Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 11 WRZEŚNIA 2017

 

Omówienie Rozporządzenia w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach

 

Opracował: dr Patryk Kuzior, doktor nauk prawnych, specjalista w zakresie prawa oświatowego

 

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2013 r. poz. 532 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017 r. poz. 1591).

 

Wprowadzana aktualnie reforma edukacji w ślad za zmianą najważniejszego aktu regulującego funkcjonowanie systemu oświaty, czyli wprowadzeniem Ustawy Prawo oświatowe, niesie z sobą także zmiany w aktach wykonawczych, przy czym w przypadku części z nich nie chodzi tylko o prostą zmianę uwarunkowaną nową delegacją ustawową do wydania rozporządzenia, ale także o zmiany merytoryczne.

 

Jednym z aktów wykonawczych, który podlega zmianie m.in. z uwagi na nową delegację ustawową (art. 47 ust. 1 pkt 5 Ustawy Prawo oświatowe), jest  Rozporządzenie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Zgodnie z treścią przepisu zawierającego delegację dla MEN-u Rozporządzenie określa zasady udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach i placówkach, które powinny tworzyć warunki dla zaspokajania potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów, w szczególności wspomagać rozwój uczniów i efektywność uczenia się.

 

W nowym Rozporządzeniu co do zasady zachowane zostały dotychczasowe rozwiązania w zakresie organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Jak podkreślał resort edukacji na etapie projektowania nowych regulacji, wprowadzane od kilku lat zmiany w przepisach dotyczących pomocy psychologiczno-pedagogicznej wskazywały na działania szkoły mające na celu rozpoznawanie i zaspokajanie specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Z kolei aktualnie wprowadzane rozwiązania mają na celu uszczegółowienie zadań nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów w niniejszym zakresie. Potrzeba objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną – jak zaznaczono w § 2 ust. 2 – wynika w szczególności:

 

  • z niepełnosprawności,
  • z niedostosowania społecznego,
  • z zagrożenia niedostosowaniem społecznym,
  • z zaburzeń zachowania i emocji,
  • ze szczególnych uzdolnień,
  • ze specyficznych trudności w uczeniu się,
  • z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych,
  • z choroby przewlekłej,
  • z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych,
  • z niepowodzeń edukacyjnych,