OPUBLIKOWANO: 31 MAJA 2017
Statuty szkolne a reforma edukacji
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.),
- Rozporządzenie MEN z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. z 2001 r. Nr 61 poz. 624 ze zm.).
Ramowe statuty szkół i przedszkoli reguluje Rozporządzenie z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół. W nowej Ustawie Prawo oświatowe regulacje dotyczące statutów przedszkoli i szkół publicznych przeniesione zostały do tej ustawy.
Statut szkoły
W związku ze zmianami w systemie oświaty wprowadzone zostały przepisy przejściowe, których celem jest dokonanie zmian w odpowiednim czasie w zakresie obecnie funkcjonujących szkół oraz ich statutów:
- statuty dotychczasowych szkół podstawowych, szkół specjalnych przysposabiających do pracy i szkół policealnych zachowują moc do dnia wejścia w życie statutów wydanych na podstawie Ustawy Prawo oświatowe, nie później jednak niż do 30 listopada 2017 r.,
- dotychczasowe statuty gimnazjów zachowują moc do czasu zakończenia kształcenia w tych szkołach,
- statuty dotychczasowych liceów ogólnokształcących i techników zachowują moc do dnia wejścia w życie statutów wydanych na podstawie Ustawy Prawo oświatowe, nie później jednak niż do 30 listopada 2019 r.,
- statuty dotychczasowych zasadniczych szkół zawodowych zachowują moc, nie później jednak niż do 30 listopada 2017 r.,
- branżowe szkoły I stopnia utworzone zgodnie z art. 225 Ustawy Prawo oświatowe uchwalą statuty do 30 listopada 2017 r.
Ustawa Prawo oświatowe przenosi regulacje dotyczące statutu szkoły na poziom ustawowy. W przypadku szkół i placówek niepublicznych, zgodnie z przepisem art. 172 ust. 1 Prawa oświatowego, szkoła lub placówka działa na podstawie statutu nadanego przez osobę prowadzącą. Natomiast zgodnie z przepisem art. 172 ust. 2 statut szkoły lub placówki niepublicznej powinien określać:
- nawę, typ szkoły lub cel placówki oraz jej zadania,
- osobę prowadzącą szkołę lub placówkę,
- organy szkoły lub placówki oraz zakres ich zadań,
- organizację szkoły lub placówki,
- prawa i obowiązki pracowników oraz uczniów szkoły lub placówki, w tym przypadki, w których uczeń może zostać skreślony z listy uczniów szkoły lub placówki,
- zasady przyjmowania uczniów do szkoły lub placówki,
- sposób uzyskiwania środków finansowych na działalność szkoły lub placówki,


