OPUBLIKOWANO: 9 CZERWCA 2017
Projekt rozporządzenia w sprawie warunków organizacji kształcenia, wychowania i opieki dla uczniów niepełnosprawnych i niedostosowanych społecznie – omówienie
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2015 r. poz. 1113),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2017 r. poz. 649).
Resort edukacji rozpoczął prace nad kolejnym aktem wykonawczym do nowej Ustawy Prawo oświatowe. Artykuł 127 ust. 19 pkt 2 tej Ustawy nakłada na ministra właściwego ds. oświaty i wychowania obowiązek określenia, w drodze rozporządzenia, warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Nowy akt prawny wejdzie w życie 1 września 2017 r.
W niniejszym artykule zostanie omówiony jego projekt (Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym). Większość rozwiązań, które mają znaleźć się w nowym rozporządzeniu, powiela te zawarte w obecnie obowiązującym (tj. Rozporządzeniu w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym). Wprowadzone zmiany mają głównie charakter dostosowujący do stanu po reformie oświatowej. Częściowo chodzi w nich również o uwzględnienie postulatów zgłaszanych do MEN-u przez środowiska działające na rzecz dzieci i młodzieży niepełnosprawnej.
Zespół opracowujący IPET
Projektowane rozporządzenie zobowiązuje zespół opracowujący IPET (indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny) do uwzględnienia w nim wyników diagnozy i wniosków sformułowanych na jej podstawie (obecne przepisy wskazują wyłącznie na konieczność uwzględnienia zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego). Nowe rozporządzenie będzie również nakładało na zespół opracowujący IPET obowiązek spotykania się w miarę potrzeb, lecz nie rzadziej niż raz w semestrze (obecne przepisy zobowiązywały zespół do spotykania się w miarę potrzeb, bez wskazywania konkretnej częstotliwości spotkań).


