Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 19 MAJA 2017

 

Efekty realizacji zadań przedszkola według nowej podstawy programowej – część I

 

Opracowała: Małgorzata Swędrowska, trener, nauczyciel, moderator, szkoli nauczycieli i studentów UAM, od 9 lat upowszechnia literaturę dziecięcą na warsztatach literackich w szkołach i przedszkolach, twórca koncepcji „czytania wrażeniowego”

 

Podstawa prawna:

 

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356).

 

Kluczowym efektem wszelkich zadań przedszkola wynikających z realizacji nowej podstawy programowej jest wszechstronny rozwój dziecka, który przejawia się w gotowości wychowanka do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji w szkole podstawowej.

 

Nowa podstawa ujmuje rozwój dziecka w czterech aspektach. W pierwszej części artykułu na temat efektów realizacji zadań przedszkola szczegółowo zostaną omówione dwa z nich: fizyczny i emocjonalny.

 

Obszary rozwoju dziecka

 

Efekty kształcenia w przedszkolu określają treści podstawy, wyróżniając cztery obszary rozwoju dziecka: fizyczny, emocjonalny, społeczny i poznawczy. Efekty, rozumiane jako pomyślne wyniki celowego działania nauczyciela, zostały opisane w formie osiągnięć w końcowym etapie edukacji przedszkolnej. Nie bez powodu zachowano kolejność zdobywania tych osiągnięć, traktując poszczególne obszary rozwoju jako etapy. Na początku pobytu dziecka w przedszkolu należy zadbać o jego potrzeby fizyczne i emocjonalne, potem starać się o jego uspołecznianie i na końcu – o wprowadzanie go w krąg aktywności poznawczych (który powinien stopniowo się poszerzać).

 

Zgodnie z założeniami nowej podstawy dziecko gotowe do rozpoczęcia edukacji szkolnej:

 

  • w fizycznym obszarze rozwoju „wykonuje czynności takie jak: sprzątanie, pakowanie, trzymanie przedmiotów jedną ręką i oburącz, małych przedmiotów z wykorzystaniem odpowiednio ukształtowanych chwytów dłoni, używa chwytu pisarskiego podczas rysowania, kreślenia i pierwszych prób pisania”,
  • w emocjonalnym obszarze rozwoju „zauważa, że nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania natychmiastowego działania, panuje nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie lub innej sytuacji”,
  • w społecznym obszarze rozwoju „używa zwrotów grzecznościowych podczas powitania, pożegnania, sytuacji wymagającej przeproszenia i przyjęcia konsekwencji swojego zachowania”,
  • w poznawczym obszarze rozwoju „odróżnia elementy świata fikcji od realnej rzeczywistości, byty rzeczywiste od medialnych, byty realistyczne od fikcyjnych”.

 

Efekty realizacji zadań przedszkola w obszarze fizycznym

 

Nowa podstawa szczegółowo ujmuje je w poniższych punktach. Do każdego dołączamy krótki komentarz wraz z praktyczną wskazówką, jak dany efekt osiągnąć.

 

  1. Dziecko „zgłasza potrzeby fizjologiczne, samodzielnie wykonuje podstawowe czynności higieniczne”.