OPUBLIKOWANO: 21 LIPCA 2017
Optymalizacja pracy dyrektora – rodzaje obowiązków i formy ich realizacji
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1257),
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.),
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1189),
- Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1764 ze zm.),
- Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 570),
- Ustawa z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (Dz.U. z 2016 r. poz. 1579),
- Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” (t.j. Dz.U. z 2016 poz. 283),
- Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 2017 r. poz. 459 ze zm.).
Informatyzacja i cyfryzacja sposobu organizacji pracy, zwłaszcza w zakresie prowadzenia korespondencji, stały się obecnie normą. Bezsprzeczna wygoda i szybkość wymiany informacji sprawiają, że tradycyjna papierowa forma dokumentów jest sukcesywnie zastępowana przez ich elektroniczną wersję. Choć polskie ustawodawstwo stopniowo dostrzega i uwzględnia tę technologiczną rewolucję, to jednak przepisy prawa wciąż za nią nie nadążają, zbyt często wymagając posługiwania się tradycyjną wersją dokumentów. Warto, żeby dyrektor przedszkola – w celu optymalizacji swoich działań – wiedział, w jakich sytuacjach może posłużyć się formą elektroniczną, a kiedy należy trzymać się wersji papierowej dokumentu. Istotne jest również, by miał świadomość, które zarządzenia powinien wydawać ustnie, a które – na piśmie.
Prowadzenie postępowania administracyjnego
Zgodnie z art. 1 pkt 2 Ustawy Kodeks postępowania administracyjnego akt ten (dalej: k.p.a.) normuje postępowanie m.in. przed podmiotami powołanymi z mocy prawa do załatwiania indywidualnych spraw rozstrzyganych w drodze decyzji administracyjnych. Przepisy prawa oświatowego wyraźnie wskazują sytuacje, w których dyrektor musi wydać decyzję administracyjną w trybie określonym w k.p.a. W pozostałych przypadkach mamy do czynienia z decyzjami kierowniczymi dyrektora, których wydawanie nie wymaga stosowania trybu k.p.a., bądź wymianą informacji w sprawach niezwiązanych z koniecznością wydania przez dyrektora decyzji administracyjnej.
Do przykładowych spraw, które powinny zostać zakończone decyzją administracyjną po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego, należą:
- wyrażenie zgody na edukację domową – na podstawie art. 16 ust. 8 Ustawy o systemie oświaty (od 1 września 2017 r. – art. 37 ust. 1 Ustawy Prawo oświatowe) dyrektor, odpowiednio, publicznego lub niepublicznego przedszkola, do którego dziecko zostało przyjęte, może zezwolić na wniosek rodziców na spełnianie przez dziecko obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem,
- wydanie decyzji w sprawie awansu zawodowego nauczycieli – zgodnie z art. 9b ust. 4 pkt 1 Karty nauczyciela dyrektor nadaje nauczycielowi stażyście spełniającemu warunki konieczne do uzyskania stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego kolejny stopień awansu zawodowego; z kolei na mocy art. 9b ust. 6 Karty w przypadku niespełnienia przez nauczyciela warunków koniecznych do uzyskania stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego dyrektor odmawia nadania mu tego stopnia awansu zawodowego.
Nie tylko przepisy prawa oświatowego mogą nakładać na dyrektora przedszkola obowiązek wydania decyzji administracyjnej. Przykładem takiego przypadku jest wydanie decyzji administracyjnej odmawiającej udostępnienia informacji publicznej na podstawie art. 16 ust. 1 Ustawy o dostępie do informacji publicznej.


