OPUBLIKOWANO: 8 GRUDNIA 2017
Wprowadzanie zmian w statucie przedszkola
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.),
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2017 r. poz. 649)
Oprócz powszechnie obowiązującego prawa oświatowego do najważniejszych aktów określających zasady organizacji i funkcjonowania każdego przedszkola należy jego statut – dokument prawny o charakterze organizacyjnym. Jak każdy inny akt prawny, statut przedszkola opracowywany jest w określonym stanie prawnym. Zmiany w prawie mogą spowodować, że straci on na aktualności, a jego postanowienia mogą okazać się sprzeczne z nowo wprowadzanymi regulacjami. Okres poprzedzający nowy rok szkolny stanowi zatem najlepszy moment, by zwrócić uwagę na postanowienia statutu i podjąć się zmiany tych, które są lub za chwilę staną się nieaktualne.
Inicjatywa zmiany statutu
Jak stanowi art. 88 ust. 6 Ustawy Prawo oświatowe, organ prowadzący lub osoba zakładająca przedszkole nadaje tej jednostce pierwszy statut. Norma ta traci jednak na znaczeniu wobec już istniejących placówek oświatowych, ponieważ do wprowadzania kolejnych statutów, jak również zmian pierwszego, nie jest uprawniony założyciel (organ prowadzący), lecz rada przedszkola – art. 80 ust. 2 pkt 1 Prawa oświatowego. Jeśli w danej placówce nie powołano rady przedszkola, uprawnienie to przechodzi na radę pedagogiczną, przy czym to właśnie rada pedagogiczna jest też odpowiedzialna za przygotowanie projektu nowego statutu lub jego zmian.
Przy opracowywaniu każdego aktu prawnego nieodzowne jest uwzględnienie obowiązującego stanu prawnego, co nie jest łatwym zadaniem dla nauczycieli, zwłaszcza że częstotliwość zmian rozmaitych przepisów mających wpływ na funkcjonowanie placówek oświatowych jest znaczna. Dodatkowo w sytuacji, gdy rada pedagogiczna jest liczna, trudnością może okazać się sprawne zorganizowanie pracy redakcyjnej nad projektem aktu prawnego. W praktyce zasadne jest wyłonienie z rady pedagogicznej wąskiego zespołu redakcyjnego, który w miarę możliwości powinien uzyskać także wsparcie pracowników obsługi, mających wiedzę na tematy związane z organizacją pracy przedszkola czy dostęp do źródeł prawa.
Oczywiście bardzo ważną kwestią jest też sama inicjatywa podjęcia prac, którą powinien wykazać się dyrektor przedszkola, będący przecież przewodniczącym rady pedagogicznej. Z racji pełnionej funkcji dyrektor ma też realnie największe szanse stwierdzić istnienie potrzeby podjęcia tego rodzaju prac. Oprócz dyrektora kierunki prac dla zespołu redakcyjnego może wyznaczyć rada pedagogiczna.
Organizacja pracy redakcyjnej


