Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 24 MAJA 2017

 

Praca z uczniem zdolnym

 

Opracowała: Magdalena Bochenek, psycholog, specjalizuje się w pracy z dziećmi, młodzieżą oraz ich rodzinami, wspieraniu osób w sytuacjach kryzysowych i konfliktowych, pracuje w poradni psychologiczno-pedagogicznej, posiada doświadczenie w pracy w przedszkolu i szkole, członek grupy interwentów oświatowych Biura Edukacji m.st. Warszawy

 

Podstawa prawna:

 

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych (Dz.U. z 2013 r. poz.199),
  • Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 grudnia 2001 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki (Dz.U. z 2002 r. nr 3 poz. 28),
  • Ustawa o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.).

 

Wielorakie potrzeby społeczeństwa w dobie złożonych technologii wyznaczają konieczność inwestowania w rozwój kapitału ludzkiego. Zasoby ludzkie odgrywają fundamentalną rolę w rozwoju gospodarczym danego państwa. Rozwijaniu tych zasobów służy polityka oświatowa państwa. W związku z powyższym w placówkach oświatowych od wielu lat obserwuje się wzrost zainteresowania poszerzaniem wiedzy na temat opieki nad dziećmi zdolnymi.

 

Odpowiedni dobór metod pracy z dziećmi zdolnymi i zapewnienie im właściwej stymulacji mogą owocować pełniejszym rozwojem ich potencjału. Przedszkole i szkoła mogą stać się miejscem odkrywania zdolności i wspierania dzieci w rozwijaniu umiejętności wykorzystywania posiadanych zdolności. Różnice między dziećmi dotyczą szybkości i złożoności myślenia, bogactwa i oryginalności sposobów podejścia do zagadnień i problemów. Dziecko zdolne charakteryzuje się umiejętnością samodzielnego, szybkiego uczenia się. Jest osobą ciekawą świata. Obserwując grupę dzieci, stosunkowo szybko możemy rozpoznać je jako jednostkę, która przyswaja wiedzę szybciej niż jej rówieśnicy. Cechy wyróżniające dzieci zdolne z grupy to:

 

  • gotowość do poznawania, ciekawość,
  • wszechstronne zainteresowania,
  • silna motywacja do zajmowania się wybranymi zagadnieniami,
  • wykazywanie nietypowego podejścia do różnorodnych zagadnień,
  • analizowanie mechanizmów, chęć poznania.

 

W procesie uczenia się dzieci zdolne samorzutnie przejawiają skłonność do strukturyzacji materiału, dostrzegają związki, prawa, prawidłowości, wyciągają wnioski.

 

Dobremu wykorzystaniu zdolności służy zapewnienie odpowiednich warunków do poznawania świata. Z kilkunastu procent dzieci, które można uznać za zdolne, jedynie część ma szanse na pełne rozwinięcie swojego potencjału. Zadaniem osób dorosłych towarzyszących rozwojowi dziecka jest organizowanie przestrzeni i warunków zapewniających środowisko sprzyjające wszechstronnemu rozwojowi.

 

Problemy dziecka zdolnego w szkole

 

Dzieci zdolne często natrafiają na problemy wynikające z narzuconej przez środowisko konieczności dostosowania się do oczekiwań, zasad i schematów postępowania. Trudności w dostosowaniu się dziecka zdolnego do wymagań szkoły związane są często z:

 

  • brakiem uważności i wytrwałości w wykonywaniu zadań rutynowych,
  • koncentracją na sobie, na aktualnie zaprzątającej głowę idei,
  • kwestionowaniem zdania nauczyciela,
  • absorbowaniem uwagi nauczyciela,
  • brakiem porozumienia z rówieśnikami spowodowanym innym poziomem rozumienia rzeczywistości, odmiennymi zainteresowaniami,