OPUBLIKOWANO: 19 LIPCA 2017
Nasze ciało mówi. Komunikacja niewerbalna
W trakcie spotkań rozmówcy przez większość czasu patrzą na siebie i analizują gesty, dlatego tak ważne jest kontrolowanie własnych reakcji niewerbalnych. Które z elementów komunikacji niewerbalnej prowadzą do powodzenia prowadzonych spotkań?
To, w jaki sposób zachowujemy się podczas rozmowy z drugim człowiekiem, jak się prezentujemy, jaką minę robimy, jakiego tonu głosu używamy, mówi o nas więcej niż słowa, które wówczas wypowiadamy. Komunikacja niewerbalna (inaczej zwana mową ciała) obejmuje: postawę ciała, dystans (czyli odległość między nami a naszym rozmówcą), mimikę i ton głosu. Wszystkie te czynniki wchodzą w skład przekazu niewerbalnego towarzyszącego naszym słowom. Ich rolą jest wzmocnienie komunikatów, które wypowiadamy za pomocą słów. Elementy komunikacji niewerbalnej pomagają nam niejako odpowiednio oraz skutecznie przekazać komunikat naszemu rozmówcy. Im bardziej spójne są nasze przekazy niewerbalne i werbalne (czyli nasze słowa), tym bardziej jawimy się w oczach naszego rozmówcy jako osoba wiarygodna i wzbudzająca zaufanie. To szczególnie ważne cechy w przypadku dyrektora. Pełniąc tę funkcję, chcemy być postrzegani jako godni zaufania i szacunku nie tylko przez naszych pracowników, ale również przez podopiecznych i ich rodziców. Jednocześnie wiedzę o komunikacji niewerbalnej dyrektor może wykorzystać do budowania swojego autorytetu i pozycji w placówce.
W procesie porozumiewania się z innymi ludźmi drogą komunikacji pozawerbalnej przekazujemy najwięcej informacji. Psychologowie zajmujący się badaniem komunikacji obliczyli, że podczas rozmowy (dotyczy to aspektu emocjonalnego przekazu):
- 7 proc. wypowiedzi przekazujemy za pomocą słów,
- 38 proc. wypowiedzi stanowi intonacja głosu,
- 55 proc. to mowa ciała, czyli sygnały niewerbalne.
Dodatkowo psychologowie pracy, analizując przebieg rozmów biznesowych, zauważyli, że nasi rozmówcy w trakcie spotkania tylko przez około 40 proc. czasu nas słuchają, natomiast przez około 75 proc. czasu patrzą na nas i analizują nasze gesty. Statystyki psychologiczne potwierdzają więc ważność komunikacji pozawerbalnej podczas wchodzenia w interakcje z różnymi ludźmi. Nie zmieniają się one wraz ze zmianą naszego rozmówcy – podobne zależności dotyczą rozmów dyrektora z pracownikami, z klientami czy spotkań biznesowych z wewnętrznymi lub zewnętrznymi partnerami. Warto mieć świadomość wpływu komunikacji pozawerbalnej na nasze porozumiewanie się z innymi, większa świadomość oznacza bowiem nie tylko większą kontrolę – np. naszych niechcianych gestów – ale również odpowiednie kształtowanie swojego wizerunku w oczach rozmówcy czy wreszcie szansę na uniknięcie sytuacji, w których zachowamy się nietaktownie.


