OPUBLIKOWANO: 19 MAJA 2017
Efekty realizacji zadań przedszkola według nowej podstawy programowej – część I
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356).
Kluczowym efektem wszelkich zadań przedszkola wynikających z realizacji nowej podstawy programowej jest wszechstronny rozwój dziecka, który przejawia się w gotowości wychowanka do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji w szkole podstawowej.
Nowa podstawa ujmuje rozwój dziecka w czterech aspektach. W pierwszej części artykułu na temat efektów realizacji zadań przedszkola szczegółowo zostaną omówione dwa z nich: fizyczny i emocjonalny.
Obszary rozwoju dziecka
Efekty kształcenia w przedszkolu określają treści podstawy, wyróżniając cztery obszary rozwoju dziecka: fizyczny, emocjonalny, społeczny i poznawczy. Efekty, rozumiane jako pomyślne wyniki celowego działania nauczyciela, zostały opisane w formie osiągnięć w końcowym etapie edukacji przedszkolnej. Nie bez powodu zachowano kolejność zdobywania tych osiągnięć, traktując poszczególne obszary rozwoju jako etapy. Na początku pobytu dziecka w przedszkolu należy zadbać o jego potrzeby fizyczne i emocjonalne, potem starać się o jego uspołecznianie i na końcu – o wprowadzanie go w krąg aktywności poznawczych (który powinien stopniowo się poszerzać).
Zgodnie z założeniami nowej podstawy dziecko gotowe do rozpoczęcia edukacji szkolnej:
- w fizycznym obszarze rozwoju „wykonuje czynności takie jak: sprzątanie, pakowanie, trzymanie przedmiotów jedną ręką i oburącz, małych przedmiotów z wykorzystaniem odpowiednio ukształtowanych chwytów dłoni, używa chwytu pisarskiego podczas rysowania, kreślenia i pierwszych prób pisania”,
- w emocjonalnym obszarze rozwoju „zauważa, że nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania natychmiastowego działania, panuje nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie lub innej sytuacji”,
- w społecznym obszarze rozwoju „używa zwrotów grzecznościowych podczas powitania, pożegnania, sytuacji wymagającej przeproszenia i przyjęcia konsekwencji swojego zachowania”,
- w poznawczym obszarze rozwoju „odróżnia elementy świata fikcji od realnej rzeczywistości, byty rzeczywiste od medialnych, byty realistyczne od fikcyjnych”.
Efekty realizacji zadań przedszkola w obszarze fizycznym
Nowa podstawa szczegółowo ujmuje je w poniższych punktach. Do każdego dołączamy krótki komentarz wraz z praktyczną wskazówką, jak dany efekt osiągnąć.
- Dziecko „zgłasza potrzeby fizjologiczne, samodzielnie wykonuje podstawowe czynności higieniczne”.