OPUBLIKOWANO: 11 WRZEŚNIA 2017
Omówienie Rozporządzenia w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2013 r. poz. 532 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017 r. poz. 1591).
Wprowadzana aktualnie reforma edukacji w ślad za zmianą najważniejszego aktu regulującego funkcjonowanie systemu oświaty, czyli wprowadzeniem Ustawy Prawo oświatowe, niesie z sobą także zmiany w aktach wykonawczych, przy czym w przypadku części z nich nie chodzi tylko o prostą zmianę uwarunkowaną nową delegacją ustawową do wydania rozporządzenia, ale także o zmiany merytoryczne.
Jednym z aktów wykonawczych, który podlega zmianie m.in. z uwagi na nową delegację ustawową (art. 47 ust. 1 pkt 5 Ustawy Prawo oświatowe), jest Rozporządzenie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Zgodnie z treścią przepisu zawierającego delegację dla MEN-u Rozporządzenie określa zasady udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach i placówkach, które powinny tworzyć warunki dla zaspokajania potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów, w szczególności wspomagać rozwój uczniów i efektywność uczenia się.
W nowym Rozporządzeniu co do zasady zachowane zostały dotychczasowe rozwiązania w zakresie organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Jak podkreślał resort edukacji na etapie projektowania nowych regulacji, wprowadzane od kilku lat zmiany w przepisach dotyczących pomocy psychologiczno-pedagogicznej wskazywały na działania szkoły mające na celu rozpoznawanie i zaspokajanie specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Z kolei aktualnie wprowadzane rozwiązania mają na celu uszczegółowienie zadań nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów w niniejszym zakresie. Potrzeba objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną – jak zaznaczono w § 2 ust. 2 – wynika w szczególności:
- z niepełnosprawności,
- z niedostosowania społecznego,
- z zagrożenia niedostosowaniem społecznym,
- z zaburzeń zachowania i emocji,
- ze szczególnych uzdolnień,
- ze specyficznych trudności w uczeniu się,
- z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych,
- z choroby przewlekłej,
- z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych,
- z niepowodzeń edukacyjnych,


