OPUBLIKOWANO: 21 CZERWCA 2017
ZAKTUALIZOWANO: 7 STYCZNIA 2018
Błędy w statucie przedszkola
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2017 r. poz. 649).
Statut jest dla każdego publicznego przedszkola najważniejszym aktem regulującym jego funkcjonowanie. I chociaż teoretycznie w jego tworzeniu powinny pomagać szczegółowe wytyczne zawarte w art. 60 ust. 1 Ustawy o systemie oświaty oraz w Rozporządzeniu w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół, to tworzenie statutu odpowiadającego wymogom prawnym nie jest łatwym zadaniem.
Wskazywanie niewłaściwych podstaw prawnych
Analizując statuty przedszkoli, można zauważyć tendencję do wskazywania w nich treści wszelkich aktów prawnych, na podstawie których funkcjonuje dana placówka oświatowa. Zwykle we wstępie można znaleźć sformułowanie: „Przedszkole działa na podstawie przepisów...”, po którym następuje wyliczenie rozmaitych aktów prawnych, które przynajmniej w części swoich postanowień odnoszą się do funkcjonowania systemu oświaty. Takie działania nie mają żadnego uzasadnienia. Statut jako akt normatywny powinien zawierać przepisy, z których wynikają reguły postępowania – rolą tego aktu nie jest informowanie jego adresatów o tym, jakie inne akty prawne obowiązują placówkę. Wystarczające jest przywołanie podstawy prawnej dla uchwalenia statutu.
Niewłaściwe wypełnienie materii statutowej
W art. 102 Prawa oświatowego znajdują się wymogi, jakie powinny zostać uwzględnione w treści statutu publicznej placówki oświatowej. Katalog ten jest otwarty, ponieważ ustawodawca posłużył się określeniem „w szczególności”.
Zgodnie z tą regulacją statut przedszkola w szczególności określa:
- nazwę i rodzaj przedszkola oraz jego siedzibę,
- nazwę i siedzibę organu prowadzącego,


