OPUBLIKOWANO: 11 WRZEŚNIA 2017
Omówienie Rozporządzenia w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz.U. z 2017 r. poz.1616).
29 sierpnia 2017 r. opublikowano w Dzienniku Ustaw Rozporządzenie w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży. Rozporządzenie stanowi wykonanie delegacji ustawowej z art. 127 ust. 20 Ustawy Prawo oświatowe, jego wydanie było zatem konieczne w związku z reformą systemu oświaty.
Jak zapisano w uzasadnieniu projektu wydanego rozporządzenia: „Celem rozporządzenia jest zapewnienie dzieciom i młodzieży, którym stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie odpowiednio do przedszkola, oddziału przedszkolnego, szkoły podstawowej lub szkoły ponadpodstawowej, możliwości realizowania kształcenia, wychowania i opieki dostosowanych do ich indywidualnych potrzeb edukacyjnych i rozwojowych oraz możliwości psychofizycznych. Stan zdrowia dziecka nie powinien stanowić przyczyny pozbawienia go możliwości realizacji treści programowych, kontaktu z rówieśnikami i uczestniczenia w życiu społeczności przedszkolnej lub szkolnej. W celu zapewnienia właściwego przebiegu procesu wychowania, kształcenia i opieki każdego dziecka, w szczególności ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, potrzebne jest opracowanie indywidualnej ścieżki jego rozwoju – poczynając od wychowania przedszkolnego przez wszystkie etapy kształcenia. Przedszkole, oddział przedszkolny w szkole podstawowej, inna forma wychowania przedszkolnego, szkoła podstawowa lub szkoła ponadpodstawowa, są obowiązane do planowania i realizacji swoich zadań w taki sposób, aby zaspokajać indywidualne potrzeby dzieci i młodzieży oraz stwarzać optymalne warunki dla rozwoju ich możliwości i zainteresowań”.
W Rozporządzeniu określono sposób i tryb organizowania, odpowiednio, indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego oraz indywidualnego nauczania. Nowe przepisy zawierają także szczegółową regulację dotyczącą minimalnego tygodniowego wymiaru godzin zajęć indywidualnego przygotowania przedszkolnego realizowanych z dzieckiem oraz minimalnego tygodniowego wymiaru godzin zajęć indywidualnego nauczania realizowanych z uczniem w szkole podstawowej i ponadpodstawowej.
Stosownie do § 2 Rozporządzenia


