Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Plan nadzoru pedagogicznego
Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej ……………………………………………………………
na rok szkolny 2019/2020
(wzór)
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1148 ze zm.),
• Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1481),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1658),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U z 2017 r. poz. 1611 ze zm.).
I. Nadzór pedagogiczny realizowany jest przez wykonywanie zadań i czynności określonych w art. 55 Ustawy prawo oświatowe w trybie planowanych lub doraźnych działań.
II. Formami nadzoru pedagogicznego są:
1. Ewaluacja wewnętrzna przeprowadzana w celu gromadzenia, analizowania i komunikowania informacji na temat wartości działań podejmowanych przez poradnię. Wyniki badań ewaluacyjnych będą wykorzystywane w procesie podejmowania decyzji skierowanych na zapewnienie wysokiej jakości wykonywanych zadań statutowych poradni.
2. Kontrola przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa przeprowadzana w celu oceny stanu przestrzegania przepisów prawa działalności statutowej poradni.
3. Wspomaganie nauczycieli przeprowadzane w celu inspirowania oraz intensyfikowania procesów służących poprawie i doskonaleniu ich pracy w poradni poprzez:
• organizowanie szkoleń i narad,
• motywowanie do doskonalenia i rozwoju zawodowego,
• przedstawianie nauczycielom wniosków wynikających ze sprawowanego przez dyrektora poradni nadzoru pedagogicznego.
4. Monitorowanie rozumiane jako działania dyrektora, obejmujące zbieranie i analizę informacji o działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej, w celu identyfikowania i eliminowania zagrożeń w prawidłowej realizacji zadań poradni.
III. Dyrektor poradni, realizując zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego (ewaluacji, kontroli, wspomagania), w szczególności obserwuje prowadzone przez nauczycieli zajęcia i czynności wynikające z działalności statutowej poradni.
IV. Dyrektor monitoruje realizację zadań statutowych poradni poprzez zbieranie i analizę informacji.
V. Nadzór pedagogiczny jest realizowany przez wykonywanie zadań i czynności określonych w art. 55 Prawa oświatowego, w trybie działań planowych lub doraźnych:
1. Działania planowe, realizowane zgodnie z planem nadzoru pedagogicznego na rok szkolny 2019/2020.
2. Działania doraźne są realizowane, gdy zaistnieje potrzeba podjęcia działań nieujętych w planie nadzoru pedagogicznego.
3. Działania planowe i doraźne wynikają z potrzeb poradni.
VI. Plan nadzoru opracowywany jest z uwzględnieniem wniosków z nadzoru pedagogicznego sprawowanego w poradni w poprzednim roku szkolnym, tj.:
• poprawa współpracy w zespołach w zakresie:
o uwzględniania różnorodnych działań na rzecz zaspokojenia potrzeb klientów,
o nabywania przez pracowników nowych umiejętności zawodowych,
o angażowania w ewaluację wewnętrzną wszystkich pracowników;
• wzmocnienie nadzoru nad procesem diagnozowania oraz dokumentowania diagnozy, sporządzania dokumentacji z badań, zgodności przygotowywanych dokumentów z procedurami i znajomości prawa oraz nadzoru dotyczącego organizacji posiedzeń zespołów orzekających,
• zaplanowanie i przeprowadzenie warsztatów dotyczących procedur diagnozowania,
• opracowania procedury udziału ucznia w zajęciach w poradni,
• opracowanie systemu planowania pracy poszczególnych pracowników, uwzględniającego terminowe załatwianie spraw,
• współpraca ze środowiskiem lokalnym oraz promocję poradni.
VII. Źródła zewnętrzne planu:
1. Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2019/2020:
• profilaktyka uzależnień w szkołach i placówkach oświatowych,
• wychowanie do wartości przez kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych,
• wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych,
• rozwijanie kompetencji matematycznych uczniów,
• rozwijanie kreatywności, przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych uczniów, w tym bezpieczne i celowe wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego,
• tworzenie oferty programowej w kształceniu zawodowym. Wdrażanie nowych podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego.
2. Tematyka w zakresie kontroli w roku szkolnym 2019/2020:
• kontrola przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa,
• kontrola prawidłowości współpracy publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych z przedszkolami.
3. Tematyka w zakresie ewaluacji zewnętrznej:
• zgodnie z planem nadzoru kuratora oświaty,
• placówka zaspokaja potrzeby osób, instytucji i organizacji korzystających z oferty placówki,
• placówka współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju.
4. Monitorowanie:
• monitorowanie realizacji wniosków i rekomendacji z nadzoru pedagogicznego.
Zawartość planu nadzoru pedagogicznego na rok szkolny 2019/2020
Lp. Zakres realizacji – forma nadzoru Numer załącznika Uwagi
1. Przedmiot i temat ewaluacji wewnętrznej 1
2. Ocena pracy nauczycieli 2
3. Wspomaganie rozwoju zawodowego nauczycieli 3
4. Kontrola przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa 4
5. Kontrola prawidłowości wydawania orzeczeń kształcenia specjalnego i nauczania indywidualnego 5
6. Monitorowanie realizacji wniosków i rekomendacji z nadzoru pedagogicznego 6
7. Projekty ewaluacji 7
I. Przedmiotem ewaluacji wewnętrznej będzie realizacja założeń:
1. Placówka zaspokaja potrzeby osób, instytucji i organizacji korzystających z oferty placówki:
• realizacja oferty placówki pozwala osiągać jej cele i wypełniać zadania statutowe oraz zaspokaja potrzeby osób, instytucji
i organizacji z niej korzystających,
• podejmowane są działania służące wyrównywaniu szans w dostępie do oferty placówki,
• placówka pozyskuje informacje od osób, instytucji i organizacji, które skorzystały z oferty placówki, na temat działań podejmowanych przez placówkę,
• w opinii osób, instytucji i organizacji korzystających z oferty placówki, wsparcie otrzymywane w placówce jest odpowiednie do ich potrzeb,
• placówka zachęca osoby, instytucje i organizacje korzystające z oferty placówki do własnego rozwoju.
2. Placówka współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju:
• placówka w sposób celowy współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku lokalnym,
• współpraca placówki ze środowiskiem lokalnym wpływa na ich wzajemny rozwój.
II. Kontrola dotyczy przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa z uwzględnieniem prawidłowości wydawanych orzeczeń oraz prawidłowości prowadzonej dokumentacji.
III. Wspomaganie nauczycieli ma na celu:
• organizowanie szkoleń i narad zgodnie z potrzebami poradni,
• finansowe wspieranie i motywowanie do podnoszenia kwalifikacji i rozwoju zawodowego,
• inspirowanie nauczycieli do innowacji pedagogicznych, metodycznych i organizacyjnych,
• pomoc nauczycielom w zdobyciu kolejnego stopnia awansu zawodowego.
Załącznik nr 1
Przedmiot i temat ewaluacji wewnętrznej
Lp. Przedmiot ewaluacji Terminy Osoby odpowiedzialne
1. Placówka zaspokaja potrzeby osób, instytucji i organizacji korzystających z oferty placówki Wrzesień–październik Dyrektor, zespół ewaluacyjny
2. Placówka współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju Listopad–grudzień Dyrektor, zespół ewaluacyjny
Wstępna diagnoza
Lp. Przedmiot ewaluacji Wstępna diagnoza
Tak Nie Brak informacji Źródło informacji
1. Placówka zaspokaja potrzeby osób, instytucji i organizacji korzystających z oferty placówki
2. Placówka współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju
Załącznik nr 2
Ocena pracy nauczycieli
Ocena Zakres realizacji Terminy Osoby Organizacja badań, techniki pozyskiwania informacji/narzędzia
1. Ocena pracy nauczyciela.
2. Ocena pracy dokonywana w związku z awansem zawodowym
1. Dokumentowanie pracy nauczycieli niezbędne do dokonania oceny pracy.
2. Dokumentowanie działań nauczycieli ubiegających się o kolejny stopień awansu zawodowego:
• ocena planów rozwoju pod kątem zgodności z koncepcją pracy poradni,
• ocena projektów i programów
w zakresie terapii, diagnozy, profilaktyki,
• wykorzystanie przez nauczycieli technologii komputerowej Cały rok szkolny Trzech nauczycieli,
nauczyciele odbywający staż, których to dotyczy Obserwacja zajęć, kontrola działań nauczyciela opiekuna stażu, kontrola dokumentacji związanej z awansem zawodowym na stopień nauczyciela mianowanego, obserwacje, ankietowanie
cały rok szkolny
Załącznik nr 3
Wspomaganie rozwoju zawodowego – plan WDN
Lp. Formy doskonalenia zawodowego Tematyka szkolenia Liczba nauczycieli Planowany termin
1. Warsztaty metodyczne Organizacja procesu diagnozowania prowadzonego przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną 5 Październik
2. Warsztaty metodyczne Zasady stosowania i interpretacji testów diagnostycznych Wszyscy nauczyciele Listopad
3. Warsztaty metodyczne Nowoczesne opiniowanie i diagnozowanie 5 Grudzień
4. Konferencja Elementy diagnozy neuropsychologicznej 2 Styczeń
5. Konferencja Rodzina w kryzysie – diagnoza i interwencja kryzysowa 2 Luty
6. Warsztaty metodyczne Promocja i budowanie pozytywnego wizerunku poradni psychologiczno-
-pedagogicznej 5 Marzec
7. Warsztaty metodyczne Systemowa terapia rodzin 5 Kwiecień
8. Warsztaty metodyczne Podstawy terapii Sandplay 3 Maj
9. Warsztaty metodyczne Trening balintowski w pracy nad relacją terapeuta–pacjent 2 Czerwiec
Załącznik nr 4
Kontrola przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa
Czynności kontrolne Termin Dokumentacja Osoba kontrolująca
Kontrola organizacji procesu diagnozowania prowadzonego przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną w zakresie opiniowania i orzecznictwa Wrzesień–październik Dokumentacja pracy zespołu orzekającego Dyrektor
Kontrola stosowanych metod i narzędzi diagnozy w zakresie rejestrowania, kodowanie i obliczanie wyników testowych Listopad Testy i narzędzia badawcze Dyrektor
Kontrola jakościowa wydawanych orzeczeń i opinii
w zakresie możliwości projektowania i udzielania pomocy klientowi poradni Grudzień Orzeczenia i opinie Dyrektor
Kontrola spójności zapisów dokumentacji z opracowanym harmonogramem spotkań z dziećmi oraz rzetelności informacji o podjętych działaniach Cały rok szkolny Dzienniki zajęć psychologa/pedagoga, karta kontroli bieżącej Dyrektor
Kontrola rejestru działań podejmowanych w szkołach i placówkach objętych opieką. Kontroli podlega następująca dokumentacja: karta indywidualna dziecka oraz dzienniki zajęć psychologa/pedagoga Cały rok szkolny Karta indywidualna dziecka oraz dzienniki zajęć psychologa/pedagoga, karta kontroli bieżącej Dyrektor
Kontrola terminowości diagnozowania i opiniowania Cały rok szkolny Orzeczenia i opinie, karta kontroli bieżącej Dyrektor
Kontrola realizacji ustaleń rad pedagogicznych Cały rok szkolny Dzienniki zajęć psychologa/pedagoga, karta kontroli bieżącej Dyrektor
Przestrzeganie zasad kodeksu etyki pracownika poradni Cały rok szkolny Ankieta dla klientów poradni Dyrektor
Kontrola prawidłowości wydawania orzeczeń w zakresie:
• kontroli protokołów i innej dokumentacji,
• zgodności orzeczeń z przepisami prawa Czerwiec Orzeczenia Dyrektor
1. Czy orzeczenia do kształcenia specjalnego i nauczania indywidualnego zawierają informacje określające:
diagnozę określają powód z uwagi na który stwierdzono potrzebę wydania orzeczenia Tak/Nie
warunki realizacji potrzeb edukacyjnych Tak/Nie
formy kształcenia Tak/Nie
formy stymulacji, rewalidacji i terapii, usprawniania rozwijania potencjalnych możliwości Tak/Nie
wskazania dla nauczycieli Tak/Nie
wskazania dla rodziców Tak/Nie
uzasadnienie faktyczne i prawne Tak/Nie
klauzulę uchylającą i pouczenie o odwołaniu Tak/Nie
2. Protokoły przygotowywane przez zespół orzekający są wypełniane prawidłowo, tzn. czy zawierają:
opis historii ucznia Tak/Nie
diagnozę lekarską, psychologiczną, pedagogiczną i logopedyczną Tak/Nie
opis dyskusji Tak/Nie
opis sposobu głosowania Tak/Nie
decyzję zespołu Tak/Nie
uzasadnienie decyzji zespołu Tak/Nie
podpisy członków zespołu Tak/Nie
podpis osoby wyznaczonej do przygotowania orzeczenia Tak/Nie
3. Czy orzeczenia opracowywane są terminowo? Tak/Nie
Załącznik nr 5
Kontrola prawidłowości wydawania orzeczeń kształcenia specjalnego i nauczania indywidualnego
Załącznik nr 6
Monitorowanie realizacji wniosków i rekomendacji z nadzoru pedagogicznego
Lp. Termin Prawidłowość realizacji Problemy w realizacji Kryteria sukcesu
1. Październik Organizacja procesu diagnozowania
2. Listopad Przebieg procesu diagnozowania
3. Styczeń Efekty diagnozowania
Załącznik nr 7
Projekt ewaluacji nr 1
Placówka zaspokaja potrzeby osób, instytucji i organizacji korzystających z oferty placówki
Zdefiniowanie celów ewaluacji W jakim stopniu placówka zaspokaja potrzeby osób, instytucji i organizacji korzystających z oferty placówki?
Określenie odbiorców ewaluacji Dyrektor, pracownicy poradni, osoby, instytucje i organizacje korzystające z oferty placówki
Identyfikacja zasobów (czasowych, finansowych, ludzkich) • Czas realizacji ewaluacji: dwa miesiące (wrzesień–październik),
• wyniki potrzebne w pierwszych miesiącach roku szkolnego,
• koszt papieru, tonera,
• wyniki ewaluacji z poprzedniego roku szkolnego
Wskazanie wykonawców ewaluacji (członków zespołu ewaluacyjnego) Dwie osoby: pedagog i psycholog. Osoby te będą opracowywać koncepcję ewaluacji wraz z narzędziami ewaluacji, zbierać dane oraz pisać raport
Określenie przedmiotu ewaluacji Poziom zaspokojenia potrzeb, osób i instytucji
Sformułowanie pytań kluczowych (badawczych) 1. W jaki sposób poradnia dostosowuje formy i metody pracy do potrzeb osób, instytucji i organizacji korzystających z oferty placówki?
2. Co świadczy o adekwatności udzielanej przez poradnię pomocy?
3. W jaki sposób poradnia pozyskuje i analizuje informację na temat prowadzonych działań?
4. W jaki sposób poradnia wykorzystuje wnioski z informacji od instytucji korzystających z oferty placówki?
5. Jakie nowatorskie rozwiązania służące rozwojowi osób i instytucji zastosowano w poradni?
Określenie kryteriów ewaluacji 1. Realizacja oferty placówki pozwala osiągać jej cele i wypełniać zadania statutowe oraz zaspokaja potrzeby osób, instytucji i organizacji z niej korzystających.
2. Podejmowane są działania służące wyrównywaniu szans w dostępie do oferty placówki.
3. Placówka pozyskuje informacje od osób, instytucji i organizacji, które skorzystały z oferty placówki, na temat działań podejmowanych przez placówkę.
4. W opinii osób, instytucji i organizacji korzystających z oferty placówki, wsparcie otrzymywane
w placówce jest odpowiednie do ich potrzeb.
5. Placówka zachęca osoby, instytucje i organizacje korzystające z oferty placówki do własnego rozwoju
Dobór metod badawczych Analiza dokumentów, ankieta dla nauczycieli, ankieta dla klientów poradni (rodziców, uczniów), obserwacja zajęć
Określenie ram czasowych ewaluacji (harmonogramu) • wrzesień: opracowanie koncepcji ewaluacji, analiza dokumentów,
• październik: zebranie informacji od osób, instytucji i organizacji,
• listopad: raport ewaluacyjny
Określenie formatu raportu i sposobu upowszechniania wyników Raport w formie prezentacji PowerPoint przedstawiony na posiedzeniu rady pedagogicznej i opublikowany na stronie internetowej placówki
Projekt ewaluacji nr 2
Placówka współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju
Zdefiniowanie celów ewaluacji W jakim stopniu współpraca z środowiskiem lokalnym wpływa na rozwój poradni oraz na rozwój środowiska?
Określenie odbiorców ewaluacji Nauczyciele, dyrektor, osoby, instytucje i organizacje korzystające z oferty placówki
Identyfikacja zasobów (czasowych, finansowych, ludzkich) • Czas realizacji ewaluacji: dwa miesiące (listopad–grudzień),
• wyniki potrzebne przed rozpoczęciem drugiego półrocza,
• koszt papieru, tonera,
• analiza skarg i wniosków rodziców, protokołów powypadkowych
Wskazanie wykonawców ewaluacji (członków zespołu ewaluacyjnego) Pedagog, psycholog – osoby te będą opracowywać koncepcję ewaluacji wraz z narzędziami ewaluacji, zbierać dane oraz pisać raport
Określenie przedmiotu ewaluacji Ocena skuteczności współpracy ze środowiskiem lokalnym
Sformułowanie pytań kluczowych (badawczych) 1. W jaki sposób zarządzanie poradnią zapewnia warunki do współpracy ze środowiskiem lokalnym?
2. W jaki sposób poradnia współpracuje ze środowiskiem lokalnym?
3. Co świadczy o wzajemnym rozwoju poradni i środowiska lokalnego?
4. W jakim stopniu poradnia zaspokaja potrzeby środowiska lokalnego?
Określenie kryteriów ewaluacji 1. Placówka w sposób celowy współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku lokalnym.
2. Współpraca placówki ze środowiskiem lokalnym wpływa na ich wzajemny rozwój
Dobór metod badawczych Ankiety dla klientów poradni (nauczycieli, rodziców, dyrektorów), obserwacja zajęć, wywiad z dyrektorami szkół
Określenie ram czasowych ewaluacji (harmonogramu) • 2–10 listopada: opracowanie koncepcji ewaluacji,
• 12–30 listopada: zebranie informacji od uczniów, rodziców, nauczycieli, dyrektora poradni,
• 20 grudnia: raport ewaluacyjny
Określenie formatu raportu i sposobu upowszechniania wyników Raport w formie prezentacji PowerPoint przedstawiony na posiedzeniu rady pedagogicznej i opublikowany na stronie internetowej placówki