OPUBLIKOWANO: 30 CZERWCA 2017
Aneks do arkusza organizacji przedszkola – przyczyny tworzenia
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. z 2001 r. Nr 61 poz. 624 ze zm.),
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2017 r. poz. 649).
Obowiązek sporządzenia arkusza organizacji przedszkola
Obowiązek utworzenia arkusza organizacji przedszkola wynika z treści Załącznika nr 1 do Rozporządzenia w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół, który określa ramowy statut publicznego przedszkola. Zgodnie z § 8 tego statutu szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora placówki. Dokument ten zatwierdza organ prowadzący. W arkuszu organizacji przedszkola określa się w szczególności:
- czas pracy poszczególnych oddziałów,
- liczbę pracowników przedszkola, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze,
- ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole.
W przeciwieństwie do ramowych statutów szkół ramowy statut publicznego przedszkola nie wskazuje terminu, w jakim arkusz organizacji powinien zostać zatwierdzony. Nie oznacza to jednak, że dyrektor może z uwagi na nieferyjność jednostki, jaką jest przedszkole, przedstawić arkusz do zatwierdzenia organowi prowadzącemu w dowolnym momencie roku szkolnego. Organ prowadzący powinien przyjąć szczegółową procedurę zatwierdzania arkusza i wskazać w niej wyraźny termin przedstawienia go przez dyrektora, jak również jego niezbędne elementy. Z reguły do zarządzenia w sprawie zasad zatwierdzania arkuszy jest dodawany wzór takiego dokumentu, co jest zresztą działaniem jak najbardziej zgodnym z prawem, z uwagi na treść przywołanego wyżej § 8 ramowego statutu przedszkola publicznego. Należy bowiem zauważyć, że przepis ten nie zawiera zamkniętego katalogu elementów arkusza, na co wskazuje użyte w nim sformułowanie „w szczególności”. Oznacza ono, że arkusz może zawierać inne elementy niż wskazane w przywołanej regulacji, a wymagane przez organ prowadzący.
Co istotne, obowiązek zredagowania arkusza organizacji i przedstawienia go do zatwierdzenia organowi prowadzącemu może być również wprowadzony w przedszkolu niepublicznym. Co prawda nie wynika on wprost z przepisów prawa powszechnie obowiązującego, gdyż nie istnieje odpowiednik ramowych statutów obejmujący zakresem swojej regulacji przedszkola niepubliczne, ale może on zostać wprowadzony aktem kierownictwa wewnętrznego, czyli zarządzeniem organu prowadzącego. Arkusz organizacji przedszkola jest dokumentem niezwykle przydatnym, gdy osoba prowadząca nie jest jednocześnie dyrektorem placówki. Wówczas zatwierdzenie arkusza daje organowi prowadzącemu niezbędną kontrolę, w szczególności w zakresie planowania wydatków przedszkola. Dyrektor co do zasady jest bezpośrednim zwierzchnikiem służbowym dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i pracowników pedagogicznych, a co więcej, w placówkach publicznych, wprost dano mu w art. 39 ust. 3 pkt 1 Ustawy o systemie oświaty kompetencje do zatrudniania i zwalniania nauczycieli i innych pracowników przedszkola.


