Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 13 CZERWCA 2017

 

Rola szkoły w przypadkach palenia tytoniu, spożywania alkoholu lub zażywania środków psychotropowych i innych

 

Opracowała: Elżbieta Rzepecka-Roszak, dyrektor Zespołu Szkół, ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 8 kwietnia 2010 r. o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz.U z 2010 r. Nr 81 poz. 529),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U z 2015 r. poz. 1249),
  • Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 783).

 

Nietrudno zauważyć, że niemal w każdej szkole spotykamy się z problemem palenia tytoniu przez uczniów; zdarzają się również przypadki spożywania alkoholu czy nawet zażywania środków odurzających. Nadal jest to temat, o którym niechętnie się rozmawia. Tymczasem problem dotyka szczególnie dyrektorów, nauczycieli, wychowawców czy pedagogów, muszą skutecznie zapobiegać takim sytuacjom.

 

Szkoła jest miejscem, w którym należy w sposób szczególny zadbać o zdrowie i bezpieczeństwo uczniów. W myśl art. 4 Ustawy o systemie oświaty: „Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską z poszanowaniem godności osobistej ucznia”. Z kolei Rozporządzenie w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii podaje, że: „Szkoły i placówki prowadzą systematyczną działalność wychowawczą, edukacyjną, informacyjną i profilaktyczną wśród uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów oraz nauczycieli, wychowawców i innych pracowników szkoły i placówki w celu przeciwdziałania narkomanii”.

 

Z przepisów prawa jasno wynika, że obowiązkiem nauczycieli i dyrektora jest zapewnienie uczniom bezpiecznych warunków do nauki oraz prowadzenie skutecznej działalności wychowawczej i profilaktycznej, które będą służyły zapobieganiu m.in. zażywaniu środków odurzających, picia alkoholu i palenia tytoniu. Rolą szkoły jest przede wszystkim ochrona uczniów przed niebezpieczeństwem zachowań ryzykownych. Temu celowi służą wszelkie działania z zakresu promocji zdrowia i wspomagania właściwego rozwoju dzieci i młodzieży. Wiąże się to również ze zdobywaniem przez uczniów wiedzy, umiejętności, pozwalających na świadome dbanie o własne zdrowie i życie. Młodzi ludzie kształtują swoje postawy poprzez ukierunkowanie ich na zbudowanie własnej harmonii psychicznej i fizycznej. Otaczająca rzeczywistość nie służy tej harmonii, bowiem dzieci i młodzież są narażone na pokusy, tj. alkohol, papierosy czy narkotyki. Ważnym zadaniem w działalności szkoły jest zatem służenie pomocą w rozwiązywaniu uczniowskich problemów, we wskazywaniu stabilnego systemu wartości, w tym docenianiu znaczenia zdrowia i ludzkiego życia.