Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

 

STAN PRAWNY NA 3 PAŹDZIERNIKA 2024

Statut przedszkola to podstawowy akt, który reguluje zasady jego funkcjonowania, określa kompetencje organów oraz organizację. W hierarchii aktów prawnych dotyczących danego przedszkola stoi niżej niż ustawy i rozporządzenia, lecz jednocześnie wszelkie przyjęte przez dyrektora dodatkowe procedury, regulaminy itp. muszą być zgodne zarówno z postanowieniami aktów wyższego rzędu niż statut, jak i z samym statutem przedszkola. Konstruując statut, warto pamiętać o kilku podstawowych zasadach, które pozwolą na zachowanie jego zgodności z prawem przez dłuższy czas, a jednocześnie spowodują, że akt ten nie będzie nadmiernie rozbudowany.

Zasady techniki prawodawczej

Nadając nowy statut czy też zmieniając postanowienia już nadanego, należy zadbać o to, aby dokument ten był w prawidłowy sposób zredagowany. Pamiętać przy tym trzeba, że zasady redagowania przepisów, jakie stosujemy do statutów przedszkoli publicznych, nie są dowolne, ale wyraźnie określone w przepisach prawa powszechnie obowiązującego – w tym przypadku Rozporządzenia w sprawie „Zasad techniki prawodawczej”.

Zgodnie z § 124 tego Rozporządzenia podstawową jednostką redakcyjną i systematyzacyjną rozporządzenia jest paragraf. Można go dzielić na ustępy, ustępy na punkty, punkty na litery, a litery na tiret. Przepis ten stanowi jednocześnie odpowiednik § 54 Rozporządzenia, na mocy którego podstawową jednostką redakcyjną ustawy jest artykuł. Oznacza to, że w myśl § 132 Rozporządzenia następujące zasady wyrażone w dziale I rozdziału 7 tego aktu stosuje się do paragrafów:

  • każdą samodzielną myśl ujmuje się w odrębny paragraf,
  • paragraf powinien być w miarę możliwości jednozdaniowy,
  • paragraf dzieli się na ustępy, jeżeli samodzielną myśl wyraża zespół zdań albo między zdaniami wyrażającymi samodzielne myśli występują powiązania treściowe, a treść żadnego z nich nie jest na tyle istotna, aby wydzielić ją w odrębny paragraf,
  • w obrębie paragrafu (ustępu) zawierającego wyliczenie wyróżnia się dwie części: wprowadzenie do wyliczenia i punkty; wyliczenie może kończyć się częścią wspólną odnoszącą się do wszystkich punktów,
  • w obrębie punktów można dokonać dalszego wyliczenia, wprowadzając litery,
  • w obrębie liter można dokonać kolejnego wyliczenia, wprowadzając tiret.

Zasady zawarte w Rozporządzeniu – na co wskazuje sam dokument – mają zastosowane w przypadku redagowania takich aktów jak ustawa, akty wykonawcze do ustawy, czyli rozporządzenia, akty prawa miejscowego, jak również akty normatywne o charakterze wewnętrznym, czyli uchwały i zarządzenia. Należy zauważyć, że pierwszy statut przedszkola samorządowego, czyli prowadzonego przez gminę, jest nadawany właśnie w drodze uchwały rady gminy, która jest organem stanowiącym tej jednostki samorządu terytorialnego. To z kolei powoduje, że do statutu takiego przedszkola należy stosować zasady redakcji określone w Rozporządzeniu w sprawie „Zasad techniki prawodawczej”. Oczywiście zasady te powinny być stosowane również później, gdy statut jest zmieniany w drodze uchwały rady pedagogicznej, gdyż stanowi on kontynuację rozwiązań przyjętych w drodze uchwały rady gminy.

Elementy statutu

Podstawowe elementy składające się na statut publicznego przedszkola zostały określone w art. 102 Ustawy Prawo oświatowe (dalej: upo.). Zgodnie z tą regulacją statut przedszkola określać ma w szczególności:

  • nazwę i rodzaj przedszkola oraz jego siedzibę,
  • nazwę i siedzibę organu prowadzącego,
  • cele i zadania przedszkola wynikające z przepisów prawa, w tym w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, organizowania opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi, umożliwiania dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia,
  • sposób realizacji zadań przedszkola, z uwzględnieniem wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka oraz wspomagania rodziny w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do nauki w szkole, a w przypadku dzieci niepełnosprawnych – ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności,
  • sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć w przedszkolu oraz w czasie zajęć poza przedszkolem,
  • szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola przez rodziców lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo,
  • formy współdziałania oraz częstotliwość organizowania kontaktów z rodzicami,
  • organy przedszkola oraz ich szczegółowe kompetencje, a także szczegółowe warunki współdziałania organów przedszkola oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi,