Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Wyniki i wnioski z nadzoru pedagogicznego
oraz informacja o działalności przedszkola w roku szkolnym 2018/2019
1. Ewaluacja
Przedmiot ewaluacji:
Procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są zorganizowane w sposób
sprzyjający uczeniu się.
Pytania kluczowe:
• W jaki sposób przedszkole zaspokaja indywidualne potrzeby indywidualne dzieci?
• Czy metody pracy są dostosowane do potrzeb dzieci?
• W jaki sposób nauczyciele pracują zespołowo i analizują efekty swojej pracy?
I. Ocena stopnia wspomagania rozwoju i edukacji dzieci
Pytania kluczowe:
• W jaki sposób przedszkole zaspokaja indywidualne potrzeby dzieci?
• Czy metody pracy są dostosowane do potrzeb dzieci?
• W jaki sposób nauczyciele pracują zespołowo i analizują efekty swojej pracy?
Zakres badania:
• obserwacja zajęć w zakresie dostosowania metod pracy do potrzeb dzieci,
• analiza dokumentacji przedszkola dotyczącej procesów edukacyjnych,
• ocena zaangażowania nauczycieli w działania zespołowe.
Sposób gromadzenia danych:
• pozyskanie informacji od rodziców – ankieta,
• analiza dokumentacji – dzienniki zajęć przedszkola, obserwacje pedagogiczne,
• obserwacja zajęć dydaktycznych.
Wyniki ewaluacji Wnioski
1. Przedszkole wspomaga rozwój dzieci.
2. Procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są planowane.
3. Stosowane metody pracy są dostosowane do potrzeb dzieci i grupy przedszkolnej.
4. Nauczyciele sporadycznie pracują zespołowo. Wspólnie planują przebieg procesów edukacyjnych.
5. Nauczyciele sporadycznie pomagają sobie nawzajem i wspólnie rozwiązują problem.
1. Należy monitorować i doskonalić wspomagania rozwoju dzieci.
2. Nauczyciele powinni systematycznie współpracować w planowaniu procesów edukacyjnych.
3. Nauczyciele powinni pomagać sobie nawzajem i wspólnie rozwiązywać problemy.
II. Przedszkole współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju.
Przedmiot ewaluacji:
Wykorzystywane są zasoby przedszkola oraz środowiska lokalnego na rzecz wzajemnego rozwoju.
III. Cele ewaluacji wewnętrznej: Przedszkole jest otwarte na potrzeby środowiska lokalnego i korzysta z jego zasobów
1. Przedmiot i uzasadnienie ewaluacji wewnętrznej: Ocena działań przedszkola w zakresie współpracy ze środowiskiem lokalnym.
2. Pytania kluczowe:
• Jakie są najważniejsze potrzeby środowiska lokalnego?
• Jakie działania podejmowane są przez przedszkole w celu realizacji potrzeb środowiska lokalnego?
• Jakie są wzajemne korzyści wynikające ze współpracy przedszkola ze środowiskiem lokalnym?
3. Kryteria ewaluacji.
Kryteria sukcesu:
• Przedszkole rozpoznaje potrzeby środowiska lokalnego.
• Przedszkole uwzględnia zróżnicowane potrzeby środowiska lokalnego.
• Przedszkole zaspokaja potrzeby środowiska lokalnego.
• Współpraca przedszkola z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku lokalnym wpływa korzystnie na rozwój dzieci.
IV. Informacje dotyczące sposobu przeprowadzenia ewaluacji
1. Wskazanie źródeł informacji:
• nauczyciele,
• rodzice,
• partnerzy przedszkola,
• pracownicy niepedagogiczni.
2. Opis metod i narzędzi badawczych wykorzystanych do ewaluacji:
• ankiety,
• wywiady,
• obserwacje zajęć,
• analiza dokumentów.
3. Terminy przeprowadzania czynności ewaluacyjnych: luty–marzec.
V. Prezentacja wyników ewaluacji
1. Opracowanie zbiorcze wyników ankiet i wywiadu grupowego przeprowadzonych wśród:
• nauczycieli,
• rodziców,
• przedstawicieli środowiska lokalnego.
2. Opracowanie wywiadu grupowego z przedstawicielami środowiska lokalnego.
3. Zbiorcza analiza dokumentów przedszkolnych.
4. Analiza kart obserwacji nauczycieli.
IV. Ostateczne rezultaty ewaluacji wewnętrznej i wnioski do dalszej pracy
1. Sformułowanie odpowiedzi na pytania kluczowe:
• Jakie są najważniejsze potrzeby środowiska lokalnego?
o integracja środowiska lokalnego,
o akcje charytatywne,
o korzyści edukacyjne,
o bezpieczeństwo wokół przedszkola.
• Jakie działania podejmowane są przez przedszkole w celu realizacji potrzeb środowiska lokalnego?
o realizacja projektów edukacyjnych,
o prowadzenie zajęć,
o organizowanie imprez środowiskowych,
o pozyskiwanie sprzętu dla przedszkola.
• Jakie są wzajemne korzyści wynikające ze współpracy przedszkola ze środowiskiem lokalnym?
o rozwijanie talentów, zainteresowań, realizacja potrzeby aktywności,
o motywacje do podejmowanych działań,
o atrakcyjność zajęć,
o rozwijanie kompetencji społecznych.
Wyniki ewaluacji Wnioski
1. Większość ankietowanych nauczycieli potwierdza, że w trakcie roku szkolnego podejmowano działania na rzecz współpracy ze środowiskiem lokalnym.
2. Podmioty, z którymi podejmowano współpracę: policja, straż pożarna, biblioteka publiczna, miejsko-gminny ośrodek kultury, szkoły działające na terenie gminy, poradnia psychologiczno-pedagogiczna oraz lokalni przedsiębiorcy.
3. Większość nauczycieli wskazuje, że działania na rzecz współpracy ze środowiskiem lokalnym podejmowane były w ramach realizacji podstawy programowej oraz poprzez udział w konkursach.
4. Wszyscy ankietowani nauczyciele zauważają korzystny wpływ współpracy ze środowiskiem lokalnym na rozwój dzieci. Nauczyciele podejmują różnorodne działania mające na celu wykorzystanie zasobów przedszkola i środowiska lokalnego.
5. W ramach współpracy ze środowiskiem lokalnym organizowane są wycieczki, uroczystości przedszkolne z udziałem rodziców, zaproszonych gości, spotkania z interesującymi ludźmi na terenie placówki i poza nią.
6. Współpraca ze środowiskiem lokalnym przyczynia się do zwiększenia atrakcyjności zajęć, zapoznania wychowanków z miejscami użyteczności publicznej. Dzieci biorą udział w licznych konkursach o różnorakiej tematyce na szczeblu lokalnym i ogólnopolskim.
7. Nauczyciele podejmują różnorodne działania mające na celu wykorzystanie zasobów środowiska lokalnego. Organizowane są ciekawe wycieczki, uroczystości przedszkolne z udziałem rodziców, zaproszonych gości, spotkania z ciekawymi ludźmi na terenie placówki i poza nią 1. Należy zwiększyć zaangażowanie rodziców w działania na rzecz przedszkola i środowiska lokalnego.
2. Należy stworzyć i zrealizować autorskie programy w celu efektywniejszego nauczania dostosowanego do potrzeb i możliwości dzieci.
3. Przedszkole w swoich działaniach uwzględnia potrzeby i możliwości środowiska lokalnego.
4. Współpraca ze środowiskiem lokalnym wywiera korzystny wpływ na atrakcyjność zajęć, umożliwia zapoznanie wychowanków z miejscami użyteczności publicznej oraz instytucjami działającymi w środowisku lokalnym
2. Kontrola
Zakres kontroli Wnioski
1. Ocena stanu dokumentacji pedagogicznej, tj.:
• dzienniki zajęć,
• miesięczne plany pracy opiekuńczo-
-wychowawczej,
• plan współpracy ze szkołą,
• plan współpracy z rodzicami – realizacja zadań wynikających z planu współpracy ze szkołą oraz rodzicami,
• dokumentacja dotycząca przypadków pracy z dzieckiem wymagającym dodatkowego wsparcia.
2. Kontrola przestrzegania przez nauczycieli przepisów BHP.
3. Kontrola zapisów w dzienniku i miesięcznych planach pracy w odniesieniu do przepisów BHP dotyczących organizacji pracy w przedszkolu – bezpieczeństwo podczas zabaw w sali, na placu zabaw oraz w trakcie wycieczek.
4. Kontrola działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej na podstawie planowania przez nauczycieli treści programowych.
5. Kontrola realizacji podstawy programowej, sprawdzenie zapisów w poszczególnych dokumentach z treścią podstawy programowej, przegląd kart dotyczących przyrostu umiejętności dzieci.
6. Kontrola zajęć dodatkowych przydzielonych nauczycielom 1. Konieczność dostosowania planów rozwoju zawodowego do koncepcji pracy przedszkola.
2. Zwrócenie uwagi na przestrzeganie przez nauczycieli przepisów dotyczących dokumentacji, nadzoru pedagogicznego i awansu zawodowego.
3. Dalsze podejmowanie przez nauczycieli działań związanych z opracowaniem i wdrażaniem programów własnych i projektów edukacyjnych.
4. Dokumentacja pedagogiczna jest prowadzona starannie i rzetelnie, szczegółowo uwzględnia poczynania nauczycieli w danym roku szkolnym.
5. Wzbogacenie warsztatu pracy o nowe wiadomości i umiejętności zdobyte na kursach i warsztatach doskonalących oraz wykorzystywanie ich szerzej w codziennej pracy.
Przestrzeganie ramowego rozkładu dnia Brak uwag
Kontrola dyrektora obejmowała również sale. Podczas kontroli pod uwagę były brane m.in. następujące czynniki:
• funkcjonalność sali,
• oznaczenia ewakuacyjne,
• dostosowanie stolików i krzesełek do wzrostu dzieci,
• wyeksponowanie zasad postępowania w nagłych wypadkach, zasad udzielania pierwszej pomocy oraz praw dziecka Brak uwag
3. Wspomaganie
Na terenie przedszkola zostało przeprowadzonych ……… szkoleń rady pedagogicznej, a poza przedszkolem ……… nauczycieli skorzystało z udziału w szkoleniach i warsztatach. W przedszkolu funkcjonowały także zespoły samokształceniowe.
Ponadto:
• ……… nauczycieli podwyższało własne kwalifikacje na studiach podyplomowych,
• ……… nauczycieli uczestniczyło w różnorodnych formach doskonalenia zawodowego, w zależności od potrzeb przedszkola i potrzeb własnych,
• ……… nauczycieli uczestniczyło w spotkaniach oraz zajęciach otwartych, prowadzonych przez doświadczonych metodyków,
• dyrektor omawiał indywidualnie z nauczycielami sprawy związane z awansem zawodowym oraz opracowaniem planów rozwoju zawodowego.
Szkolenia rady pedagogicznej dotyczyły:
• pracy zespołowej nauczycieli,
• budowy własnego programu wychowania przedszkolnego,
• pracy z nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi,
• skutecznego motywowania dzieci,
• promocji i budowania pozytywnego wizerunku przedszkola,
• bezpieczeństwa w przedszkolu,
• inteligencji wielorakiej.
Wnioski:
1. W przedszkolu jest grupa kilku nauczycieli systematycznie doskonalących się.
2. Niektórzy nauczyciele nie podjęli żadnej zewnętrznej formy doskonalenia zawodowego oprócz szkoleniowych rad pedagogicznych.
3. Nie ma spójności pomiędzy deklarowanymi przez nauczycieli formami doskonalenia zawodowego a ich realizacją.
4. Wielu nauczycieli nie uwzględniło zaleceń wynikających z nadzoru pedagogicznego dotyczących indywidualizacji nauczania.
4. Monitorowanie realizacji podstawy programowej
Prowadzono stały monitoring realizacji podstawy programowej.
Lp. Efekty z podstawy programowej Data realizacji Data sprawdzenia Sposób sprawdzenia Przyczyny niezreali-zowania Realizacja celów wynikających z podstawy programowej
Tak Nie
1.
2.
3.
4.
5.
Lp. Zalecane warunki i sposób realizacji podstawy programowej Data
sprawdzenia Realizacja Przyczyny niezrealizowania
Tak Nie
1.
2.
3.
4.
5.
5. Informacje o działalności przedszkola
Praca rady pedagogicznej
Data posiedzenia Tematyka Podjęte uchwały
Współpraca z rodzicami
Inicjatywy zgłaszane przez rodziców Realizacja inicjatyw Powody niezrealizowania inicjatyw rodziców
Imprezy i uroczystości
Data Temat Uwagi o realizacji
Udział dzieci w konkursach
Data Nazwa konkursu Osiągnięcia dzieci Uwagi o realizacji
Wnioski dyrektora ze sprawowanego nadzoru w roku szkolnym 2018/2019
1. Należy systematycznie monitorować i doskonalić wspomagania rozwoju dzieci.
2. Nauczyciele powinni systematycznie współpracować w kwestii planowania procesów edukacyjnych.
3. Nauczyciele powinni pomagać sobie nawzajem i wspólnie rozwiązywać problemy.
4. W przyszłym roku szkolnym należy zorganizować cykl szkoleń dotyczących indywidualizacji pracy z dziećmi.
5. Należy systematycznie realizować podstawę programową.
6. Nauczyciele powinni angażować wszystkie dzieci podczas zajęć.
7. Na zajęciach należy realizować wyznaczone cele.
8. Nauczyciele sporadycznie posługują się tablicą interaktywną oraz programami multimedialnymi.
9. Należy dokonać oceny pracy nauczycieli, którzy nie podejmują doskonalenia zawodowego.
10. Trzeba organizować i dokumentować dodatkowe sytuacje edukacyjne (indywidualne i w małych grupach) służące nauce czynności samoobsługowych i samodzielności.
11. Podczas zajęć warto planować sytuacje sprzyjające samodzielnemu doborowi materiałów, możliwości wyboru koleżanki/kolegi do zabawy czy sposobu pracy.