Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 8 CZERWCA 2017

 

Uzależnienie od telefonu i internetu a rozwój społeczny dziecka

 

Opracowała: Elżbieta Konik – pedagog resocjalizacyjny, wychowawca w placówce wsparcia dziennego, animator wydarzeń kulturalnych. Trenerka kompetencji społecznych w edukacyjnym programie KOMPAS realizowanym w szkołach. Autorka artykułów zwłaszcza o tematyce integracji społecznej

 

Nadmierne przywiązanie do urządzeń mobilnych podłączonych do sieci to powszechny trend wśród dzieci i młodzieży. Specyficzne cechy pokolenia internetowego sprawiają, że w profilaktyce konieczne jest wypracowanie nowych rozwiązań w tym zakresie. I choć cyberuzależnienia mają wiele wspólnego z uzależnieniami behawioralnymi, ze względu na właściwości środowiska internetowego wymagają nieco odmiennych metod profilaktyki i prewencji. Przykłady dobrych praktyk mogą stać się interesującą inspiracją do poszukiwania najlepszych możliwości wspierania dzieci w rozwoju społecznym w kontekście nowych mediów.

 

Nie ulega wątpliwości, że problemy dzieci związane z internetem to nie tylko zagrożenia dotyczące cyberprzemocy czy bezpieczeństwa danych, ale także nadużywanie urządzeń mobilnych i brak umiejętności rozsądnego planowania czasu spędzanego w sieci. Zagadnienie to stało się przedmiotem dociekań wielu ośrodków badawczych, którym leży na sercu wspieranie zrównoważonego rozwoju młodych ludzi. Fundacja Dzieci Niczyje wraz z Polskim Centrum Programu Safe Internet w swoim projekcie „Nadmierne korzystanie z komputera i internetu przez dzieci i młodzież” koncentruje się na etiologii zjawiska, ale również na konkretnych rozwiązaniach profilaktycznych.

 

W którym świecie żyjesz?

 

Kampania społeczna „W którym świecie żyjesz?”, zrealizowana w 2012 r., miała na celu wzmacnianie poczucia odpowiedzialności zarówno samych nieletnich użytkowników internetu, jak i ich rodziców, pedagogów oraz nauczycieli. Przekaz wskazywał na konieczność współpracy przy obserwowaniu sygnałów alarmowych oraz wczesnej interwencji poprzez ustalenie reguł korzystania z internetu określających czas i formy aktywności. Podkreślano szczególną rolę szkoły, która w ramach zajęć profilaktycznych realizowanych według specjalnych scenariuszy może przekazywać wiedzę i umiejętności w zakresie racjonalnego korzystania z globalnej sieci. Dla młodych internautów przygotowano specjalne kursy e-learningowe, które miały za zadanie w atrakcyjnej formie przekazać dawkę wiedzy i inspiracji na temat zarządzania sobą w cyberprzestrzeni.

 

W odpowiedzi na potrzeby

 

Wnioski z badań przeprowadzonych w ramach kampanii wskazują na kilka istotnych kwestii. Eksperci zauważają, że uzależnienia internetowe mogą wynikać ze specyficznych cech sieci internetowej oraz problemów społecznych lub osobowościowych dziecka. Nie skupiając się zbyt szczegółowo nad analizą pierwszego czynnika, warto tylko zauważyć, że internet ma potencjał uzależniający ze względu na to, że globalna sieć nie posiada ograniczeń w czasie ani przestrzeni. Można z niej korzystać bez specjalnego wysiłku, a emocje, których dostarcza, w świecie realnym wymagają znacznie większego zaangażowania.