OPUBLIKOWANO: 14 LIPCA 2017
Reguły korzystania przez nauczycieli z telefonów komórkowych w szkole
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1189),
- Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1666 ze zm.),
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003 r. Nr 6 poz. 69 ze zm.).
Wprowadzenie reguł używania telefonów komórkowych przez nauczycieli czy pozostałych pracowników szkoły może się wydawać wtargnięciem pracodawcy w nienaruszalną sferę osobistych wolności pracowników. Należy bowiem odróżnić zasady używania telefonów służbowych od telefonów użytkowanych przez pracowników prywatnie, bo o ile koszty telefonów służbowych ponosi pracodawca, a co za tym idzie – może on decydować np. o maksymalnym limicie rozmów prowadzonych przez pracownika z takiego telefonu, o tyle urządzenie, za które pracownik płaci z własnej kieszeni, w żaden sposób nie obciąża finansowo pracodawcy. Pamiętać jednak należy, że kwestii związanych z zasadami używania telefonów komórkowych w szkole nie da się sprowadzić wyłącznie do sfery finansowej, a możliwość formułowania przez pracodawcę zasad używania tych urządzeń wynika wyraźnie z przepisów prawa powszechnie obowiązującego.
Podstawa prawna do uregulowania zasad korzystania z telefonów
W tym miejscu należy odpowiedzieć na pytanie, jakie regulacje prawa pozwalają na ingerowanie przez pracodawcę w sposób, w jaki nauczyciel czy pracownik niepedagogiczny korzysta z własnego telefonu komórkowego. Punktem wyjścia są tu obowiązki pracownika określone w przepisach Kodeksu pracy oraz regulacjach szczególnych.
Podstawowe obowiązki pracowników, zarówno pedagogicznych, jak i niepedagogicznych, określa natomiast art. 100 Kodeksu pracy. Zgodnie z § 1 tej regulacji pracownik jest obowiązany wykonywać pracę sumiennie i starannie oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę. Zgodnie natomiast z § 2 pracownik jest zobowiązany w szczególności:
- przestrzegać czasu pracy ustalonego w zakładzie pracy,
- przestrzegać regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie pracy porządku,
- przestrzegać przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych,
- dbać o dobro zakładu pracy, chronić jego mienie oraz zachować w tajemnicy informacje, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę,


