Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 31 MAJA 2017

 

Statuty szkolne a reforma edukacji

 

Opracował: dr Adam Balicki, prawnik i historyk, wykładowca akademicki, dyrektor szkoły. Autor licznych publikacji z zakresu prawa oświatowego, w tym komentarza do Ustawy o systemie oświaty

 

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.),
  • Rozporządzenie MEN z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. z 2001 r. Nr 61 poz. 624 ze zm.).

 

Ramowe statuty szkół i przedszkoli reguluje Rozporządzenie z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół. W nowej Ustawie Prawo oświatowe regulacje dotyczące statutów przedszkoli i szkół publicznych przeniesione zostały do tej ustawy.

 

Statut szkoły

 

W związku ze zmianami w systemie oświaty wprowadzone zostały przepisy przejściowe, których celem jest dokonanie zmian w odpowiednim czasie w zakresie obecnie funkcjonujących szkół oraz ich statutów:

 

  • statuty dotychczasowych szkół podstawowych, szkół specjalnych przysposabiających do pracy i szkół policealnych zachowują moc do dnia wejścia w życie statutów wydanych na podstawie Ustawy Prawo oświatowe, nie później jednak niż do 30 listopada 2017 r.,
  • dotychczasowe statuty gimnazjów zachowują moc do czasu zakończenia kształcenia w tych szkołach,
  • statuty dotychczasowych liceów ogólnokształcących i techników zachowują moc do dnia wejścia w życie statutów wydanych na podstawie Ustawy Prawo oświatowe, nie później jednak niż do 30 listopada 2019 r.,
  • statuty dotychczasowych zasadniczych szkół zawodowych zachowują moc, nie później jednak niż do 30 listopada 2017 r.,
  • branżowe szkoły I stopnia utworzone zgodnie z art. 225 Ustawy Prawo oświatowe uchwalą statuty do 30 listopada 2017 r.

 

Ustawa Prawo oświatowe przenosi regulacje dotyczące statutu szkoły na poziom ustawowy. W przypadku szkół i placówek niepublicznych, zgodnie z przepisem art. 172 ust. 1 Prawa oświatowego, szkoła lub placówka działa na podstawie statutu nadanego przez osobę prowadzącą. Natomiast zgodnie z przepisem art. 172 ust. 2 statut szkoły lub placówki niepublicznej powinien określać:

 

  • nawę, typ szkoły lub cel placówki oraz jej zadania,
  • osobę prowadzącą szkołę lub placówkę,
  • organy szkoły lub placówki oraz zakres ich zadań,
  • organizację szkoły lub placówki,
  • prawa i obowiązki pracowników oraz uczniów szkoły lub placówki, w tym przypadki, w których uczeń może zostać skreślony z listy uczniów szkoły lub placówki,
  • zasady przyjmowania uczniów do szkoły lub placówki,
  • sposób uzyskiwania środków finansowych na działalność szkoły lub placówki,