Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 30 CZERWCA 2017

 

Wymogi dotyczące ubioru opiekuna w żłobku

 

Opracowała: Anita Holc-Łukomska, dyrektor prywatnego żłobka, pedagog, nauczyciel z wieloletnim doświadczeniem w pracy z dziećmi zarówno zdrowymi, jak i chorymi

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1666 ze zm.)

 

Normy dotyczące ubioru pracownika wynikają z przepisów BHP. Właściwy dla danego miejsca pracy strój dostarcza personelowi pracodawca. Za brak tego stroju pracownik może ponieść określone konsekwencje – od kar porządkowych po zwolnienie dyscyplinarne. Odzież roboczą i/lub ochronną zobowiązane są nosić osoby zatrudnione w: służbach medycznych i sanitarnych, laboratoriach, produkcji, gastronomii. Czasem pracodawcy oczekują od swoich pracowników noszenia określonego ubioru, mimo że nie jest to wymóg obligatoryjny, regulowany przepisami BHP. Według art. 104 § 1 Kodeksu pracy pracodawca może określić strój obowiązujący w miejscu pracy, a zasady dotyczące tego ubioru sformułować w wewnętrznym regulaminie zakładu pracy.

 

Taka sytuacja ma miejsce m.in. w żłobku, gdzie regulamin pracy (lub też bezpośrednia umowa o pracę) wskazują, jaki powinien być ubiór opiekuna. Strój opiekuna żłobkowego nie może przekraczać granic dobrego smaku, nie może również nikogo ośmieszać czy upokarzać. Obowiązek przychodzenia do żłobka w odpowiednim stroju może być przez dyrektora egzekwowany w postaci upomnień, nagan (kary porządkowe), a nawet zwolnienia z pracy.