OPUBLIKOWANO: 8 CZERWCA 2017
Jak zbudować dobry zespół?
Część III. Zasady pracy w zespole
Opracowany przez zespół kontrakt decyduje o rezultatach pracy całego zespołu. Powinien uwzględniać misję instytucji, cele wyznaczone do realizacji, a także system wartości i normy postępowania wszystkich pracowników. Jego stworzenie wymaga także zaangażowania ze strony menedżera.
W budowaniu dobrego teamu pracowników niezwykle istotne jest zdiagnozowanie etapu rozwoju danego zespołu. Wiedza ta jest niezbędna dla menedżera, aby mógł właściwie nim kierować. Ponadto zarządzanie pracownikami ułatwia efektywna komunikacja, czyli m.in. prawidłowe przekazywanie informacji zwrotnych i aktywne słuchanie.
Kolejnym warunkiem sprzyjającym osiąganiu przez zespół wyznaczonych celów jest ustalenie przejrzystych zasad współpracy. Założenie, że wszyscy wiedzą, po co chodzą do pracy i na czym polegają ich obowiązki, jest zdecydowanie niewystarczające, aby zespół mógł z sobą efektywnie współpracować. Każdy z pracowników ma przecież inne doświadczenie, nawyki i przyzwyczajenia. Przeniesienie ich do nowego zespołu wprowadziłoby chaos i szereg konfliktów. To, co było akceptowalne w poprzedniej pracy, niekoniecznie sprawdzi się w nowym zespole. Każdy team musi zatem wypracować własne zasady współdziałania. W ich ustalaniu trzeba wziąć pod uwagę specyfikę danej instytucji czy firmy.
W korporacji najważniejsze jest osiąganie celów biznesowych, dlatego sprawdzą się tu takie zasady jak dotrzymywanie terminów, ograniczenie biurokracji i pozyskiwanie nowych klientów. W przypadku poradni psychologiczno-pedagogicznych niekoniecznie musi tak być, ponieważ instytucje te zapewniają opiekę potrzebującym i zdecydowanie ważniejszy jest dla nich poziom świadczonych usług i uwzględnianie indywidualnych potrzeb klientów.


