STAN PRAWNY NA 29 SIERPNIA 2025
Statut jest podstawowym wewnętrznym aktem prawnym każdej placówki oświatowej – także niepublicznej. Określa on m.in. strukturę organizacyjną przedszkola, tryb jego działania, prawa i obowiązki wychowanków. W praktyce jednak często spotyka się w nich błędy – od drobnych uchybień natury technicznej po poważne niezgodności z prawem, które mogą rodzić konsekwencje w postaci zaleceń kuratora oświaty.
Obowiązkowa treść statutu przedszkola niepublicznego
Jednym z powszechniejszych błędów popełnianych przy konstruowaniu statutu przedszkola niepublicznego jest niezamieszczanie w nim zapisów wymaganych przez przepisy prawa powszechnie obowiązującego. Dotyczy to przede wszystkim wymagań wskazanych w art. 172 ust. 3 Prawa oświatowego, zgodnie z którym do statutu przedszkola niepublicznego należy stosować w sposób odpowiedni przepisy art. 102 ust. 1 i 2 oraz art. 172 ust. 2 pkt 5 i 6 tego aktu, z tym że czas pracy niepublicznych przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w niepublicznych szkołach podstawowych ustala organ prowadzący.
Przepisy te wskazują absolutne minimum regulacji, które powinny się znaleźć w dokumencie. Dodatkowe regulacje wykraczające poza to minimum z pewnością wpłyną na polepszenie pracy danej jednostki, jednakże ich brak nie zostanie uznany za naruszenie przepisów przez organ nadzoru pedagogicznego. Poniżej przedstawiono listę kontrolną pozwalającą upewnić się, że statut uwzględnia wszystkie zapisy wymagane przez przepisy prawa.
Statut przedszkola zawiera regulacje dotyczące: | Potwierdzenie spełnienia warunku |
| Nazwy przedszkola | |
| Rodzaju przedszkola | |
| Siedziby przedszkola | |
| Nazwy organu prowadzącego | |
| Siedziby organu prowadzącego | |
| Celów i zadań przedszkola wynikających z przepisów prawa, w tym w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, organizowania opieki nad dziećmi z niepełnosprawnościami, umożliwiania dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia | |
| Sposobu realizacji zadań przedszkola, z uwzględnieniem wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka oraz wspomagania rodziny w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do nauki w szkole, a w przypadku dzieci z niepełnosprawnościami – ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności | |
| Sposobu sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć w przedszkolu oraz w czasie zajęć poza przedszkolem | |
| Szczegółowych zasad przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola przez rodziców lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo | |
| Form współdziałania z rodzicami oraz częstotliwości organizowania kontaktów z rodzicami | |
| Organów przedszkola oraz ich szczegółowych kompetencji, a także szczegółowych warunków współdziałania organów przedszkola oraz sposobów rozwiązywania sporów między tymi organami | |
| Organizacji pracy przedszkola, w tym organizacji wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, jeżeli przedszkole takie wspomaganie prowadzi, a także zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, jeżeli przedszkole takie zajęcia prowadzi | |
| Czasu pracy przedszkola ustalonego przez organ prowadzący | |
| Zasad odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu i korzystania z wyżywienia ustalonych przez organ prowadzący | |
Zakresu zadań nauczycieli oraz innych pracowników, w tym zadań związanych z:
|


