego prywatnymi sprawami, np. długo oczekiwaną wizytą u lekarza specjalisty lub zaplanowanym spotkaniem towarzyskim. Oczywiście pracownik może w różny sposób zareagować na powyższą sytuację. Większość pracowników uda, że nic się nie stało i zostanie po godzinach. Taka postawa może wypływać z obawy przed konsekwencjami wynikającymi z odmowy lub brać się stąd, że taki właśnie wzorzec zachowania został im przekazany w domu. Pracownicy mogą też świadomie zrezygnować z wizyty u specjalisty lub spotkania towarzyskiego, gdy stwierdzą, że znajdą prywatnego lekarza, który przyjmie ich za kilka dni, a zaplanowane spotkanie da się przełożyć. Innymi słowy, uznają, że nie warto toczyć sporu. Taka reakcja często bywa podyktowana przewagą szefa, którego pracownicy się obawiają.

 

Pracownicy mogą jednak dojść do wniosku, że dzięki konfliktowi, który pojawi się po odmowie pozostania w pracy, mogą więcej zyskać niż stracić, np. szybciej otrzymają pomoc lekarską. W takiej sytuacji większość odmówi zostania po godzinach. Po wejściu z przełożonym w konflikt osoby te będą szukać wsparcia wśród współpracowników i odwoływać się do autorytetów. Najbardziej zdeterminowani podejmą walkę. Inni potraktują konflikt jako problem do rozwiązania, spróbują negocjować z szefem i znaleźć rozwiązanie zadowalające obie strony.

 

Menedżerom niezbędna jest więc świadomość, że każdy człowiek inaczej reaguje na sytuacje konfliktowe. Pozwoli to im na właściwe wspieranie zespołu i sprawniejsze zarządzanie.