OPUBLIKOWANO: 7 LIPCA 2017
Nowe uprawnienia kuratorów oświaty
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60 ze zm.),
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.).
Wprowadzane w ostatnim roku szkolnym zmiany w systemie oświaty konsekwentnie zmierzają w kierunku wzmocnienia uprawnień kuratora oświaty. Istotne zmiany zostały wprowadzone nowelizacją Ustawy o systemie oświaty z 2016 r, która w zasadzie przywróciła stan prawny sprzed 2007 r. Ustawa Prawo oświatowe w niewielkim stopniu modyfikuje nadzór pedagogiczny kuratora, w tym sprawowany nad poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, natomiast w dużym zakresie powtarza zapisy znane z Ustawy o systemie oświaty.
Nadzór pedagogiczny
Organizacja nadzoru pedagogicznego uregulowana została w nowej Ustawie m.in. w artykułach 51–56. Jak precyzuje art. 55 ust. 1, nadzór pedagogiczny polega na:
- „obserwowaniu, analizowaniu i ocenianiu przebiegu procesów kształcenia i wychowania oraz efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek;
- ocenianiu stanu i warunków działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek;
- udzielaniu pomocy szkołom i placówkom, a także nauczycielom w wykonywaniu ich zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
- inspirowaniu nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów”.
W ocenie dyrektorów dotychczasowy nadzór skupiał się głównie na diagnozowaniu efektów pracy placówki, w mniejszym stopniu na wykorzystaniu diagnoz do poprawy jakości pracy. Z kolei wizytatorzy przeprowadzający ewaluację zewnętrzną zauważali, że podejmowane w szkołach i placówkach działania oraz innowacje były realizowane w sposób formalny i bardziej służyły spełnieniu wymagań ewaluacyjnych niż zaspokajaniu faktycznych potrzeb dzieci. Nowy zapis poszerza zakres oddziaływań osób sprawujących nadzór pedagogiczny, wskazując na potrzebę przeprowadzania w szkołach i placówkach m.in. innowacji służących rozwojowi dzieci oraz podejmowania działań zmierzających do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań edukacyjnych.
Zgodnie z art. 56 organ nadzoru pedagogicznego będzie mógł polecić, w drodze decyzji, organowi prowadzącemu oraz dyrektorowi poradni usunięcie uchybień polegających na prowadzeniu działalności niezgodnej z przepisami, nie tylko Ustawy Prawo oświatowe lub Ustawy o systemie oświaty, ale także rozporządzeń wydanych na ich podstawie. Nieusunięcie przez placówkę prowadzoną przez jednostkę samorządu terytorialnego, a także samą jednostkę samorządu terytorialnego, ww. uchybień będzie skutkowało zawiadomieniem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny o tym fakcie wojewody sprawującego nadzór nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego.
W Ustawie


