Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

 

STAN PRAWNY NA 29 SIERPNIA 2025

Statut jest podstawowym wewnętrznym aktem prawnym każdej placówki oświatowej – także niepublicznej. Określa on m.in. strukturę organizacyjną przedszkola, tryb jego działania, prawa i obowiązki wychowanków. W praktyce jednak często spotyka się w nich błędy – od drobnych uchybień natury technicznej po poważne niezgodności z prawem, które mogą rodzić konsekwencje w postaci zaleceń kuratora oświaty.

Obowiązkowa treść statutu przedszkola niepublicznego

Jednym z powszechniejszych błędów popełnianych przy konstruowaniu statutu przedszkola niepublicznego jest niezamieszczanie w nim zapisów wymaganych przez przepisy prawa powszechnie obowiązującego. Dotyczy to przede wszystkim wymagań wskazanych w art. 172 ust. 3 Prawa oświatowego, zgodnie z którym do statutu przedszkola niepublicznego należy stosować w sposób odpowiedni przepisy art. 102 ust. 1 i 2 oraz art. 172 ust. 2 pkt 5 i 6 tego aktu, z tym że czas pracy niepublicznych przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w niepublicznych szkołach podstawowych ustala organ prowadzący.

Przepisy te wskazują absolutne minimum regulacji, które powinny się znaleźć w dokumencie. Dodatkowe regulacje wykraczające poza to minimum z pewnością wpłyną na polepszenie pracy danej jednostki, jednakże ich brak nie zostanie uznany za naruszenie przepisów przez organ nadzoru pedagogicznego. Poniżej przedstawiono listę kontrolną pozwalającą upewnić się, że statut uwzględnia wszystkie zapisy wymagane przez przepisy prawa.

 

Statut przedszkola zawiera regulacje dotyczące:

Potwierdzenie spełnienia warunku

Nazwy przedszkola 
Rodzaju przedszkola 
Siedziby przedszkola 
Nazwy organu prowadzącego 
Siedziby organu prowadzącego 
Celów i zadań przedszkola wynikających z przepisów prawa, w tym w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, organizowania opieki nad dziećmi z niepełnosprawnościami, umożliwiania dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia 
Sposobu realizacji zadań przedszkola, z uwzględnieniem wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka oraz wspomagania rodziny w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do nauki w szkole, a w przypadku dzieci z niepełnosprawnościami – ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności 
Sposobu sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć w przedszkolu oraz w czasie zajęć poza przedszkolem 
Szczegółowych zasad przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola przez rodziców lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo 
Form współdziałania z rodzicami oraz częstotliwości organizowania kontaktów z rodzicami 
Organów przedszkola oraz ich szczegółowych kompetencji, a także szczegółowych warunków współdziałania organów przedszkola oraz sposobów rozwiązywania sporów między tymi organami 
Organizacji pracy przedszkola, w tym organizacji wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, jeżeli przedszkole takie wspomaganie prowadzi, a także zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, jeżeli przedszkole takie zajęcia prowadzi 
Czasu pracy przedszkola ustalonego przez organ prowadzący 
Zasad odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu i korzystania z wyżywienia ustalonych przez organ prowadzący 

Zakresu zadań nauczycieli oraz innych pracowników, w tym zadań związanych z:

  • zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole,
  • współdziałaniem z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci, z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju,