Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 28 LIPCA 2017

 

Turystyka literacka – promowanie lokalności?

 

Opracowała: Paulina Warchoł, absolwentka japonistyki, tłumaczka, autorka publikacji naukowych o tematyce politologicznej. Pasjonatka podróży i pilot wycieczek

 

Kultura i turystyka kulturowa to jedna z możliwości rewitalizacji wsi. W ostatnich latach, choć powoli, literatura w Polsce odzyskuje należne jej wysokie miejsce w kulturze. Przykładem są powstające festiwale i targi literackie. Te największe i międzynarodowe organizowane są wprawdzie w dużych miastach, np. Big Book Festival w Warszawie, Wrocławskie Targi Dobrych Książek, Festiwal Poznań Poetów czy Festiwal Conrada w Krakowie, jednak mniejsze miasta też coraz chętniej wykorzystują wydarzenia literackie w celach promocyjnych. Ciekawym przykładem jest znany z wiersza Jana Brzechwy Szczebrzeszyn i organizowany tam od trzech lat Festiwal Stolica Języka Polskiego, który według wizji twórców ma na celu „wypracowanie strategii rozwoju – łączącej tradycję, rozmaite zasoby kulturalne, przyrodnicze, historyczne oraz nowe możliwości wynikające ze współczesnych trendów promowania kultury”. Dzięki temu na jeden tydzień w roku Szczebrzeszyn staje się stolicą języka polskiego, co przyczynia się nie tylko do promocji miasta, ale również całego regionu Roztocza.