OPUBLIKOWANO: 21 LIPCA 2017
Nowa podstawa programowa wychowania przedszkolnego – społeczny obszar rozwoju dziecka
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356).
W tym roku zmieni się najważniejszy dokument w pracy nauczyciela wychowania przedszkolnego – podstawa programowa dla przedszkoli. Modyfikacji ulegną zakres i rodzaj kompetencji, w jakie placówka powinna wyposażyć dziecko przed podjęciem przez nie edukacji szkolnej. Nowa podstawa określa te kompetencje w odniesieniu do czterech obszarów rozwoju: fizycznego, emocjonalnego, społecznego i poznawczego. W niniejszym artykule omówiony zostanie trzeci z nich.
Społeczny kontekst rozwoju jest istotny dla dziecka co najmniej z kilku perspektyw:
- przejścia dziecka z przedszkola do szkoły,
- nawiązywania przez nie relacji rówieśniczych,
- funkcjonowania w grupie,
- kontaktów z dorosłymi.
W ramach wyróżnionego w podstawie programowej obszaru III wskazuje się, że dziecko jest przygotowane do podjęcia nauki w szkole w aspekcie rozwoju społecznego, jeśli:
- przejawia poczucie własnej wartości jako osoby, wyraża szacunek wobec innych osób i, przestrzegając tych wartości, nawiązuje relacje rówieśnicze,
- odczuwa i wyjaśnia swoją przynależność do rodziny, narodu, grupy przedszkolnej, grupy chłopców, grupy dziewczynek oraz innych grup, np. grupy teatralnej, grupy sportowej,
- posługuje się swoim imieniem, nazwiskiem, adresem,
- używa zwrotów grzecznościowych podczas powitania, pożegnania, sytuacji wymagającej przeproszenia i przyjęcia konsekwencji swojego zachowania,
- ocenia swoje zachowanie w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych; przyjmuje, respektuje i tworzy zasady zabawy w grupie, współdziała z dziećmi w zabawie, pracach użytecznych, podczas odpoczynku,
- nazywa i rozpoznaje wartości związane z umiejętnościami i zachowaniami społecznymi, np. szacunek do dzieci i dorosłych, szacunek do ojczyzny, życzliwość okazywana dzieciom i dorosłym – obowiązkowość, przyjaźń, radość,
- respektuje prawa i obowiązki swoje oraz innych osób, zwracając uwagę na ich indywidualne potrzeby,
- obdarza uwagą inne dzieci i osoby dorosłe,
- komunikuje się z dziećmi i osobami dorosłymi, wykorzystując komunikaty werbalne i pozawerbalne; wyraża swoje oczekiwania społeczne wobec innego dziecka, grupy.
Aspekt rozwoju społecznego dziecka – wnioski z zapisów nowej podstawy
Jakie wnioski nasuwają się w odniesieniu do tak sformułowanych wytycznych?
Autorzy dokumentu podkreślają konieczność wykształcenia u dziecka postawy szacunku do innych osób, a także wynikających z niej zachowań i wartości. Przywiązują wagę do umiejętności nawiązywania relacji, nie akcentują jednak potrzeby ich utrzymania. Tymczasem kluczowe dla rozwoju społecznego nie jest samo zainicjowanie relacji rówieśniczej, ale zdolność jej budowania i pielęgnowania.