Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 23 CZERWCA 2017

 

Gruntowna zmiana procedury administracyjnej

 

Opracował: dr Patryk Kuzior, doktor nauk prawnych, specjalista w zakresie prawa oświatowego

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2017  poz. 1257).
  • Ustawa z dnia 7 kwietnia 2017 r. o zmianie ustawy Kodeks postępowania administracyjnego oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2017 r. poz. 935).

 

 

1 czerwca 2017 r. weszła w życie nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego. Jak podkreślają autorzy projektu oraz specjaliści komentujący nowelę z 7 kwietnia 2017 r., to najbardziej kompleksowa i najobszerniejsza zmiana k.p.a. od wielu lat, która w przypadku wielu instytucji prawnych jest zmianą wręcz fundamentalną.

 

Podstawowymi celami, jakie przyświecały Ministerstwu Rozwoju oraz Ministerstwu Spraw Wewnętrznych i Administracji – a więc resortom, które wypracowały nowelę – było:

 

  • usprawnienie i przyspieszenie procedur administracyjnych,
  • stworzenie ram dla bardziej partnerskich relacji między obywatelami i administracją,
  • zapewnienie adekwatności kar administracyjnych do naruszenia prawa.

 

Nowelizacja k.p.a. – jak wielokrotnie podkreślano – jest przede wszystkim odpowiedzią na oczekiwania przedsiębiorców, ale w praktyce jej skutki odczują wszyscy, którzy załatwiają swoje sprawy przed organami administracji publicznej, a w tej roli – o czym warto pamiętać – mogą występować także dyrektorzy szkół i placówek oświatowych oraz pracownicy aparatu urzędniczego, którzy uczestniczą w wydawaniu decyzji administracyjnych, załatwianiu skarg, wydawaniu zaświadczeń i wykonywaniu innych czynności przewidzianych przepisami administracyjnej procedury. Co ciekawe, omawiana nowela jest też – o czym wspomina się rzadziej – odpowiedzią na zalecenia Parlamentu Europejskiego z 2001 r. dotyczące stosowania tzw. Europejskiego Kodeksu Dobrej Praktyki Administracyjnej, który konkretyzuje obywatelskie prawo do dobrej administracji zapisane w art. 41 Karty Praw Podstawowych Unii Europejskiej.

 

Szybsze załatwianie spraw

 

Nowelizacja wprowadza nowe sposoby załatwiania spraw i tryby procedowania, a mianowicie milczące załatwianie sprawy oraz postępowanie uproszczone.

 

Milczące załatwienie sprawy polega faktycznie na braku decyzji administracyjnej wydanej w określonym przez przepis czasie (np. decyzji wyrażającej sprzeciw organu administracji), a więc na „milczeniu” organu właściwego do załatwienia określonej kategorii spraw. Brak decyzji będzie równoznaczny z uwzględnieniem żądania wnioskodawcy. Podkreślić trzeba jednak, że tryb ten nie będzie stosowany w każdym rodzaju spraw administracyjnych, ale tylko w takich, gdzie przepis szczególny konkretnej procedury będzie taki tryb przewidywał. Tym samym w przepisach prawa materialnego odnoszących się do danych kategorii spraw musi pojawić się wskazanie tego sposobu załatwiania sprawy. Z uwagi na brak decyzji przy milczącym załatwieniu sprawy w razie konieczności wykazania przez stronę dowodu na to, że sprawa została zakończona w taki, a nie inny sposób, będzie można uzyskać od organu zaświadczenie potwierdzające ten fakt.

 

Podkreślić trzeba jednak, że w praktyce funkcjonowania dyrektorów placówek jako organów wydających decyzje administracyjne tryb milczącego załatwiania spraw nie będzie miał zastosowania, co wynika z charakteru spraw pozostających w zakresie działania placówki.

 

Z kolei postępowanie uproszczone