OPUBLIKOWANO: 28 LIPCA 2017
Zmiana profilu przedszkola
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.),
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.).
W ostatnich miesiącach mieliśmy do czynienia z poważną zmianą Ustawy o systemie oświaty. Została ona bowiem znowelizowana Ustawą Prawo oświatowe. Nowelizacja spowodowała, że większość przepisów, m.in. związanych z zakładaniem przedszkola, jego organizacją, kwestiami nadzoru placówek, które do niedawna uregulowane były w Ustawie o systemie oświaty, znalazła się w nowym akcie prawnym.
Czy obowiązujące regulacje otwierają drogę do wprowadzania nowatorskich rozwiązań edukacyjnych? W jakim zakresie są one możliwe w przedszkolach? W jaki sposób zmienić profil placówki, tak by stała się ona atrakcyjna z perspektywy dzieci i rodziców? Warto się nad tymi kwestiami zastanowić.
Rodzaje przedszkoli
W Prawie oświatowym mowa jest o dwóch podstawowych rodzajach przedszkoli: publicznych i niepublicznych. Jednostki samorządu terytorialnego mogą zakładać i prowadzić jedynie przedszkola publiczne (art. 8 ust. 3), które czasami określane są jako przedszkola samorządowe lub przedszkola miejskie. Do zakładania i prowadzenia przedszkoli niepublicznych upoważnione są z kolei osoby fizyczne oraz osoby prawne. Ustawodawca nie dookreśla bliżej tych podmiotów, co oznacza, że nie przewiduje żadnych ograniczeń podmiotowych w tym względzie. Należy przypomnieć, że zgodnie z zapisami Prawa oświatowego to organ prowadzący przedszkole odpowiada za działalność placówki (art. 10 ust. 1), a jego zadania określone są w art. 13 ustawy.
W praktyce pojawiają się jeszcze inne przymiotniki określające charakter przedszkola, np. katolickie czy społeczne. Najczęściej mają one charakter placówek niepublicznych, ale nie jest to regułą. Taki odmienny status wynika ze specyfiki pracy danego przedszkola, w którym realizowane są inne cele i zadania, a wpływ na to ma rodzaj organu prowadzącego placówkę. Może nim być fundacja, stowarzyszenie (przedszkola społeczne) czy osoba prawna zakonna (przedszkole katolickie, prawosławne itd.).
Przekształcenie przedszkola publicznego w niepubliczne
Unormowania Ustawy Prawo oświatowe nie regulują procedury, w oparciu o którą możliwe byłoby przekształcenie przedszkola publicznego, prowadzonego przez gminę, w niepubliczne. Oznacza to, że takiej możliwości po prostu nie ma. Tezę tę wspiera dodatkowo okoliczność, że w Ustawie wyraźnie wskazano, że gmina może prowadzić tylko przedszkola publiczne, co wyłącza bezdyskusyjnie inne możliwości w tym względzie.


