OPUBLIKOWANO: 9 CZERWCA 2017
Warunki i sposób realizacji założeń nowej podstawy programowej wychowania przedszkolnego – część II
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356).
Warunki i sposób realizacji treści nowej podstawy programowej wychowania przedszkolnego zostały określone w piętnastu punktach. W pierwszej części artykułu omówiliśmy osiem z nich (1-8).
W drugiej części opracowania – przedstawiamy pozostałe siedem (9-15). Do każdego z omawianych punktów dołączamy krótki komentarz wraz z praktyczną wskazówką, jak dane założenie podstawy programowej zrealizować.
- Nauczyciele systematycznie informują rodziców o postępach w rozwoju ich dziecka, zachęcają do współpracy w realizacji programu wychowania przedszkolnego oraz opracowują diagnozę dojrzałości szkolnej dla tych dzieci, które w danym roku mają rozpocząć naukę w szkole.
Współpraca z rodzicami małego dziecka polega przede wszystkim na informowaniu ich o jego sytuacji i rozwoju ze szczególnym akcentowaniem wszelkich osiągnieć i sukcesów.
Rodzice nie zdają sobie często sprawy, jak wiele procesów myślowych przebiega w umyśle malucha (choćby podczas wykonywania kierowanej pracy plastycznej). W przedszkolach chętnie eksponuje się prace dzieci – spontaniczne przejawy ich twórczej ekspresji. Są one zamieszczane zwyczajowo na tablicy adresowanej do rodziców. Może warto opatrzyć taką ekspozycję krótkim opisem – czemu dane ćwiczenie służyło i jakie sfery rozwoju przedszkolaka miało aktywować.
Szczegółowej wiedzy na temat postępów dziecka w rozwoju powinna dostarczać rodzicom diagnoza. Ma im ona wskazywać jak się bawić z nim i pracować. Te zalecenia formułowane są w celu uruchomienia, utrwalenia bądź pogłębienia zachowań i postaw niezbędnych do właściwego funkcjonowania malucha już na etapie szkolnym.
Diagnoza jest dokumentem stanowiącym informację o rozwoju dziecka. Przeprowadzana na początku roku (październik – listopad) poprzedzającego rozpoczęcie edukacji szkolnej – pomaga nauczycielom w opracowaniu programu, który ma ów rozwój wspierać i kształtować.


