Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 14 LIPCA 2017

 

Podsumowująca rada pedagogiczna w przedszkolu niepublicznym

 

Opracowali: Jadwiga Pytlarczyk, nauczyciel dyplomowany, wieloletni dyrektor przedszkola, doradca metodyczny, wykładowca akademicki, autorka licznych publikacji z zakresu oświaty oraz programów wychowania przedszkolnego; Wojciech Wasielewski, pracownik kuratorium oświaty

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2015 r. poz. 1270),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 sierpnia 2015 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. z 2015 r. poz.1214),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji roku szkolnego (Dz.U. z 2002 r. Nr 46 poz. 432 ze zm.).


Dyrektor przedszkola niepublicznego nie jest zobligowany przepisami oświatowymi do przedstawiania radzie pedagogicznej wyników i wniosków ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacji o działalności placówki. W przeciwieństwie do przedszkoli publicznych, przedszkola niepubliczne mają całkowitą swobodę w planowaniu swojej pracy. Zadania i obowiązki organów przedszkola niepublicznego, w tym dyrektora i rady pedagogicznej, w zakresie realizacji nadzoru pedagogicznego wynikają wyłącznie z uregulowań statutowych lub wskazań organu prowadzącego przedszkole. Mając na uwadze wysoką jakość pracy przedszkola, należy jednak przyjąć, że zasady organizacji obowiązujące w placówkach publicznych, w tym obowiązek przedstawiania radzie pedagogicznej wyników nadzoru pedagogicznego, należy stosować również w przedszkolach niepublicznych.

 

Warto przypomnieć, że autonomia dyrektora przedszkola niepublicznego w sposobie sprawowania nadzoru pedagogicznego jest ograniczona przez charakterystyki wymagań ewaluacyjnych, bardzo szczegółowo określające sposób zarządzania oraz sposób prowadzenia zajęć przez nauczycieli. Na potrzebę przedstawienia sprawozdania z nadzoru pedagogicznego radzie pedagogicznej wskazują poniższe zalecenia:

 

  • angażowanie zespołów nauczycielskich w zarządzanie przedszkolem:

 

  • zarządzanie przedszkolem służy indywidualnej i zespołowej pracy nauczycieli,
  • ewaluacja wewnętrzna jest przeprowadzana wspólnie z nauczycielami;

 

  • ukierunkowanie zarządzania na osiąganie wysokiej jakości pracy przedszkola:

 

  • w procesie zarządzania (na podstawie wniosków wynikających z nadzoru pedagogicznego) podejmuje się działania służące rozwojowi przedszkola,
  • zarządzanie przedszkolem sprzyja wykorzystywaniu aktualnej wiedzy z zakresu pedagogiki, psychologii i nauk pokrewnych;

 

  • aktywny udział nauczycieli, rodziców w zarządzaniu przedszkolem:

 

  • zarządzanie przedszkolem sprzyja udziałowi nauczycieli i innych pracowników oraz rodziców w procesie podejmowania decyzji,
  • rodzice współdecydują w sprawach przedszkola i uczestniczą w podejmowanych działaniach; w przedszkolu realizowane są inicjatywy rodziców na rzecz rozwoju dzieci oraz przedszkola.

 

Rozporządzenie w sprawie wymagań wobec szkół i placówek

 

Dyrektor, przygotowując sprawozdanie, powinien wykorzystać Rozporządzenie w sprawie wymagań wobec szkół i placówek. Akt ten dotyczy realizacji niezbędnych działań, pozwalających na badanie jakości pracy przedszkola z uwzględnieniem charakterystyk spełniania wymagań na poziomie podstawowym i wysokim.

 

Publikując wymagania w odrębnym rozporządzeniu, podkreślono, że zostały one ustanowione dla przedszkoli, a nadzór pedagogiczny wyłącznie okresowo bada ich spełnianie. Wymagania są, oprócz podstawy programowej, drugim ważnym dokumentem programowym przedszkola, wyznaczającym kierunki jego rozwoju. Dlatego, planując posiedzenie rady pedagogicznej, na którym zaprezentowane zostaną wnioski i wyniki z nadzoru pedagogicznego, dyrektor przedszkola powinien zwrócić uwagę nauczycielom na konsekwencję wpisania do Ustawy o systemie oświaty szczegółowego określenia kierunku podejmowania działań jakościowych. Chodzi o odpowiedzialność nauczycieli nie tylko za realizację podstawy programowej, ale również za realizację wymagań określonych przez państwo dla przedszkoli na poziomie podstawowym

 

Wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego zostaną wykorzystane do przygotowania planu nadzoru na kolejny rok szkolny, w którym można się spodziewać kolejnych zmian w prawie. Oczywiście nie mają one bezpośredniego wpływu na treść sprawozdania. Trzeba jednak pamiętać, że Ustawa o systemie oświaty zobowiązuje przedszkole do podejmowania działań w celu:

 

  • tworzenia optymalnych warunków realizacji działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej,
  • zapewnienia każdemu dziecku warunków niezbędnych do jego rozwoju,
  • podnoszenia jakości pracy przedszkola i jego rozwoju organizacyjnego.

 

Szczegółowe działania mogą dotyczyć:

 

  • efektów w zakresie kształcenia, wychowania i opieki oraz realizacji celów i zadań statutowych,
  • organizacji procesów kształcenia, wychowania i opieki,
  • tworzenia warunków do rozwoju i aktywności dzieci,
  • współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym,
  • zarządzania placówką.

 

Jakie zagadnienia należy uwzględnić, analizując i podsumowując rok szkolny?

 

Dyrektor w pierwszej kolejności powinien przedstawić wskazania (zalecenia, wnioski i uwagi) w zakresie realizowanych przez nauczycieli zadań edukacyjnych. Dyrektor powinien również wskazać na wykonane lub niewykonane zadania, które były zaplanowane na dany rok szkolny. Sprawozdanie koncentruje się głównie na analizie jakościowego wykonania zaplanowanych działań edukacyjno-organizacyjnych. Powinno m.in. zawierać:

 

  • informację:

 

  • czy zakładane cele i efekty działań planowanych w przedszkolu zostały osiągnięte, a jeśli nie, to dlaczego,
  • osiągniętych celach i efektach ze szczególnym uwzględnieniem wskaźników ilościowych i jakościowych;

 

  • opis:

 

  • wykonania zaplanowanych zadań,
  • osiągniętych rezultatów.

 

Osobną kwestią jest sposób przyjęcia przez radę pedagogiczną sprawozdania. Przepisy oświatowe nie regulują tego zagadnienia, a więc można przyjąć, że rada pedagogiczna dokonuje wysłuchania sprawozdania. Warto jednak wysłuchać opinii jej członków i wspólnie sformułować wnioski końcowe.

 

Ważne dokumenty


Przygotowując sprawozdanie, dyrektor powinien wykorzystać wszystkie źródła, np.:

 

  • arkusze dotyczące aktywności dzieci na zajęciach, pracy zespołowej, wykorzystania pomocy dydaktycznych, realizacji podstawy programowej,
  • raporty z przeprowadzonych ewaluacji wewnętrznych,