Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Program wychowawczo-profilaktyczny
(przykład)
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1148 ze zm.).
Program wychowawczo-profilaktyczny to kompleksowy zbiór działań o charakterze wychowawczym oraz profilaktycznym. Tworzony jest w oparciu o diagnozę potrzeb oraz problemów występujących w danej społeczności szkolnej i odpowiada na nie. Wszystkie działania w zakresie profilaktyki są dostosowane do potrzeb rozwojowych uczniów i skierowane do nich, ich rodziców, a także nauczycieli. Podstawową funkcją programu wychowawczo-profilaktycznego jest dbałość o ustruktualizowany proces wychowania i zapobiegania zachowaniom ryzykownym wśród dzieci i młodzieży.
Działalność wychowawczo-profilaktyczna w szkole polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowego stylu życia oraz wspomagania uczniów i wychowanków w ich rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:
• fizycznej – zdobycie wiedzy i umiejętności, które pozwalają na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowanie zachowań prozdrowotnych,
• psychicznej – zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, ukształtowanie postaw sprzyjających wzmacnianiu zdrowia własnego oraz innych ludzi, kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi zdrowia,
• społecznej – kształtowanie postawy otwartej w życiu społecznym.
Diagnoza środowiska szkolnego i sytuacji wychowawczej
Każdego roku w placówce oświatowej przeprowadzana jest diagnoza środowiska – jego bieżących potrzeb w zakresie podejmowanych działań wychowawczych i profilaktycznych. Podstawą prowadzonego rozpoznania są:
• spostrzeżenia wychowawcy na temat uczniów, z którymi prowadzi zajęcia lekcyjne i wychowawcze,
• wywiady, analiza dokumentów, obserwacje uczniów, badania socjometryczne, które służą wskazaniu obszarów wymagających szczególnego wsparcia,
• badania ankietowe, skierowane do rodziców oraz uczniów, dotyczące ich oczekiwań w zakresie realizacji treści wychowawczych i profilaktycznych.
Przy opracowaniu zakresu wychowawczego programu należy uwzględnić potrzeby uczniów wynikające z:
• pracy nad systemem wartości w oparciu o wybrane przez społeczność szkolną priorytetowe wartości, takie jak: uczciwość, tolerancja, empatia, patriotyzm, szacunek dla siebie i innych, odpowiedzialność, wytrwałość, poczucie własnej wartości, szacunek dla innych ludzi, ciekawość poznawcza, kreatywność, przedsiębiorczość, kultura osobista,
• propozycji działań o charakterze wychowawczym, których autorami są rodzice, uczniowie oraz nauczyciele,
• tradycji i świąt związanych z kalendarzem oraz z czczeniem pamięci o bohaterze szkoły.
W przypadku części profilaktycznej programu jego zakres powinien skupiać się na konkretnych potrzebach społeczności szkolnej. Wśród problemów, które należy wziąć pod uwagę, są: bezpieczeństwo psychiczne i fizyczne dzieci i młodzieży oraz przeciwdziałanie zachowaniom ryzykownym.
Współpraca
Program wychowawczo-profilaktyczny jest realizowany w oparciu o współpracę rodziców, uczniów i nauczycieli, a także wsparcie specjalistów zatrudnionych w lokalnych instytucjach pomocowych. Współpraca z rodzicami jest realizowana poprzez:
• zapoznanie rodziców z: zadaniami i zamierzeniami dydaktyczno-wychowawczymi w danej klasie i szkole, przepisami dotyczącymi zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, organizacją opieki psychologiczno-pedagogicznej oraz harmonogramem zajęć pozalekcyjnych organizowanych przez szkołę,
• udział rodziców w podejmowaniu decyzji istotnych dla pracy szkoły,
• organizację warsztatów oraz pogadanek na temat problemów wychowawczych,
• indywidualne spotkania z rodzicami, których celem jest podjęcie z nimi współpracy.
Rodzice:
• uchwalają w porozumieniu z radą pedagogiczną program wychowawczo-profilaktyczny,
• wspierają dziecko we wszystkich sferach jego życia, zapewniając mu poczucie bezpieczeństwa fizycznego oraz psychicznego,
• wspierają wychowawców i nauczycieli w podejmowanych przez nich działaniach, służą wiedzą, doświadczeniem i pomocą,
• aktywnie uczestniczą w życiu szkoły, włączając się w organizację uroczystości, wycieczek, imprez,
• dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego, organizując dziecku czas wolny poza szkołą.
Wychowawcy i nauczyciele:
• opracowują i realizują przy współpracy rodziców szkolny program wychowawczo-profilaktyczny, kształcą i wychowują dzieci w duchu tolerancji i patriotyzmu,
• prowadzą dokumentację związaną z procesem wychowania,
• starają się poznać sytuację rodzinną i osobistą ucznia, dążą do rozpoznania potencjału psychospołecznego oraz intelektualnego swoich podopiecznych, dostosowują w praktyce metody, formy pracy oraz wymagania edukacyjne do specyficznych potrzeb ucznia,
• dbają o prawidłową integrację społeczności klasy oraz szkoły,
• wykorzystują potencjał grupy do wspierania jej członków w rozwoju pychospołecznym, promują osiągnięcia klasy i pojedynczych uczniów,
• wspólnie z pedagogiem zabiegają o różne formy pomocy wychowawczej i materialnej dla uczniów,
• wspierają swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności i zainteresowania, inspirują do twórczych poszukiwań, aktywności i samodzielności,
• dbają o poczucie bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego ucznia w szkole, a w szczególności w zespole klasowym, reagują na wszelkie przejawy nietolerancji, dyskryminacji,
• wspierają rozwój uczniów i proces ich usamodzielniania się,
• wnioskują o objęcie pomocą psychologiczno-pedagogiczną uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, udzielają pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznane potrzeby uczniów, integrują działania szkoły i rodziców w tym zakresie,
• współdziałają z instytucjami pracującymi na rzecz dziecka, lokalnym zapleczem pomocowym, organami ścigania oraz wymiarem sprawiedliwości.
Uczniowie:
• uczestniczą w opiniowaniu dokumentów szkolnych – statutu, programu wychowawczo profilaktycznego,
• współtworzą społeczność szkolną i aktywnie wykorzystują swoje prawo do samorządności,
• są autorami i współorganizatorami uroczystości szkolnych, biorą czynny udział w wycieczkach oraz imprezach szkolnych,
• dążą do uwewnętrznienia sobie obowiązujących norm, przestrzegają zasad w codziennym życiu, szanują prawa innych członków społeczności szkolnej,
• kierują swoim rozwojem psychospołecznym i intelektualnym, stają się coraz bardziej samodzielni.
Praca zespołowa
Program profilaktyczno-wychowawczy zawsze powinien być tworzony poprzez zespół utworzony z nauczycieli, wychowawców oraz specjalistów zatrudnionych w szkole. Pozwala to na uzyskanie wartości dodanej, która wynika z różnych systemów poznawczych członków zespołu. Indywidualny zasób wiedzy i doświadczeń wyzwala prawo synergii, a przez to wzbogaca zakres tworzonego materiału o unikalne treści. Praca zespołowa powinna mieć charakter warsztatowy i aktywizować wszystkie osoby biorące udział w tworzeniu projektu.
Wyznaczanie celów
Kluczowym działaniem w tworzeniu programu wychowawczo-profilaktycznego jest wyznaczenie jego celów. Powinny one bezpośrednio wynikać z diagnozy i odpowiadać na aktualne potrzeby społeczności szkolnej. Ich realizacja musi uwzględniać możliwości lokalowe i personalne placówki oraz jej lokalne zaplecze pomocowe. Cele ogólne powinny uzupełniać zoperacjonalizowane cele szczegółowe. Pozwala to w dużym stopniu na późniejszą ich weryfikację w procesie ewaluacji.
Sposoby realizacji
Podejmowane działania w ramach programu wychowawczo-profilaktycznego powinny mieć usystematyzowany charakter planu, którego podstawą jest realizacja celów na najbliższy rok szkolny. Zasadne jest, aby do wykonania każdego działania była wyznaczona konkretna osoba (lub zespół). Dobór działań i programów do realizacji musi uwzględniać ramy czasowe, jakimi dysponuje szkoła, i uwzględniać wszystkie funkcje placówki.
Profilaktyka
W wyniku przeprowadzonej diagnozy wyróżniono następujące obszary wymagające szczególnej uwagi w zakresie profilaktyki:
• profilaktyka uzależnień w obszarze alternatywnych środków psychoaktywnych (dopalacze),
• profilaktyka zachowań przemocowych w obszarze uwewnętrznienia przestrzegania norm społecznych oraz prawnych,
• profilaktyka zaburzeń odżywiania (bulimia, anoreksja).
Cele ogólne
1. Kształtowanie u uczniów: poczucia tożsamości narodowej, przynależności do społeczności szkolnej, lokalnej i regionalnej; zachowań prozdrowotnych; postawy asertywności – zapobieganie wchodzeniu w zachowania ryzykowne, związane z przyjmowaniem środków psychoaktywnych; postawy zdrowego stylu życia – zapobieganie zaburzeniom odżywiania; umiejętności komunikowania się z rówieśnikami oraz dorosłymi w sytuacjach trudnych i konfliktowych; umiejętności koniecznych do przedstawiania swoich oczekiwań w sposób pozbawiony agresji.
2. Organizacja czasu wolnego w oparciu o programy alternatyw, harcerstwo, koła: turystyczne, sportowe, wolontariatu, teatralne, kulinarne.
3. Uwewnętrznianie postaw proekologicznych – szacunku do przyrody.
Sposób realizacji celów programu
Cele ogólne Cele szczegółowe Sposoby realizacji Osoba odpowiedzialna
Kształtowanie poczucia tożsamości narodowej, przynależności do społeczności szkolnej, lokalnej i regionalnej Uczeń:
• zna symbole narodowe, flagę, godło oraz słowa hymnu narodowego,
• rozumie znaczenie symboli narodowych,
• potrafi okazać należny szacunek dla symboli narodowych, wie, w jakiej postawie śpiewa się hymn narodowy,
• zna najbliższą okolicę, stolicę i inne polskie miasta,
• zna sylwetki słynnych Polaków oraz patrona szkoły • organizacja i uczestnictwo w uroczystościach o charakterze szkolnym i państwowym, akademii z okazji świąt narodowych,
• nabycie umiejętności śpiewania hymnu Pieśń Legionów Polskich Józefa Wybickiego podczas zajęć wychowania muzycznego,
• umieszczanie na kartach kroniki szkolnej wydarzeń związanych ze świętami szkoły oraz państwowymi,
• konkurs wiedzy o patronie szkoły; różne formy współzawodnictwa (film, album ze zdjęciami, prezentacja multimedialna, quiz),
• konkurs międzyklasowy „Poznaj historię miejscowości, w której mieszkasz”, współzawodnictwo na podstawie wywiadów prowadzonych z mieszkańcami oraz ich prezentacji przed społecznością szkolną • wychowawcy klas,
• nauczyciel wychowania muzycznego
• nauczyciel bibliotekarz,
• nauczyciel historii
Kształtowanie zachowań prozdrowotnych oraz postawy asertywności, zapobiegające wchodzeniu w zachowania ryzykowne, związane z przyjmowaniem środków psychoaktywnych Uczeń:
• zna zagrożenia związane z niekontrolowanym przyjmowaniem środków psychoaktywnych,
• rozumie zasadność umiejętnego odmawiania podejmowania zachowań ryzykownych polegających na przyjmowaniu dopalaczy oraz innych środków alternatywnych, w tym lekarstw,
• wie, w jaki sposób przeciwstawić się presji grupy rówieśniczej,
• potrafi zastosować techniki zachowań asertywnych • warsztaty umiejętności psychospołecznych dla klas I–IV „Wiem, co jem”, „Zdrowo rosnę” oraz V–VIII „Potrafię odmawiać”
• pedagog szkolny,
• psycholog szkolny
Kształtowanie umiejętności komunikowania się z rówieśnikami oraz dorosłymi w sytuacjach trudnych i konfliktowych
Uczeń:
• zna sposoby akceptowalnego sposobu wyrażania swoich uczuć i emocji,
• wie, jak konstruktywnie rozwiązywać sytuacje sporne i konfliktowe,
• potrafi nazywać emocje, które towarzyszą mu podczas sytuacji trudnych i konfliktowych • udział w zajęciach programów alternatyw, zbiórkach harcerskich, kołach turystycznym, sportowym, teatralnym, kulinarnym, wolontariacie,
• uczestniczenie w ramach godzin wychowawczych w klasach I–IV w warsztacie „Śmieję się, złoszczę, smucę”, w klasach V–VIII „Mówię, słucham, rozumiem”,
• zajęcia poświęcone świadomemu wyrażaniu emocji w ramach koła teatralnego • nauczyciele prowadzący koła zainteresowań,
• specjalista poradni psychologiczno-pedagogicznej,
• nauczyciel prowadzący koło zainteresowań
Organizacja czasu wolnego oraz kreowanie zdrowego stylu życia w oparciu o programy alternatyw Uczeń:
• wie, jak można kreatywnie spędzać czas wolny,
• potrafi dopasować sposób spędzania wolnego czasu do swoich zainteresowań,
• rozumie wpływ zdrowego stylu życia na kondycję fizyczną i psychiczną,
• spędza czas wolny w sposób aktywny i kontrolowany, nabywając umiejętności prozdrowotnych i integrując się z pozytywną grupą rówieśniczą • organizacja czynnego wypoczynku w czasie wolnym, konkursy/działania dotyczące zdrowego stylu życia,
• organizowanie zajęć w ramach harcerstwa, kół zainteresowań: sportowego, turystycznego, kulinarnego,
• organizowanie zajęć w terenie, wycieczek pieszych, rowerowych, wspólnych ognisk
• nauczyciele prowadzący koła zainteresowań
Kształtowanie u uczniów
postawy zdrowego stylu życia, zapobiegające zaburzeniom odżywiania
Uczeń:
• wie, jak zdrowo się odżywiać,
• potrafi skomponować zdrowy posiłek,
• rozumie, w jaki sposób zachować zdrowy wygląd, przestrzegając zasad dietetyki,
• uczestniczy w zajęciach pozwalających na zdrowy i wysportowany wygląd • uczestnictwo w kołach kulinarnym, sportowym i turystycznym,
konkurs kulinarny „Zdrowo na słodko”
• nauczyciel biologii
Uwewnętrznianie postaw proekologicznych szacunku dla przyrody
Uczeń:
• rozumie, dlaczego dbałość o przyrodę jest ważna również dla istnienia człowieka,
• potrafi korzystać z uroków przyrody, dbając o jej piękno,
• wie, jakie podejmować działania, aby chronić otaczającą przyrodę • wycieczki po okolicy, do parku, lasu, spotkania z leśniczym, dokarmianie ptaków i zwierząt,
• udział w akcjach: Sprzątanie świata, Dzień Ziemi
• wychowawcy klas
Kształtowanie u uczniów umiejętności koniecznych do przedstawiania swoich oczekiwań w sposób pozbawiony agresji
Uczeń:
• rozumie, że są inne sposoby niż realizacja swoich potrzeb poprzez zachowania przemocowe,
• wie, w jaki sposób zapanować nad trudnymi emocjami,
• zna konsekwencje, jakie będzie musiał ponieść w sytuacji używania przemocy,
• potrafi zrealizować swoje potrzeby bez użycia agresji • pogadanka z klasami VII i VIII „Przestrzegam przepisów prawa Zajęcia”,
• Trening Zastępowania Agresji • inspektor policji ds. nieletnich,
• specjalista oddelegowany z poradni psychologiczno-pedagogicznej
Ewaluacja programu
Informacje na temat efektywności programu pochodzą od grupy badawczej. Służą głównie podnoszeniu jakości funkcjonowania placówki oraz poprawie klimatu społecznego, w którym wzrastają uczniowie. Wyciągane z ewaluacji wnioski stanowią podstawę przy opracowaniu celów, które wyznaczą szczegółowe działania na następny rok szkolny.
Narzędzia ewaluacji, które mogą być wykorzystane do sprawdzenia efektywności prowadzonych działań: obserwacja uczestnicząca i zewnętrzna, wywiad swobodny, kierowany, ankieta, metoda „napisz i narysuj”, badanie socjometryczne, analiza szkolnej dokumentacji (ilościowa i jakościowa), analiza treści.
Grupa badawcza powinna być zróżnicowana i obejmować jak najwięcej różnych środowisk należących do społeczności szkolnej (uczniowie, nauczyciele, pracownicy administracyjni, rodzice). Dobierając osoby do badania, należy pamiętać, że grupa badawcza musi się składać z osób, do których możemy dotrzeć. Aby była ona reprezentatywna, powinna liczyć nie mniej niż 30 proc. populacji (zbyt liczna może przekraczać nasze możliwości techniczne przeprowadzania badania oraz analizy zebranych danych). Wnioski wyciągnięte z badania powinny przekładać się na konkretne podejmowane w następnym roku szkolnym działania.