Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

 

Zajęcia dodatkowe w żłobku

 

Opracowała: Anita Holc-Łukomska, dyrektor prywatnego żłobka, pedagog, nauczyciel z wieloletnim doświadczeniem w pracy z dziećmi zarówno zdrowymi, jak i chorymi

 

Celem zajęć dodatkowych w żłobku jest wspomaganie rozwoju dziecka, rozwijanie naturalnych zdolności, talentów i predyspozycji. Chodzi o to, by, wykorzystując naturalną dziecięcą ciekawość, rozbudzić w maluchach inwencję i wyobraźnię.

 

Zajęcia dodatkowe w żłobku mogą odbywać się w grupach bądź indywidualnie, mogą być skierowane do podopiecznych placówki, jak również do dzieci nieuczęszczających do żłobka. Dobór zajęć, czas ich trwania oraz odpłatność ustalane są przez dyrektora placówki (często w porozumieniu z jej właścicielem). Niejednokrotnie rodzaj zajęć podyktowany jest potrzebami rodziców, którzy sygnalizują pracownikom żłobka chęć udziału ich dzieci w danym rodzaju aktywności. Niektóre zajęcia odbywają się w obecności rodziców, którzy aktywnie włączają się w ich przebieg. W przydzielaniu malucha do grupy realizującej dany typ zajęć brany jest pod uwagę nie tylko jego wiek, ale także poziom rozwoju i możliwości psychoruchowe. Zajęcia powinny być prowadzone w atrakcyjny sposób, z uwzględnieniem potrzeb i oczekiwań uczestników. Mogą stanowić wsparcie finansowe dla placówki, uatrakcyjniać i rozpowszechniać jego ofertę. Zajęcia takie dają szansę na pozyskanie nowych klientów, stanowią element promocji placówki. Ta forma spędzania czasu przez dzieci jest też pozytywnie odbierana przez rodziców.

 

W zależności od rodzaju zajęć, czas ich trwania oscyluje w granicach od trzydziestu minut do godziny. Wpływają na niego również wiek i możliwości psychoruchowe uczestników grupy. Zarządzanie przerwy w zajęciach nie jest wskazane, ponieważ powoduje powstanie chaosu i dezorganizuje pracę. Kiedy jednak, mimo ponawianych prób aktywizacji, grupa nie wykazuje chęci współdziałania, rozsądniej przerwać zajęcia, niż zmuszać dzieci do uczestniczenia w zabawie. Jest ona dobrowolna i zawsze należy o tym pamiętać. Zajęcia dodatkowe mogą dotyczyć różnych obszarów rozwoju dziecka. Najczęściej spotyka się omówione poniżej formy zajęć dla dzieci żłobkowych.

 

Rodzaje i przykłady zajęć dodatkowych w żłobku

 

Zajęcia nie mogą być nudne i schematyczne. Powinna je cechować różnorodność, świeżość. Dobrze, by zawierały element zaskoczenia. Trzeba je opierać na metodach oddziałujących na zmysły i pobudzających dzieci do działania. W trakcie zajęć należy dbać o życzliwą, pełną zrozumienia atmosferę. W starszych grupach każdorazowo powinno się przypominać maluchom o zasadach obowiązujących podczas zabawy (można je przedstawić w formie obrazków i zawiesić w widocznym miejscu). W trakcie zajęć należy dbać o bezpieczeństwo dzieci i własne. Niewskazane jest korzystanie w ramach jednych zajęć ze zbyt wielu narzędzi pracy. Warto wprowadzać je stopniowo, żeby nie wzbudzać w dzieciach niepokoju i nie dezorganizować pracy.

 

  • Zabawy muzyczno-ruchowe z chustą animacyjną

 

Zaletą chusty animacyjnej jest oddziaływanie na wszystkie zmysły i przez to stymulowanie rozwoju dziecka. Zabawy z chustą ułatwiają integrację, pomagają w pokonywaniu nieśmiałości, rozładowują napięcie oraz pobudzają wyobraźnię. Ponadto ćwiczą sprawność manualną i precyzję ruchów. Przyczyniają się także do poprawy nastroju. Zabawy muzyczno-ruchowe z chustą animacyjną przeznaczone są dla osób w każdym wieku.

 

  • Zabawy paluszkowe i dźwiękonaśladowcze oraz dziecięce masażyki według metody prof. Marty Bogdanowicz

 

W zabawach paluszkowych za pomocą dłoni i palców tworzone są ilustracje do krótkich i zabawnych historyjek, np. Weszła myszka czy Idzie kominiarz po drabinie.