OPUBLIKOWANO: 7 LIPCA 2017
Reguły korzystania przez nauczycieli z telefonów komórkowych w przedszkolu
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1666 ze zm.),
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1189),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003 r. Nr 6 poz. 69 ze zm.),
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.),
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.).
Wprowadzenie reguł używania telefonów komórkowych przez nauczycieli przedszkola może się wydawać wtargnięciem pracodawcy w nienaruszalną sferę osobistych wolności pracowników. Zdarza się jednak, że taka decyzja jest dla dyrektora koniecznością. Niektórzy nauczyciele korzystają z telefonów podczas zajęć. Odwraca to ich uwagę od dzieci, obniżając standardy opieki i edukacji przedszkolnej. Nie można dziwić się dyrektorom, że chcieliby takim praktykom przeciwdziałać. Czy i w jakim zakresie mają do tego prawo?
Z pewnością trzeba rozróżnić dwie kwestie: używania telefonów służbowych, którego koszty ponosi pracodawca, i korzystania z telefonów prywatnych, które nie jest przez niego opłacane. W pierwszym przypadku pracodawca może decydować np. o maksymalnym limicie rozmów prowadzonych z udostępnionego pracownikowi telefonu. Warto być jednak świadomym, że dyrektor ma możliwość formułowania zasad korzystania z tych urządzeń, wykraczających poza aspekt stricte finansowy. Wynika to z powszechnie obowiązującego prawa.
Zasady korzystania z telefonów w przedszkolu – przesłanki prawne
Punktem wyjścia są w tej materii obowiązki pracownika określone w przepisach Kodeksu pracy oraz w regulacjach szczególnych. Zgodnie z § 1 art. 100 Kodeksu pracownik jest obowiązany wykonywać pracę sumiennie i starannie oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę.
Natomiast według § 2 tego artykułu pracownik jest obowiązany w szczególności:
- przestrzegać czasu pracy ustalonego w zakładzie pracy,
- przestrzegać regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie pracy porządku,
- przestrzegać przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych,
- dbać o dobro zakładu pracy, chronić jego mienie oraz zachować w tajemnicy informacje, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę,
- przestrzegać tajemnicy określonej w odrębnych przepisach,
- przestrzegać w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego.


