OPUBLIKOWANO: 14 LIPCA 2017
Podsumowująca rada pedagogiczna w przedszkolu
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2015 r. poz. 1270),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 sierpnia 2015 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. z 2015 r. poz.1214),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji roku szkolnego (Dz.U. z 2002 r. Nr 46 poz. 432 ze zm.).
Dyrektor przedszkola zobligowany jest przepisami oświatowymi do przedstawiania radzie pedagogicznej wyników i wniosków ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacji o działalności placówki. Wskazane w Ustawie o systemie oświaty zadania dyrektora (art. 40 ust. 7) mówią o powinności przedstawienia radzie ogólnych wniosków z nadzoru nie rzadziej niż dwa razy w roku. Analogicznie formułuje to Rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego, wskazując na konieczność dopełnienia tego obowiązku do 31 sierpnia każdego roku.
Rozporządzenie w sprawie wymagań wobec szkół i placówek
Dyrektor, przygotowując sprawozdanie, powinien wykorzystać Rozporządzenie w sprawie wymagań wobec szkół i placówek. Akt ten dotyczy realizacji niezbędnych działań, pozwalających na badanie jakości pracy przedszkola z uwzględnieniem charakterystyk spełniania wymagań na poziomie podstawowym i wysokim.
Publikując wymagania w odrębnym rozporządzeniu, podkreślono, że zostały one ustanowione dla szkół i placówek (w tym przedszkoli publicznych), a nadzór pedagogiczny wyłącznie okresowo bada ich spełnianie. Wymagania są, oprócz podstawy programowej, drugim ważnym dokumentem programowym przedszkola, wyznaczającym kierunki jego rozwoju. Dlatego, planując posiedzenie rady pedagogicznej, na którym zaprezentowane zostaną wnioski i wyniki z nadzoru pedagogicznego, dyrektor przedszkola powinien zwrócić uwagę nauczycielom na konsekwencję wpisania do Ustawy o systemie oświaty szczegółowego określenia kierunku podejmowania działań jakościowych. Chodzi o odpowiedzialność nauczycieli nie tylko za realizację podstawy programowej, ale również za realizację wymagań określonych przez państwo dla przedszkoli na poziomie podstawowym.
Wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego zostaną wykorzystane do przygotowania planu nadzoru na kolejny rok szkolny, w którym można się spodziewać kolejnych zmian w prawie. Oczywiście nie mają one bezpośredniego wpływu na treść sprawozdania. Trzeba jednak pamiętać, że Ustawa o systemie oświaty zobowiązuje przedszkole do podejmowania działań w celu:
- tworzenia optymalnych warunków realizacji działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej,
- zapewnienia każdemu dziecku warunków niezbędnych do jego rozwoju,
- podnoszenia jakości pracy przedszkola i jego rozwoju organizacyjnego.
Szczegółowe działania mogą dotyczyć:
- efektów w zakresie kształcenia, wychowania i opieki oraz realizacji celów i zadań statutowych,
- organizacji procesów kształcenia, wychowania i opieki,
- tworzenia warunków do rozwoju i aktywności dzieci,
- współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym,
- zarządzania placówką.
Przyjęcie przez radę sprawozdania
Osobną kwestią jest sposób przyjęcia przez radę pedagogiczną sprawozdania. Ponieważ przepisy prawa oświatowego nie wskazują wytycznych w tej kwestii, powinno ją regulować prawo wewnątrzszkolne.
Można przyjąć, że rada pedagogiczna wysłuchuje sprawozdania, przy czym należy również założyć aktywny udział nauczycieli – wysłuchanie ich opinii i wspólne sformułowanie wniosków końcowych. Warto przypomnieć, że dyrektor przedszkola ma dużą autonomię w sposobie sprawowania nadzoru pedagogicznego. Jest ona jednak ograniczona przez charakterystyki wymagań, które szczegółowo określają sposób zarządzania oraz sposób prowadzenia zajęć przez nauczycieli. Przedstawiając sprawozdanie, dyrektor powinien kierować się poniższymi wskazaniami:
- angażowanie zespołów nauczycielskich w zarządzanie przedszkolem:
- zarządzanie przedszkolem służy indywidualnej i zespołowej pracy nauczycieli,
- ewaluacja wewnętrzna jest przeprowadzana wspólnie z nauczycielami;
- ukierunkowanie zarządzania na osiąganie wysokiej jakości pracy przedszkola:
- w procesie zarządzania (na podstawie wniosków wynikających z nadzoru pedagogicznego) podejmuje się działania służące rozwojowi przedszkola,
- zarządzanie przedszkolem sprzyja wykorzystywaniu aktualnej wiedzy z zakresu pedagogiki, psychologii i nauk pokrewnych;
- aktywny udział nauczycieli, rodziców w zarządzaniu przedszkolem:
- zarządzanie przedszkolem sprzyja udziałowi nauczycieli i innych pracowników oraz rodziców w procesie podejmowania decyzji,
- rodzice współdecydują w sprawach przedszkola i uczestniczą w podejmowanych działaniach: w przedszkolu realizowane są inicjatywy rodziców na rzecz rozwoju dzieci oraz przedszkola.
Jakie zagadnienia należy uwzględnić, analizując i podsumowując rok szkolny?
Prezentując wyniki i wnioski ze sprawowanego nadzoru, dyrektor w pierwszej kolejności powinien przedstawić wskazania (zalecenia, wnioski i uwagi) w zakresie realizowanych przez nauczycieli zadań edukacyjnych. Ma również wskazać na wykonane lub niewykonane zadania, które planowano na dany rok szkolny. Sprawozdanie koncentruje się głównie na analizie jakościowego wykonania zaplanowanych działań edukacyjno-organizacyjnych. Powinno m.in. zawierać:
- informację:
- czy zakładane cele i efekty działań planowanych w przedszkolu zostały osiągnięte, a jeśli nie, to dlaczego,
- o osiągniętych celach i efektach, ze szczególnym uwzględnieniem wskaźników ilościowych i jakościowych;
- opis:
- wykonania zaplanowanych zadań,
- osiągniętych rezultatów.
Ważne dokumenty
Przygotowując sprawozdanie, dyrektor powinien wykorzystać wszystkie źródła, np.:
- arkusze dotyczące aktywności dzieci na zajęciach, pracy zespołowej, wykorzystania pomocy dydaktycznych, realizacji podstawy programowej,
- raporty z przeprowadzonych ewaluacji wewnętrznych,